Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR Rebel Sabers

Startat av Strv102r, 16 mars 2013 kl. 10:04:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter For The People går vi in på Chansellorsvillefälttåget och det inleddes ju med kavalleridrabbningen vid Kellys Ford liksom man kan säga att Brandy station var inledningen på Gettysburgfälttåget. Båda dessa drabbningar återfinns här och dessutom Horse Soldiers at Gettysburg och Trevillians Station.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna. Orange för CSA?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan till Brandy Station (och del av den används till Kelly´s Ford)

Trevillians Station.

Och Horse Soldiers at Gettysburg/Low Dutch Road.

Strv102r

Utgångsläget. Averell division består av tvp brigader ur 2 kavalleridivisionen (1. och 2. brigaderna) och reservbrigaden ur 1. kavalleridivisionen. De har precis tagit sig över RAPPAHANNOCK vid KELLY´S FORD. På kartan finns ett detachement ur Fitzhugh Lees brigad. Resten kommer in efter hand.

Täten av Lees brigad, ett regemente, starkt reducerat rider på snabbt mot KELLY´S FORD där de federala gör uppsittning och makligt börjar röra sig men två brigader på huvudvägen och en på vad som förefaller vara en kringgång.

Lees tät närmar sig kontakt och den federala tätbrigaden stridsgrupperar, drar sablarna och stormar den underlägsna rebellstyrkan. Denna föredrar att fly framför att illa fäkta och viker undan. De federala förföljer tills läget är enligt bilden. Bakom ansluter nästa rebellregemente, starkt reducerat det med. Med det följer Major Pelham som är Stuarts artillerichef. Detta "Boy-wonder" är ute på vad vi idag skulle kalla krigsturism då han följer med ett stridande förband utan annat syfte än att få vara med. Historiskt fick han mer än han tänkt sig då han följde med i en kavallerichock och omgående stupade

Strv102r

Lees lilla förband gör en chock mot fiendens flankförband. Det federala mittenförbandet försöker genskjuta Lees flankförband men misslyckas. Målet självt lyckas dock möta chocken med en motchock. Båda tappar en 1SP. Och Pelham stupar... Och Fitzhugh Lee blir skadad.  Ack ja... Tillkommande förband når bron. Men nu är det slut för mig utom ett batteri. Fienden är överlägsen i antal. hade de federala gjort som Averell gjorde historiskt, hållit divisionen samlad i centern, hade det varit lättare att hantera, men när de nu framrycker på stor bredd kan jag inte möta hotet utan måste nog falla tillbaka mot hans slutmål och försvara det.

Jag tar upp ett försvar norr om CARTER´S RUN med de tillkommande och Lees ersättare tar täten och faller fiendens vänstra flygel i ryggen. Denna vänder om för att ta upp striden med Lee. Centern grupperar för att rida chock mot mitt detachement vid bron. Fiendens högra flygel omgrupperar in i centern för att skydda batteriet och underhållsforan. Det tackar jag för.

Jag grupperar ett regemente ännu längre bakåt men försvaret av bäcken får ännu vara kvar. Täten lösgör sig och omgrupperar bakåt och de federala gör en parallellförflyttning. Övriga federala brigader rör sig för att omfatta försvaret av bäcken.

Strv102r

Den federala högerflygeln har omfattat försvaret vid bäcken, men hans center har gjort avsittning i skogen för att i närstrid jaga bort mig från ställningen vid bron. Vänsterflygeln förbereder anfall mot min ensamma eftertrupp.

Fiendens center hag gjort uppsittning efter att jag drog ur. Hans högerflygel förbereder ett rygganfall och vänsterflygeln rycker fram till fots. Jag har inte mer terräng att ge upp utan måste slåss nu. Detta kan inte sluta bra.

Strv102r

En federal chock tar en tropp ur mitt batteri samt underhållsforan och hotar 2 Virginia i ryggen. Fitzhugh Lees ersättare kommer nu att vända om och leverera förödande eldkraft i fiendens flank, men de federaltrycker på över hela linjen och med överlägsen eldkraft pga bättre beväpning och dessutom numerär överlägsenhet kan det bara sluta på ett sätt. Vi kör ett par GT till men skillnaderna på kartan är små. I slutet är de flesta av mina förband på flykt längs spåret som går till vänster på kartan. Federal seger.

Historiskt var det nog så här det skulle slutat om Averell fullföljt anfallet i denna terräng mot de grupperade rebellerna, men han drog ur istället...

Strv102r

Utgångsläget för Brandy Station. Jag har två brigader i bivack och posteringar vid BEVERLY FORD och KELLY´S FORD.

Strv102r

De federala börjar med att låta Ames underställda infanteribrigad öppna väg vid BEVERY FORD genom att anfalla över vadet mot min postering. De federala tar förluster, och ett regemente viker tillbaka, men min postering nedkämpas. Skottlossningen larmar dock Lee och Jones som intar stridsberedskap 1 och börjar rida mot BEVERLY FORD.

Ames fortsätter rakt västerut medan Bufords divisions tre kavalleribrigader rör sig mot BRANDY STATION på linje. Jones grupperar för att fånga upp Buford och Lee når fram till en stenmur, men sitter ännu inte av. Hamptons stora brigad och Robertsons inte fullt så stora brigad anländer och passerar BRANDY STATION.

Davis vinklar upp och anfaller Lee i ryggen! Hans chock möts av en motchock med överlägsna antal, men ändå är det de mina som viker även om han tar mer förluster. Jag gör ett motanfall som river upp honom till del. Devins gör avsittning för att anfalla Jones förposter i skogen men Jones viker när Whiting överflyglar honom. På höjden bakom Jones har fyra av min batterier grupperat med skydd av avsuttet kavalleri från Jones. Stuart är där personligen.

Devin gör uppsittning och försöker överflygla Jones samtidigt som Whiting rör sig in i skogen för att hota frontalt. Jones faller tillbaka lite och vinklar upp mot Devin medan Hampton ger sig ut på en omfattning av Whiting. Robertson förstärker försvaret av höjden. På andra flygeln går det illa. Ames hinner fram innan Lee hunnit återformera sina upprivna bataljoner och osedvanligt effektiv eld föröder delar av Lees styrka som får falla tillbaka. Motspelarens normala tur med tärningar är mer än inverterad...

Whiting vinklar upp mot Hampton och Devis och Davis följer efter i en defensiv gruppering. När chansen till överflygling är borta faller Hampton också tillbaka. Att anfalla avsuttet federalt kavalleri med sina bakladdade karbiner, i skog, är inget jag vill ge mig på. Båda sidor har backat och övergår till defensiv. Ett nytt skede i slaget tar sin början.

Strv102r

Nu kommer 2. och 3. divisionerna med vardera två brigader in över KELLYS FORD. Även här öppnar den underställda infanteribrigaden under Russel vägen för Duffies division (Greggs och Cesnolas brigader) och Greggs division. Just det, två st Gregg här. Jag sätter fart på Hampton och Fitz Lee mot KELLYS FORD men Whiting gör då uppsittning och hotar överflygla Robertson så Fitz Lee gör 3150 och anfaller in i flanken på Whiting som faller tillbaka.

Whiting gör avsittning och Fitz Lee drar sig ur räckvidd för deras karbiner. Borta mot KELLYS FORD grupperar Hampton för att fördröja de federala och invänta ett gynnsamt läger för en motstöt.

Det gynnsamma tillfället yppar sig när Duffies division separerar sig än mer från Greggs när den ska omfatta Hampton. Vänstra flygeln ur Hamptons brigad stormar Cesnolas tät som gör motchock med hela sin brigad. En riktig kavallerifäktning på lika odds utspelar sig och drar ut på tiden.  

När fäktningen är klar är Greggs brigad helt uppriven och Cesnolas nästan likadan. Hampton återsamlar sina upprivna förband snabbare men måste dra sig bakåt för att inte inringas av Greggs division.

Wyndhams omfattningsförsök leder till fortsatt långsam reträtt för Hampton. Duffies division är under återsamling.

Wyndham ger sig nu iväg på en större rörelse. Snarare en kringgång än en omfattning av Hampton. Hampton avdelar ca halva brigaden för att genskjuta fienden vid vägskälet i skogen vilket lyckas.

Wyndham försöker då kringgå de mina i skogen varpå Hamptonsbrigad faller tillbaka igen och de båda halvorna återförenas.

Nu händer det saker i centern igen! Whiting anfaller Robertson avsuttet. Här viker vi inte utan tar striden.

Strv102r

Robertson tvingas dock bakåt. En bataljon på ett par hundra man mellan Roberston och Fitz Lee vägrar dock vika och håller de federala på avstånd! Ames infanteri rycker fram från sin stenmursställning i norr. W H F Lee vill inte ta en duell med dem men inväntar än så länge bakom vattendraget. I söder har Hamptons brigad blivit så utdragen att den i praktiken blivit delad.

Ames byter riktning och marscherar västerut istället mot de två VP hex som finns i förlängningen på den marschen. W H F Lee väljer, dvs jag väljer, att skita i dem, låt dem ta de där två VP, och han gör uppsittning och anfaller istället Davis flank! Min motspelare har sin för partiet vanliga, normalt ovanliga tur, och ger mig förluster, men jag betalar tillbaka.  I centern kraftsamlar han ett anfall som gör att jag omgrupperar artilleriet från kyrkhöjden för att få ner dem mot BRANDY STATION om han kommer genom. Som tur är så är det Cesnolas brigad i täten och den är lite ömtålig och tappar anfallskraften pga av min ganska effektiva defensiva eld. Fiendens eld är fortsatt ovanligt effektiv och behövde RICHMOND argument för att skaffa bakladdade vapen då är det här slaget ett gott sådant. Mina förluster är nästan det dubbla mot fiendens. Fiendens kraftsamling i centern medger att Hampton kraftsamlar sin brigad i söder och med lite tur kan jag prygla upp Wyndham. Nedan detaljbilder på läget i norr och i centern.

Strv102r

Ames brigad, strax utanför bild i norr, vinklar åter söderut vilket får W H F Lee att avbryta sitt anfall mot Davis och istället gruppera för att möta Ames. Det resulterar i att Devin och Davis kommer att få ett övertag mot Jones, men det finns ju terräng att ge upp. I centern återsamlar de federala sig och Greggs brutna brigad avdelas för att skydda artilleriet som grupperar.

Jones tvingas som väntat bakåt men snabbare än jag hoppats. De federala bakladdade karbinerna och fortsatt osedvanlig tur i slag och ovanlig otur för mig ger en slagsida i utfall som är störande. För mig i alla fall. Roberston faller tillbaka utan strid. I centern tar Whiting och Kilpatrick täten längs vägen mot BRANDY STATION och på sikt CULPEPPER COURTHOUSE (av kartan). Fitz Lee tvingas bakåt av överlägsen eldkraft. Och nu öppnas en lucka just vid vägen mot BRANDY STATION...

Strv102r

I norr faller jag bakåt mot höjderna. Kilpatrick gör uppsittning och rider genom luckan rakt in i BRANDY STATION så Hampton tvingas ta med sig en del förband och rida till motanfall. Kilpatricks mod sviker och de viker undan västerut så Hampton återtar BRANDY STATION.

Strv102r

Kilpatrick rider iväg mot vägen som leder till CULPEPPER COURTHOUSE. Lite gamey men så är det ju. Whiting rycker fram till fots mot BRANDY STATION där Hampton grupperar för försvar. Fitz Lee drar sig fortsatt åt det hållet för att avlasta Hamptons flank. Jones och Robertson grupperar på höjderna för försvar.

Inför Whitings eldkraft, och motspelaren samt mina egna fortsatta helt otypiska tärningslag, kan Hampton inte hålla. Han viker med stora förluster. Fitz Lee får också en släng av sleven.

Slutläget. Både Hampton och Fitz Lee genomför begränsade motanfall som nästan knäcker Hampton och de facto knäcker Fitz Lees brigad. Robertson är under omgruppering för att förstärka men hinner inte fram och är ändå nära sin brytgräns.

Jag tar 62 förluster och han 36. Exakt hälften av mina!
I motsats till historien ett blodigt slag i förhållande till antalet stridande. De federala vinner stort på poäng. Spelet avslutas av att historiskt så anlände Rodes infanteridivision till CULPEPPER med tåg vid det här laget och då drog de federala ur.

Det här var ett roligt scenario. En hel del manövrerande och inte så låst.

Strv102r

Då är det dags för nästa kavalleridrabbning. På eftermiddagen 3 juli 1863 ägde ett slag rum vid Low Dutch Road som ligger strax öster om GETTYSBURG. Det skedde ungefär samtidigt som Pickets Charge ägde rum. Tanken var sannolikt, det är dåligt dokumenterat, att Lee ville att Stuarts kavalleri, när det väl anlände sent den 2 juli, skulle  hota de federalas rygg i syfte att understödja frontanfallet på CEMETERY RIDGE. Det federala kavalleriet hade till uppgift att hindra just det. Historiskt blev det oavgjort på mikronivån, men Stuart påverkade inte anfallet mot den federala centern på CEMETERY RIDGE vilket gör det till någon form av federal seger. Kartan vi ska spela på är på bilder inlagd som jag uppfattar att den ska ligga i förhållande till TSS. Stuart omfattade alltså den federala linjen genom att rida norr och sedan öster om den.