Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

When Lions Sailed (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 14 april 2013 kl. 20:55:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

When Lions Sailed är ett spel i Strategy & Tactics av Joe Miranda. Temat är sjökrig på 1600-talet med hela världen som spelplan. 2-4 spelare spelar England, Holland, Spanien och Frankrike. Man väljer själv hur långt ett parti ska vara från tre till 20 omgångar. Spelet simulerar alltså inte något specifikt krig utan mer epoken i allmänhet.

Som spelare bygger man flottor och garnisoner som man sänder ut på de sju haven för att grunda kolonier. Kolonierna i sin tur genererar de pengar man behöver för att bygga skepp, segla mm. Allt kostar pengar och som intressant twist kostar det mer att segla om man inte börjar i en vänlig hamn, så man tenderar att förflytta sig i etapper.

När man flyttar slår man två tärningar för att se hur långt flottan får gå, och slår man dubbelslag kan något otäckt hända på Nautical Incident-tabellen.

Strid är enkel, man slår i princip sex för att träffa och den som har initiativet slår först. Den som har initiativet kan också välja att fly, och slår man lika för initiativ avslutas striden, så det finns gott om chanser för en svagare styrka att undkomma utplåning. Åtminstone om man har bra ledarskap att modifiera initiativet med.

En viktig detalj är skattflottorna. Dessa kommer från särskilda kolonier och genererar multum med pengar. Förutsatt att man lyckas segla hem dem!

Seger avgörs på poäng där skattflottekolonier är viktigast följt av kolonier och långt därefter pengar. Dessutom har varje sida särskilda Sudden death-villkor att sträva efter.

Sedan vore det inte ett strategiskt Joe Mirandaspel om man inte hade särskilda chits som man kan köpa på sig och spela ut på sig själv eller de andra för positiva och negativa effekter. Andra detaljer är att man kan plundra rutor och råka ut för pirater.

Jag har inte spelat det på allvar ännu, bara solitärat det lite, men jag gillar verkligen vad jag ser och blir grymt sugen på att samla ihop 3-4 spelare och spela det på riktigt. Det verkar vara mer ett spel som väver en bra berättelse än superbalanserat, då slumphändelser kan slå rätt hårt, men flerspelarspel tenderar att vara självbalanserade så det är nog mer ett problem om man är två.

Det finns en lojal skara som hävdar att detta spel är en modern klassiker. Det finns också en sågning av spelet på bgg, men efter det jag provat sällar jag mig till dem som anser att recensenten är ute och cyklar. Det här är riktigt kul grejer och ett måste för den som är speciellt intresserad av eran.

Jag har för övrigt hittat mitt spel med snyggare play Mats för sidorna och kort i stället för chits. Konstruerade av fans till spelet.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Jag är på! Eftersom jag är Europa Universalis-fetichist är jag intresserad av alla lättare spel på perioden/kolonialtemat.

Är det generaliserat med pengar, flottor, trupper, ledarskap eller följer det någon form av nationsspecifik historia?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Mitt emellan. Det är generiska pengar flottor och trupper, men uppställningen är historisk och segervillkoren asymmetriska.

jonjac

Ser ju superläckert ut!

Någon som ska till Lincon som har detta spel? :)

Elias Nordling

Jag ska inte till Lincon men jag tänkte ta med det till Friendly Fire.

Delirium

Jag har det inte men funderar på att skaffa det. Vill gärna testa det på Lincon!

Edit: Äh vad sjutton, såg att worldofboardgames hade det inne så jag beställde ett eget ex. Det ska spelas på Lincon. :)

Edit 2: Oerhört påpassligt att jag skötte beställningen under tiden som Elias skrev att hans ex inte är tillgängligt. :)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jonjac

Citat från: "Delirium"Jag har det inte men funderar på att skaffa det. Vill gärna testa det på Lincon!

Edit: Äh vad sjutton, såg att worldofboardgames hade det inne så jag beställde ett eget ex. Det ska spelas på Lincon. :)

Edit 2: Oerhört påpassligt att jag skötte beställningen under tiden som Elias skrev att hans ex inte är tillgängligt. :)
Yay!  :up:

Elias Nordling

Hmm, jag minns att jag skrev det, ångrade mig och aldrig postade det då jag kom på att jag kanske ändå skulle kunna låna ut det :-)

Elias Nordling

Hursomhelst rekommenderar jag ämnet på Consimworld. Där finns mängder av fanbaserat material (inte postat under någon vidare organiserad form) samt en hel del q&a som är bra att ha.