Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av LPDs Honey Springs

Startat av Strv102r, 29 december 2013 kl. 22:30:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Samma system som i Grants early battles om ett litet, litet, ganska obetydligt slag väster om Mississippi. Men det är lite exotiskt då det är indianer på båda sidor! Det fanns ju indianer med i Pea Ridge, men då var de bara ett obetydligt inslag.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#1
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#2


Jag har Five Nations brigad med Seminoler, Creeks, Cherokeer, Chocktaws och Chickasaws (sedan tvångsförflyttningen västerut 1838 jordbrukande och ofta slavägande "civilserade" i utgångsläget under Walker och övergripande chef är Cooper, en fd indianagent. De federala kommer in norrifrån med två brigader (Johnson och Phillips) med ännu fler stammar representerade , och dessutom svarta förband, under det övergripande befälet av Blunt. Hans mål är att slå mig och ta depån i kartans nedre kant. Jag har möjlighet (1 på 6) från GT5 att få in Cabells kavalleribrigad med två dugliga indianregementen och fem helt oförutsägbara vita inkallade nyrekryterade regementen. De funkar som untried i Panzergruppe Guderian...





De federala anfaller direkt på bred front och slås bara tillbaka på min vänsterflygel. Jag tar direkt stora förluster och de federala måttliga.






Jag viker över ån med alla förband medan de federala måste återformera sig. Nu drabbas de federala av stora ledningsproblem och inget händer. Cheferna verkar ha samlats för att diskutera det oväntat gynnsamma läget?





Det federala ledningsproblemen fortsätter. Bara mindre rörelser med de förband som är i ordning.






Till sist är de federala anfallsberedda igen!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#3


Fienden inleder med ett anfall på min vänsterflank, men slås tillbaka.






Det uppföljande anfallet i centern och högerflanken lyckas bättre. Jag tar mer förluster. Behovet av förstärkningar är stort men inga kommer.






Ännu ett anfall på högerflygeln efter reformering ger mig stora förluster och pressar mig bakåt.






När fienden reorganiserat anfaller han på nytt och slår stora delar av mina förband. Resten inringas!





De inneslutna slås och Cooper faller. Inga förstärkningar...






Fienden återformerar sitt kavalleri och anfaller depån som försvaras av Coopers stab... Den får vika. Cabells brigad (vars innehåll denna gång visas på bilden under kartan) kom aldrig in.

Min brigad är utplånad och de federala tappade en bataljon... Han har dessutom tagit depån. Decisive victory, men inte för mig...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#4
jaha, det är ju osannolikt att inte Cabell ska anlända med sin brigad rent statistiskt, men det är fullt möjligt och då är det inte mycket till spel kan man tycka. Rebellen har inte en chans. Nu kan man ju ladda ner det gratis från deras hemsida så det måste ju inte bli dyrt. Det professionella versionen som jag valde då jag ändå tog Grants Early Battles känns inte prisvärd. Men för all del, gratis är gott och om statistiken håller streck kanske man får en timme ihjälslagen samtidigt som man lär sig lite om en del av ACW man sannolikt inte vetat så mycket om. Den historiska bakgrundsartikeln är mycket bra. Värd nedladdningen bara den.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.