Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av VGs Lee vs Grant, the Wilderness Campaign of 1864

Startat av Strv102r, 1 januari 2014 kl. 12:12:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Honey Springs tar nog inte så lång tid. Ca 1h så förberedelserna för nästa är på gång.

Detta var det sista spel jag köpte på 80-talet innnan jag lämnade hobbyn för att leka med riktiga stridsvagnar istället, men nu är första gången jag ska spela det. Om jag förstår saken rätt så är det detta spel som är grunden för Avalon Hills/MMPs Great Campaigns of the American Civil War serie. Det har dock en annan skala. Det hamnar mitt emellan den serien och Army of the Heartland. Det blir en serie spel om Grants fälttåg 1864 i Virginia med detta som nummer ett.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Norr är åt höger.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna.

Strv102r

Hittade kvittot i boxen. Köpt 1988 från Hobbyhuset i Uppsala för 210 kr + frakt.

Strv102r

Utgångsläget i stort. Meades Army of the Potomac med tre kårer och Sheridan som kavallerikårschef samt Burnsides fristående IX kår finns norr om RAPIDAN och Lee med Army of Northern Virginia söder om densamma. Butlers Army of the James med två kårer har urlastat i BERMUDA HUNDRED och möter Beauregards Department of Richmond.

derf

Fredricsburg och general Burnside, får mig att minnas när en menig ur unions armén vill byta till sig en lam häst mot general Burnsida från en menig sydstatare i Gods and Generals.
Ursäkta OT

Strv102r

Citat från: "derf"Fredricsburg och general Burnside, får mig att minnas när en menig ur unions armén vill byta till sig en lam häst mot general Burnsida från en menig sydstatare i Gods and Generals.
Ursäkta OT

Tja, intet att bli förvånad över julen 62 direkt... Men samtidigt så hade ju polisongmannen presterat på ostkusten fram till hösten 62. Och Knoxvillefälttåget gick kanske inte så snabbt, men han löste uppgiften. I vårt nästa spel, Bloody Roads South, skattas han inte så högt utan det finns specialregler "since he was such a special customer".

I skydd av två kavalleridivisioner, där jag glömt namnet på den ena chefen, framrycker Hancock, Sedgwick och Burnside in mot The Wilderness. Warren stannar vid RAPIDAN vilket gör att jag också lämnar A P Hill där.

Longstreet jagar undan det federala kavalleriet under Gregg medan Hancock ansluter framåt med Burnside i släptåg. Sedgwick stannar precis i utkanten av The Wilderness, men det hindrar inte Ewell att glida västerut, över RAPIDAN och sedan anfalla Warren i flanken med understöd av A P Hill. Warren kastas bakåt med förluster. Hill omgrupperar därefter för att binda Sedgwick.

Hancock anfaller Longstreet med nästan trefaldig överlägsenhet men slås tillbaka. Burnside ansluter och anfaller igen men också han slås tillbaka.

Ewell rör sig mot The Wilderness och Stuart avlöser Hill som ansluter till Ewell när Warren rör sig oväntat snabbt efter Ewell. Sedgwick anfaller Stuart som helt misslyckas med uppgiften att fördröja honom utan slås snabbt istället! Sedgewick kan anlsuta mot Longstreet. Hancock anfaller då Longsteet igen med understöd av Burnside och Sedgewick varpå Longstreet rivs upp och flyr med förluster. Det ser plötsligt illa ut för Ewell och Hill som genomför två anfall mot Warren som båda slås tillbaka.

Strv102r

Hill och Ewell lyckas ta sig loss tack vare en ganska passiv federal ledning som fokuserar på att låta Gregg rida längs Virginia Central järnvägen och bränna stationer. Jag kallar upp Ransoms division från RICHMOND för att stoppa det ofoget. De sammantagna förlusterna så långt är ungefär lika stora, inte så bra, och dessutom får fienden in 8 SP i förstärkning mot 0 för mig. Max för honom mot minimi för mig...

Striderna i The Wilderness fortsätter och Burnside slås tillbaka av Hampton som sedan förstärks av Hill. Warren stoppas av Longstreet som nu bara har motsv en svag divison kvar.

Sedgewick anfaller Longstreet med understöd av Warren men han slås också tillbaka! Longstreet vill dock inte utmana ödet längre utan viker. Burnside omfattar Hill men hag förljer efter honom och ersätter Hill med Ewell. Burnside blir avskuren och tar rejäla förluster av det. Överhuvudtaget börjar fienden inse att operationsriktningen genom The Wilderness västra delar är svår att försörja.

Strv102r

Fienden rör sig som helhet österut. Det beror på att han utvärderat underhållsmöjligheterna och kommit fram till att det är bättre att lita på de från Atlanten kommande vattendragen som underhållskälla. De kan jag inte göra något åt. En framryckningsväg inåt land gör honom beroende av järnvägarna som jag kan riva upp bakom honom med kavalleri.  Burnside rör sig med osedvanlig snabbhet så Longstreet får inte vila ut utan får istället skynda österut.

Hancock och Sheridan slår bort Fitz Lees kavalleri vid FREDRICKSBURG. Warren återhämtar men utgör också ett hot från norr som binder Ewell medan övriga kårer rör sig mot sydost. Jag följer efter.

Strv102r

De federala är på väg söderut öster om floden och jag speglar dem. Helheten syns på bilden nedan där man också ser att Kautz kavalleri från Butlers armé är ute på brännartåg.

Jag lämnar en efterpatrull och rör huvuddelen ner mot området nordost om RICHMOND där COLD HARBOR ligger. Verkar troligt att nästa större drabbning blir här.

Strv102r

Jag lämnar flankskyddet i norr till Hampton och Ransom så att Ewell kan skynda söderut. Longstreet slår ut Wilsons kavalleri och Stuart rider nära den federala depån för att avskära de framryckande federala kårerna som redan använder de som underhållsbas.

Sedegewick jagar bort Stuart men jag får mina kårer på plats i huvudsak i bra terräng. A P Hill hamnar i ett viktigt vägskäl i sämre terräng, COLD HARBOR...

Warren börjar röra sig söderut efter de andra federala kårerna. De övriga federala kårerna kommer på plats och det ser ut som en drabbning är under uppsegling. Mina kårer förskansar sig.

Strv102r

Lee är sjuk detta GT vilket kan få stora konsekvenser. Föga förvånande verkar det som om fienden riktar in sig på A P Hill som har den sämsta ställningen i COLD HARBOR. han är dock väl befäst vid det här laget. Jag ger Hokes diviison marschorder för att förstärka den norra flanken.

A P Hill presterar uselt i sitt försvar och tvingas vika över floden. Ingen katastrof i och för sig. Burnside rör sig därefter mot väst men Hoke hinner fram till RICHMONDS yttre befästningsring för att möta honom. Mitt kavalleri försöker hota de federala underhållslinjerna vilket leder till mindre kavallerifäktningar och dessutom binder Hancock.

Longstreet håller emot Hancock och Sedgewick trots att han i sig presterar dåligt. Ransom slår tillbaka Burnside. Ewell lämnar Earlys division och marscherar snabbt mot RICHMOND med resten.

Strv102r

Burnside anfaller ånyo Ransom men nu med understöd av Sedgewick. Ransom rivs upp och flyr. Hill faller tillbaka till RICHMONDs försvarsverk. Han avdelar dock först Andersons division för att understödja Longstreet som även han drar sig bakåt. Early ansluter bakåt.

Lontstreet faller tillbaka ännu mer inför hotet att anfallas av tre kårer och tar ställning i RICHMONDS yttre försvarsverk. Early, Anderson och Ransom får fördröja de federala kårerna mot Longstreet och Ewell rycker fram mot Sedgewicks och Burnsides flank för att störa dem och kanske provocera fram ett anfall i sekundär riktning. Mitt kavalleri lyckas efter mycket manövrerande och småfäktande om än inteskära av fiendes underhållslinjer, så tvinga dem till långa omvägar. Utfallet blir mycket gott med stort dränage av fiendens mankraft i hans kårer då de tvingas avdela mer resurser i eskort.

Burnside och Sedgewick anfaller Ewell som faller bakåt. På andra flanken påbörjar Warren en omfattning söderut men Early, Ransom och Anderson följer med i innervarv och det enda som blir resultatet är att fienden kraftsplittras.

Sista GT är det bara så små förändringar att de inte syns på bild. Jag är intvingad i RICHMONDS försvarsverk och en belägring är på gång. Historiskt skeende, men fel plats.

Det slutar med en confederate substantive victory.

Hans envishet i The Wilderness kostade mig mycket styrka, men det kostade honom tid och han hann aldrig med att som Grant skeppa armén över JAMES för att avskära PETERSBURG från söder vilket ger många poäng. I slutändan har han tappat 18 poäng (varav 7 sammanlagt till underhållsorsaker) och jag 8 men mina ger 1½ VP stycket mot hans 1. Han har agerat pyroman generöst men det räcker inte.

Ett roligt och historiskt utbildande spel! Det senare beror kanske på att det är en aning skriptat. De federala får svårt att göra något annat än omfatta mot sydost om underhållet inte ska bli problem. Omspelbarheten är väl därmed begränsad. Hade dock varit kul att spela en gång till mot någon inte drar sig för frontanfall som min motspelare ju helst undviker. Dessutom underskattade han nog möjligheterna att agera offensivt med Butlers armé. Han var ju lika passiv som denne var historiskt. Till och med mer passiv. Smith förstärkte ju Grant vid COLD HARBOR historiskt.