Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Drive on Washington

Startat av Strv102r, 3 maj 2014 kl. 17:01:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ett spel ur orginalserien så att säga. GBACW 1.0. Tillbaka till Virginia. Bakgrunden är att Lee skickar II kåren under Early till Shenandoah för att återupprepa vad Jackson gjorde 1862, dra federala förband från kraftsamlingsriktningen, Petersburg, och rädda dalen för rebellernas logistik. Early rensade tydligen dalen rätt snabbt och effektivt från Hunter, som ersatt Sigel, och sedan genomförde han en mindre offensiv/raid in över Potomac genom att kringgå Harpers Ferry. Vid Monocacy möter han motstånd på vägen mot Washington som är ganska oförsvarat då Grant strippat försvaret på nästan allt för att ersätta sina förluster i The Wilderness, Spotsylvania, North Anna, Cold Harbour och Petersburg.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Fredrik H

Jag tycker att Earlys kampanj är mer imponerande än Jacksons. Han hotar ju till och med Washington som sagt, och det väldigt sent i kriget. Att han sedan får däng av Sheridan är ju verkligen inte så¨konstigt, det tror jag att Jackson också hade fått.
Sheridan har för övrigt gjort ett mycket roligt uttalande, han sade vid något tillfälle att om han ägde både Texas och helvetet så skulle han hyra ut Texas och bo i helvetet!
:)

Strv102r

Tyvärr finns det väl inget riktigt bra spel på hela Earlys Shenandoahfälttåg. Vi kommer spela Campaigns in the valley scenariot så klart, men det känns inte som att det riktigt är den slutgiltiga lösningen på frågan.

Brickorna är de gamla vanlöiga för systemet i dess dåvarande form. Rätt många rebeller... Tills man tittar på styrkan på dem.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Strv102r

Utgångsläget.

De federala ska fördröja Earlys räd mot Washington. De har en sammansatt kår under Lew Wallace (mannen bakom Ben Hur) med en division under Rickets och en separat brigad under Tyler. Den senare är delad i två delar.

Early är inte på plats än men hans kår är det. Den har tre divisioner som har ett bra antal brigader, 3-4 per division, men brigaderna är svaga. Riktigt svaga. Jag tror inte att jag kommer manövrera med brigaderna utan nyttja divisionerna som manöverenheter varför jag nöjer mig med att förtydliga dem. Tre kända namn.

Strv102r

Early kommer inte in GT1 (1 på 6 att han gör det) vilket gör att alla mina tre divisioner fortsätter vara inaktiva. Jag får in en kavalleribrigad som inte behöver aktiveras av Early och den börjar leta efter det dolda vadet. Jag skickar också Ramseurs artilleri till Rodes för dennes kommande skenmanöver mot bron längst i norr.

Early kommer in först GT3 och han ansluter till Rodes och aktiverar denne (ger honom order antar jag) . Tre batterier har påbörjat en duell över floden med det federala batteriet under Tyler. Vadet är inte funnet. De federala har bränt träbron nere vid Monocacy Junction vilket frigör en av Rickets brigader för att skydda flanken när jag så småningom hittar vadet.

Early rider mot Ramseur. Artilleriduellen pågår ännu men nu till min fördel. Rodes har börjat röra sig med huvuddel mot vadet i söder framför Clenden men en brigad grupperar bakom artilleriet för att kunna binda Tyler. Vadet har ännu inte hittats.

Strv102r

Upp i norr fortsätter artilleriduellen till min favör. Jag har nu 12 pjäser mot hans kvarvarande 2. Rodes stormar Clenden på höjden. Jag tar ganska stora förluster och lyckas inte rubba fienden i någon större omfattning. McCausland kavalleri rider över vadet och Early ger order till Gordon. Ramseur får vänta ett tag till för att binda Truex. Jag vet ju inte hur det kommer att gå för Rodes och det avgör var Ramseur ska sättas in.

Nu har jag tur och Clenden såras och flera av hans förband viker trots god moral. Rodes tar höjden,  men han har tagit så stora förluster att hans initiativ allvarligt begränsas resten av spelet. Tylers sista artilleri nedkämpas och han börjar vika då försvaret blivit irrelevant efter Rodes framgång. Gordon börjar gå över vadet som upptäcktes nära hans gruppering. Ramseur börjar marschera mot vadet som Rodes tagit. Tanken är att Truex ska lockas norrut och därmed bort från Washingtonvägen som är Gordons mål. Det fungerar! De federala vänder Truex norrut!

Strv102r

Ramseur passerar Rodes som försvarar vadet. Grimes brigad ansluter fram mot Rodes huvuddel och Gordon marscherar längs floden. Kavalleribrigaden har ridit upp på höjden i ryggen på de federala och ansätts av två regementen ur Truex under Rickets personliga befäl.

Ramseur stridsgrupperar medan Gordons tät anfaller McClenns mest norra regemente samtidigt som kavalleriet faller fienden i ryggen. Det federala regementet flyr!

Ramseur anfaller upp på höjden och möter motstånd, men sedan faller de federala tillbaka. Gordon anfaller nu på linje längs vägen mot Washington

Elias Nordling

Till GCACW-spelet på jacksons Shenandoah-fälttåg finns det en tilläggsmodul för Earlys dito.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Ser man på! Hur får man tag på dem?

Elias Nordling

http://www.multimanpublishing.com/tabid/58/CategoryID/21/ProductID/58/Default.aspx

Jag tror den innehåller Early in the Valley.

Noterade att Skirmisher #2, som är out of print, innehåller Earlys Washington-räd. Jag har den, och har inte längre spelen som behövs till den, så jag antar att den är till salu :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 19 maj 2014 kl. 14:04:26
http://www.multimanpublishing.com/tabid/58/CategoryID/21/ProductID/58/Default.aspx

Jag tror den innehåller Early in the Valley.

Noterade att Skirmisher #2, som är out of print, innehåller Earlys Washington-räd. Jag har den, och har inte längre spelen som behövs till den, så jag antar att den är till salu :-)

PM skickat!

Strv102r

1. fristående brigaden återsamlas under Tyler och den lämnar en efterpatrull för att fördröja Ramseur medan huvuddelen drar sig söderut. MClenn drar sig bakåt mot staketet då Early/Gordon trycker på på bred front.

Ramseur slår ihjäl de fördröjande federala småförbanden, men huvudfienden drar sig snabbt undan söderut. McCausland försöker skära av deras reträttväg medan Early/Gordon stormar fram längs Washingtonvägen mot en vikande McClenn. Dock såras Gordon.

Strv102r

Early pressar på med Gordons division mot resterna av McClenn. Nu är det bara en ynka SP, 100 man, mellan Early och vägen mot Washington. det kostar mig 5 VP att inte öppna vägen detta GT jämfört med att göra det nästa, och sista GT. Truex anfaller McCausland som undsätts av delar av Gordons division.

Early nedkämpar de sista 100 federala mellan honom och vägen. Det ger mig 35 VP att jag öppnade den sista GT. Early vinklar upp mot fienden öster om sig. Slutläget!

Hade de federala tagit upp striden längre västerut med McClenn, och med Truex i söder också, är det tveksamt om jag lyckats alls. Jag tappade 1600 man och de federala 1800 samt 8 tagna kanoner. Seger för Early!