Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ETA Atlantic Wall?

Startat av Andreas Lundin, 18 juli 2014 kl. 17:30:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Du kan gå in på Decision Games hemsida o "beställa" det så du kan köra det via VASSAL det är ingen kostnad men du måste registrera dig o reglerna finns ju också på deras hemsida så varför inte .......
om du orkar med reglerna så blir jag glad o imponerad   :)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Mats Eden

Tack för tydliga svar  :)

Blir att läsa regler och kanske pilla med Vassal innan köp.
Finns tabeller och så i Vassal eller på nätet?

Om ni skulle drabbas av energiöverskott och kanske sätta upp AW igen så hör gärna av er.
Jag bor i Färjestaden utanför Kalmar så det är inte ogörlig för mig att regelbundet ta mig till Karlshamn...
(Brukar åka till Malmö över dagen några gånger i månaden på jobb å jag hittar nog dit :mrgreen: )

jerry

Åhå då passerar du ca 500 meter från lokalen , får nog fundera på detta. :ultra:
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

jerry

Citat från: jerry skrivet 18 augusti 2015 kl. 15:09:00
Åhå då passerar du ca 500 meter från lokalen , får nog fundera på detta. :ultra:

landstignigsstriderna klaras av direkt med tabeller på kartan men skjutvinklarna (som jag höll på att få hjärnblödning på) från nästena på stranden, finns bara i spelboxen.

kan nog ordna tabeller åt dig om ett tag om du vill , jag hann aldrig så långt i VASSAL , så jag vet faktiskt inte om tabellerna finns med   :oops:

jerry

Citat från: jerry skrivet 18 augusti 2015 kl. 15:09:00
Komiskt , jag spelade för ca 30 år sedan med ett gäng i Kalmar , vi har träffats för att spela regelbundet fram till 2008 sedan har avståndet tagit ut sin rätt men kalmargänget spelar fortfarande men numera i Nybro
Kan som kuriosa nämna att en i detta gänget har så att säga lite stålar över då räkningarna är betalda
Han har försäkrat spelförrådet i Nybro till 1000 000 :- så där finns spel sist kom det visst en pall dit  :mrgreen: :|

jerry

Citat från: Mats Eden skrivet 18 augusti 2015 kl. 10:42:33
Tack för tydliga svar  :)

Blir att läsa regler och kanske pilla med Vassal innan köp.
Finns tabeller och så i Vassal eller på nätet?

Om ni skulle drabbas av energiöverskott och kanske sätta upp AW igen så hör gärna av er.
Jag bor i Färjestaden utanför Kalmar så det är inte ogörlig för mig att regelbundet ta mig till Karlshamn...
(Brukar åka till Malmö över dagen några gånger i månaden på jobb å jag hittar nog dit :mrgreen: )

Tabeller för landstigningen finnes men det är dom enda , jag har bett ägaren ta med sig tabellerna till spelkvällen i morron kväll skall kopiera dem.

Sen kanske du får frågan på allvar om du orkar ta dig till karlshamn/asarum , vi bestämmer oss för höstspelet antingen denna eller nästa vecka o det kan hamna på AW med tre lokala förmågor (o kanske en Ölandstok) :ultra:

jerry

Atlantic Wall (II) monterades , ja ,monterades upp i vår lokal  (Det gick åt ett antal spånskivor för att få till den exakta kartytan o ett stort antal skruv av olika dimensioner,  samt pusslande med plexiglas) igår  kväll o setupen klarades till exakt 00:00
Nästa Onsdag fälls de första falskärmsjägarförbanden över det Normandiska landskapet med start 18:00

Vi är tre inbitna monstergamers som hoppas vi skall rodda detta under åtminstone ett halvår.

Mats Eden, du är super-välkommen (tysken är ensam)att delta om du skulle ha ork eller lust, sängplats kan säkert ordnas, alternativet är att man slaggar över i lokalen.

Man får även stå ut med att på 15 Kvm ha tre personer som vrålkör Red Barricades vid samma tider.

tinG

Citat från: jerry skrivet  3 september 2015 kl. 17:15:40
Vi är tre inbitna monstergamers som hoppas vi skall rodda detta under åtminstone ett halvår.

:up:

Gbg planerar göra samma sak inom kort... Vi har dock turen att vara 6 st inbitna eller nybitna...  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mats Eden

Vånda, vånda... onsdagar kör jag Aikidoträning tillsammans med min son...  :cry:

Hmmm... undra om ... Jaaaa... hmmm....   :insecure:

jerry

Citat från: tinG skrivet  3 september 2015 kl. 17:19:07
Citat från: jerry skrivet  3 september 2015 kl. 17:15:40

:up:

Gbg planerar göra samma sak inom kort... Vi har dock turen att vara 6 st inbitna eller nybitna...  :)

Orättfärdigt..... Asarum har ca 3000 invånare men som sagt procentuellt är många asarumare krigsspelare :ultra: :ultra: :ultra:

jerry

Ja nu är vi klara med den 6:e o landstigningssekvensen den 7:e och då föll den sista tyska bastionen på Omaha-stranden.
Hela 29:e divisionen är så gott som utplånad (man sätter ju ihop dom bästa bataljonerna o då är "big red one" att föredra) HQ:t en rek bataljon samt en artilleribataljon är allt som återstår ur den 29:e divisionen..!!!!!!!!!!

Killen slog helt mirakulöst på sin eldgivning från strandbefästningarna o jag slog minst lika uselt på mina edgivningar , och hinderröjningar.

Vi försökte klara ut hur övergången från invasionsfasen till normalfaserna går till men timmen blev sen o huvudet tungt så vi bröt utan att ha fixat detta.

jag tycker nog spelet är i tyngsta svåraste laget , ta bara alla olika sätt man kan flytta sig på , och logistikdelen blir tung o all sorts interdiction o alla modifieringar vid striderna..........

Jag gillar tunga spel men detta verkar vara lite i överkant , fallskärmshoppardelen tycker jag är rent ut sagt skitkul , men landstigningen kunde man nog ha gjort något mera okomplicerad , dock visade sig Omaha vara en riktig nöt att knäcka , där känns det som spelidén kom till sin rätt , men på dom brittiska stränderna var det nästan bara "waste of time".

Skall bli intressant (om vi orkar) att se hur spelet ter sig då dom normala spelfaserna kommer igång.

Jag vill ännu inte dissa detta efterlängtade genomarbetade vackra spel men....................

jerry

Avslutade den allierade AM-turnen den 7/6
Jösses vilken tid detta tar , vi är uppenbart minst 2 man för lite , startade 18:00 o bröt 23:30.

Får se hur uthålligheten är.

Massakrer vid ett anfall i riktning Carentan, tre amerikanska steps dvs en bataljon mot 0 förluster för den mörka sidan.

Fick i ovan nämnda anfall in en helt underbar raketattack från våra p47:or , dock visade det sig att tysken glömt skjuta med sina LV-kanoner , ja ja endast en 0:a på tärningen för att något skulle hända...... o sen slår tysken sin tärning ......0.....ja vad säger man o i kombination med lite dåligt väder så omvandlades flygattacken till i stort sett noll o intet.

Kan dock inte annat än tycka om stridsystemet kul med att rulla tärning både i anfall o försvar.

En annan aspekt jag har lite svårt med , många andra spel har samma "problem" , jag skulle anfalla ett kompani med AT-pjäser som stod ensamma med två fulla bataljoner amerikanskt infanteri , o misslyckas , jag tycker nog att ett dylikt förband som detta AT-kompani skulle ha betydligt mindre , om något alls i stridsvärde då det försvarar sig ensamt , vill minnas att i OCS har ett ensamt artilleri endast 1 poäng i försvar om det är allena.

ErikLj

Citat från: jerry skrivet 30 oktober 2015 kl. 09:01:45

En annan aspekt jag har lite svårt med , många andra spel har samma "problem" , jag skulle anfalla ett kompani med AT-pjäser som stod ensamma med två fulla bataljoner amerikanskt infanteri , o misslyckas , jag tycker nog att ett dylikt förband som detta AT-kompani skulle ha betydligt mindre , om något alls i stridsvärde då det försvarar sig ensamt , vill minnas att i OCS har ett ensamt artilleri endast 1 poäng i försvar om det är allena.

Håller med. Flera spel har ett antal understödsenheter pv, lv, art, ingenjörer, transport odyl, som kan användas på ett orealistisk sätt. Som t ex speed-bumps eller för att ta step losses. Ibland saknar de till och med specialförmågor.

Bättre i så fall att ha dem som rena bonusmarkörer kopplade till en division t ex. Som vid början av turen kan delas ut till bataljoner/regementen som då får någon lämplig bonus, högre förflyttning, bonus mot pansar, ta sig över flod t ex.

/Erik

Frocken

Det måste väl ändå varit rätt extrema tärningsutfall?
Tar man standardvärden på AT och inf battaljoner blir det odds 7:1, antar man bocage och IP är man nere på 5:1. Med RIB på +10 och samma PR räcker det med slå över 35 för slå ut AT när försvararna måste slå under 5 för göra en mandatory på anfallarna. Rätt bra odds ändå för slå ut nedgrävda pansarvärn i snårig terräng med ett oförberett anfall.

jerry

Citat från: Frocken skrivet 30 oktober 2015 kl. 23:04:15

Det måste väl ändå varit rätt extrema tärningsutfall?
Tar man standardvärden på AT och inf battaljoner blir det odds 7:1, antar man bocage och IP är man nere på 5:1. Med RIB på +10 och samma PR räcker det med slå över 35 för slå ut AT när försvararna måste slå under 5 för göra en mandatory på anfallarna. Rätt bra odds ändå för slå ut nedgrävda pansarvärn i snårig terräng med ett oförberett anfall.

Nja jo det var nog ganska dåligt tärningskast , men jag tycker nog oavsett tärningarna att det som Erik nämner är något sådant som jag skulle föredra , det gamla härliga spelet St Lo har något åt det hållet  med att man kan sätta ut specialtrupper direkt före en strid, funkar fin fint.
Kommer även att tänka på ett ganska trevligt system som "hells Highway " har , där HQ kan dela ut Lv, At samt Ingenjörer inför olika uppgifter.