Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ETA Atlantic Wall?

Startat av Andreas Lundin, 18 juli 2014 kl. 17:30:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Det finns ju en poäng med att man bara har "egentliga" brickor för manöverförbanden och tilldelar understödsfunktionerna som förstärkningar i form av tilläggsbrickor. Det är ungefär så man tänker taktiskt. Vilket förband ska lösa den här uppgiften? Vilket understöd behöver det?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

jerry

Nu la vi ner AW II , det funkar inte med en tysk.
Startar upp WIF  :o :shock: :cry: :shock: :|
Gamey gamey gamey
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

tinG

Citat från: jerry skrivet 13 november 2015 kl. 15:17:16
Nu la vi ner AW II , det funkar inte med en tysk.
Startar upp WIF  :o :shock: :cry: :shock: :|
Gamey gamey gamey

Gbg tar vid... Abn släpptes i onsdags, imorgon landstiger vi.  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jerry

WIF är verkligen ett spel som jag/vi älskar att hata , det känns verkligen konstigt trasigt i vissa avseenden men det få spel som mäter sig med WIF när det kommer till själva SPEL-känslan
som simulation kan det lämna en hel del att önska ..... men som sagt ,det är full fart i det spelet.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Delirium

Håller med till 100%, fantastisk spelkänsla, kan alltid spelas en gång till. Med åren har jag börjat uppskatta en lägre blippdensitet och inte riktigt alla optionals.

Lars M Wistedt

Citat från: Mats Eden skrivet 17 augusti 2015 kl. 22:00:39
Vad hände med partiet?
Är spelet spelbart?
Pågår det fortfarande?

Leker med tanken att inhandla, men vill ju veta om det är "bra".
Det jag funderar kring är Command/controll och logistik...

Jag har haft spelet en tid och kort nagra av scenariona, dock inte hela kampanjen da jag "bara" har ett pingisbord som permanent spelplan..
Hursomhelst sa ar jag mycket fortjust i det och jag gillar spelsystemet. Har dock tidigare kort bade WaR II och HHF, och man har nytta av den erfarenheten da det ar samma system i grunden.
Spelet ar mer simulering an spel, i egentlig mening. Regelboken ar det mest kontroversiella och inte sarskilt bra skriven - visa saker far man leta lange efter, om man nu alls hittar nagra svar. Jag ar dock av den asikten att "jag har kopt spelet sa jag tolkar reglerna" och vips sa ar det inget problem langre.
Jag funderar pa hur det borde vara, skriver ned pa en lapp och lagger in i ett uppvik av regelboken. Enkelt och effektivt. :mrgreen:

Nar det galler forband och understallande till andra enheter, sa anvander jag bitar fran ramarna for de enheter jag klipp och lagger ut dem pa kartan som forbandsgranser (typ TITE). Da blir det latt att se understallda forband och vilka forband som har frontansvar.

tinG

Hej

Försöker få lite bildmaterial från pågående AW2-parti i Göteborg.

AWs Dagen D är onekligen ett monsterspel i sig men efter att man tagit sig igenom luft- och sjölandsättningarna och de tre rundorna (AM, PM, Night) så når man slutligen det vanliga "enkla" GOSS  :P
Detta har vi snart gjort

/J & co.
-- Napoleon Bonaparte

jerry

Omaha ser onekligen EN ANING bättre ut än i vårt parti.
En hel divison utplånades på stranden.

Delirium

Wow, oerhört snygga och inspirerande bilder!

Spontant ser det lite tufft ut för tyskarna, särskilt om enheterna i 4015 och 3714 är allierade vilket jag tror att de är. :)

Andreas Lundin

Fast om det är tyskens tur snart så borde de vara ripe pickings för tolfte SS, eller?

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

tinG

Citat från: Delirium skrivet 18 december 2015 kl. 10:39:37
Wow, oerhört snygga och inspirerande bilder!

Spontant ser det lite tufft ut för tyskarna, särskilt om enheterna i 4015 och 3714 är allierade vilket jag tror att de är. :)

Yes, det är kanadensiska 7 brigaden som funnit en lucka i det tyska försvaret vid Fontaine Henry och nu framrycker väster om floden Mue. De tyska förbanden längs Seulles har fortfarande möjlighet att dra sig ur i sydvästlig riktning tack vare mörkret. EDIT nästan All terräng räknas som "movement covering") under natten vilket förhindrar "movement halt funktionen" (röd hexagon-symbol) av artilleriet i hex 3410.

Det är situationer som denna som gör spelupplevelsen med GOSS unik. Tack vare en imponerade, och ibland utmattande, detaljrikedom fångas såväl operationella som taktiska problem.

Mumma för en monsterspelarsjäl som min!

-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Andreas Lundin skrivet 18 december 2015 kl. 10:58:07
Fast om det är tyskens tur snart så borde de vara ripe pickings för tolfte SS, eller?

Det skall bli spännande att se vad tyskarna vågar sig på med 12SS PzD men jag gissar att det är lite förtidigt att inleda motanfallet redan under natten. Endast 25.PzGr rgt har anlänt Caen, helt utan pansarunderstöd. Jag tror att dess uppgift blir att stabilisera situationer nord-nordväst om Caen och invänta förstärkningar.
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

Hm, ja, det var lite suboptimalt att dra ur en battaljon från 21Pz från Fontaine Henry, missade att infanteri flyttar som vanligt under natten förutsatt dom har stigar att följa. Samtidigt behöver tyskarna konsolidera sina splittrade förband så då blir det luckor. Det som är mest frustrerande är att vissa enheter får man inte flytta på förrän på förmiddagen 7juni efter allierad runda. Mycket är skräp men det finns vissa högvärda artilleriförband man gör lite tafatta försök skydda.

Har en plan för 12SS som jag ska dryfta med min medbefälhavare, misslyckas den är det givetvis Ulf's fel
:P

Lars M Wistedt

Hur bar du dig at for att misslyckas med detta anfall pa AT-kompaniet? Du borde ha max odds-kolumn, RIB +10, mojligen ytterligare +5 for PR?

Citat från: jerry skrivet 30 oktober 2015 kl. 09:01:45
Avslutade den allierade AM-turnen den 7/6
Jösses vilken tid detta tar , vi är uppenbart minst 2 man för lite , startade 18:00 o bröt 23:30.

Får se hur uthålligheten är.

Massakrer vid ett anfall i riktning Carentan, tre amerikanska steps dvs en bataljon mot 0 förluster för den mörka sidan.

Fick i ovan nämnda anfall in en helt underbar raketattack från våra p47:or , dock visade det sig att tysken glömt skjuta med sina LV-kanoner , ja ja endast en 0:a på tärningen för att något skulle hända...... o sen slår tysken sin tärning ......0.....ja vad säger man o i kombination med lite dåligt väder så omvandlades flygattacken till i stort sett noll o intet.

Kan dock inte annat än tycka om stridsystemet kul med att rulla tärning både i anfall o försvar.

En annan aspekt jag har lite svårt med , många andra spel har samma "problem" , jag skulle anfalla ett kompani med AT-pjäser som stod ensamma med två fulla bataljoner amerikanskt infanteri , o misslyckas , jag tycker nog att ett dylikt förband som detta AT-kompani skulle ha betydligt mindre , om något alls i stridsvärde då det försvarar sig ensamt , vill minnas att i OCS har ett ensamt artilleri endast 1 poäng i försvar om det är allena.