Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replays av GMTs Austerlitz

Startat av Strv102r, 13 december 2015 kl. 11:27:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

St Hilaire anfaller in i Milodoravich medan Vandammme ännu inte nått stridskontakt med Kollowrath. Gardet börjar sakta röra sig från sin utgångsgruppering. 3. dragonerna verkar vara med intresserade av Milodoravich södra flank än av Kollowraths norra.

Nu jävlar krigas det till! Med hälften av sin styrka rider 3. dragonerna chock mot Milodoravichs södra flank som till största delen kollapsar. Den övriga delen rider chock mot de tre bataljoner ur Kollowraths höger flygel som avancerar mot dem själva och österrikarna stoppas, men det kostar lite för 3. dragonerna då en av de österrikiska bataljonerna lyckas gruppera i fyrkant. I övrigt strids det nu över hela Vandammes/Kollowraths och St Hilaires/Milodoravichs bredder.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kollowraths center viker. Ser ut att bli ett kortvarigt försvar av höjden... Milodoravich retirerar i ordning och försöker ge plats till gardet som dock inte ännu har sanktion att gå i närstrid. 3. dragonerna har dragit sig aningen bakåt och reformerar sig.

St Hilaire släpper Milodoravich och grupperar för att at emot gardet istället. I norr kan man även se 2. div/I kåren som marscherar mot gardets norra flank. Rakt norr om PRATZEN, på en rakt sydlig kurs mot byn, kan man se Nappes gardes tät. Kollowraths vikande center lyckas reformera sig hjälpligt. istället är det Vandammes center som flyr! Den är nu mycket sårbar för Kollowraths höger som reformerat sig. Däremot viker Kollowraths vänster. Som tur är så är Kamenskis brigad ur II kolonnen på väg norrut mot Vandammes flank.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kollowrath försöker nyttja tillfället och anfalla med 1. brigaden på sin högerflygel, men brigadchefen får bara till en begränsad aktivering så man når inte fram till de flyende fransmännen. Faran är inte över så  3. dragonerna stormar Kollowraths 1. brigad och river upp alla tre bataljonerna på högerflygeln. Samtidigt försöker Vandammes höger avsluta Kollowraths 2. brigad på den österrikiska västern, och lyckas nästan. Kaminski har nu breddgrupperat och kommer till undsättning.

I norr har Drouets division, Bernadottes I. kår, grupperat på linje och i höjd med deras vänster kommer täten på gardeskavalleriet på kolonn.

Strv102r

Kamenskis brigad anfaller in i Vandammes södra bataljoner. Den franska muskötelden är förödande och även om någon fransk bataljon flyr och ett par blir lite skakade så håller det ihop och min motpart är märkbart lättad.  :(

3. dragonerna anfaller på nytt Kollowraths norra flygel och piska upp någon bataljon  men en av dem lyckas bilda fyrkant och utraderar nästan del av 3. dragonerna! Men i det stora hela är Kollowrath slagen. På en annan skala hade brickan inte funnits kvar längre.

I norr grupperar gardet fram sitt artilleri för att på kort håll mjuka upp St Hilaire innan anfallet. Drouet närmar sig, liksom Bessieres med gardeskavalleriet.

Det ryska gardesartilleriet får så bra effekt att St Hilaire drar sin center bakåt. Men han anfaller också med sin höger mot skarven mellan Milodoravich, som i princip är slagen, och gardets vänstra (södra)  flygel.

I söder kollapsar Kaminskis anfall.

Strv102r

Den röriga striden på södra PRATZEN-höjden fortsätter men egentligen är det klart. Vandamme är illa tilltygad, men både Kollowrath och Kamenski är slagna, den tidigare i princip utplånad. I norr anfaller gardet till sist st Hilaire men möts av mycket effektiv musköteld och kommer ingenstans. Milodoravich sviktar.

Kamenski återsamlar sina förband söder om PRATZEN-höjdens center och Kollowrath öster om den. Ingen av dem kan återta höjden. Bessierens tät med gardeskavalleri anländer till skarven mellan St Hilaire och 3. dragonerna. Milororavich kollapsar helt och utplånas i praktiken medan gardet inser att en muskötduell med fransmännen bara leder till katastrof. Jag backar tillbaka till linjen av 48 st pjäser och avser låta dem skjuta St Hilaires division bokstavligt talat åt h-vete! Under tiden har Drouet närmat sig gardeskavalleriets norra flank. Det får gardeskyrassiärerna att rida chock mot en uppnosig bataljon. Denna försöker inte bilda fyrkant utan istället göra halt på linje och avge musköteld. Elden ger inte avsedd verkan och bataljonen rivs upp, flyr och tar över 50% förluster. Drouet blir försiktigare. Härnäst avser jag omfatta Drouet från öster med ett utvilat kavalleriförband medan kyrassiärerna återhämtar och husarerna håller fronten.

Strv102r

Flankeringsförsöket mot Drouet misslyckas då bataljonen där ute lyckas bilda fyrkant och slå tillbaka chocken. Mitt artilleri får bra verkan och St Hilaire backar sin linje bakåt. Han inväntar gardet verkat det som. Detta är på väg mot skarven mellan Drouet och St Hilaire. Det franska gardeskavalleriet nedgör de sista resterna av Milodoravich samtidigt som 3. dragonerna börjar återsamlas. Med Milodoravich ur vägen är nu mitt gardes södra flank och rygg öppen. Jag avser inte fortsätta bumla på med artilleriet utan brösta upp det och dra ur österut. Slaget är förlorat men kanske gardet kan räddas. I söder drar mina rester bort från höjden och Vandamme är nöjd med det.

Gardesartilleriet bröstar upp och drar ur. 12 pundarna är långsamma vilket gör att infanteriet ännu inte kommer så långt bakåt då de måste skydda dem. St Hilaire beslutar sig för att förfölja och bekämpa med sin effektiva musköteld. Detta får stor verkan, både i förluster och i att förbanden blir skakade och börjar vackla, och jag börjar tvivla på att detta kommer att gå vägen. Drouet försöker hota norra flanken med mitt gardeskavalleri rider chock och driver honom tillbaka. 3. dragonerna är åter anfallsberedda och gardeskavalleriet är under återhämtning.

Det som följer är att gardesinfanteriet, mitt alltså, får en command breakdown vilket medför en extra aktivering av St Hilaire istället för en urdragning för mig. Ytterligare muskötsalvor som nu får mitt garde att brista. Linjen faller samman och hälften flyr bakåt. Inte minst i norr i skarven mot kavalleriet som nu viker för Drouet. Det franska gardet rycker fram genom luckan mellan Drouet och st Hilaire på två kolonner och nedgör delar av mitt flyende garde. Katastrofen är ett faktum och det enda som kan komma undan är mitt gardeskavalleri och det lättare artilleriet som redan är på rull på vägen.

Jag kastar in handduken.

Strv102r

Dukning klar inför det sista scenariot som avhandlar det nästan separata slaget i norr mellan Lannes/Murat och Bagration/Liechtenstein. Fransamannen har en massa kavalleri under i stort sett idel bekanta namn med två kyrassiärdivisioner.

Strv102r

Båda sidor påbörjar uppmarschen. Jag har ett blygsamt mål. att ta KRUG och åskammen norr om byn med Bagrations infanteri för att sedan hålla den för att åstadkomma oavgjort. Att ta byn och den lilla höjden i västra kanten på kartan håller jag för omöjligt.

Strv102r

Bagrations tunga kavalleri i norr rider chock mot Milhauds och Treillards husarer och beridna jägare (chausseurs au cheval) och trycker dem bakåt. I centern tar Bagrations infanteri en paus, command breakdown, och avbryter ramryckningen vilket Lannes divisioner inte gör. Bara en skärm av kosacker finns mellan Suchet och KRUG.

Bagrations kavalleri drar sig tillbaka i norr för att reorganisera sig efter sin chock då d`Hautpouls kyrassiärer rider upp bakom Terillards husarer. Lannes infanteri marscherar på och möter Bagrations dito norr om KRUG. Muskötutbytet påbörjas med som väntat för mig ogynnsamt utfall. Kosackerna viker in i KRUG och håller ännu den lilla byn. 2. dragonerna är nu grupperade bakom SUCHET på linje för att kunna rida chock, kanske mot min lilla  infanteribrigad söder KRUG som Suchet passerat norr om och nu har en flank mot. I söder rider del av en av Liechtensteins brigader, lansiärer, chock mot Kellermans husarer som rider motchock. Det går sämst för de mina och efter chocken så viker Kellermans husasrer bakåt för att reorganisera medan Nansoutys kyrassiärer grupperar fram.

Cafarellis division trycker på och Bagrations infanteri framför honom börjar svikta. Lannes själv tar en kula fyra år tidigare än historiskt. Söder därom håller ännu kosackerna och en rysk bataljon delar av KRUG mot Suchet, men norr KRUG och söder vägen viker mitt infanteri mer och mer. 2. dragonerna rider chock med en tredjedel mot två av bataljonerna jag har söder KRUG, men båda chockerna misslyckas kapitalt. I söder rider Liechtensteins österrikiska kyrassiärer fram mellan BLASOWITZ (som försvaras av en rysk gardesjägarbataljon) och lansiärerna för att kontra Nansouty. Kavalleribrigaden jag har mellan lansiärerna och infanteribrigaden söder KRUG drabbas ideligen av handlingsförlamning. Annars hade den antingen fått storma de delar av Kellermans lätta kavalleri som finns mittemot dem, eller vinkla norrut mot 2. dragonernas och Suchet.

Bagrations infantericenter börjar kollapsa. Tur att det finns en andra linje om tre bataljoner som resterna av den främre linjen kan routa genom. KRUG håller dock än! Sega kosacker på min ära! Mitt kavalleri i norr rider chock för att avlasta centern och till del med framgång. En fransk flankbataljon rivs upp helt. 2. dragonerna försöker storma samma mål igen men nya fräscha skvadroner och lyckas helt men en chock. Min mest norra bataljon nedgörs helt medan den mittre avslår chocken. Jag är nu glad att min 3 kavalleribrigad inte bundit sig i strid utan varit åskådare, och därmed är gripbara, för nu vill jag dra ur dem bakåt och sedan norrut för att anfalla Suchet i södra flanken när denne jagar österut mot HOLUBITZ. Tyvärr fortsätter chefen att vara handlingsförlamad så jag måste dra ur den österrikiska kyrassiärbrigaden längst i söder och låta denne rida mot nordost bakom lansiärerna som nu börjar bli användbara igen.

I norr börjar d`Hautpoul anfalla ansatsvis mot mitt kavalleri. Milhauds lätta kavalleri rider in bakom Cafarellis division och Kellerman lämnar sin plats i slaglinjen i söder och rider norrut in mot vägen i öst-västlig riktning som utgjort gräns mellan Suchet och Cafarelli. Två lätta kavalleriförband sätts alltså in i centern där mitt försvar är under kollaps. Nu agerar till sist min  3. kavalleribrigad i söder och huvuddelen ansluter med de österrikiska kyrassiärerna norrut. Nansouty tar tillfället och rider chock mot mina lansiärer som tryckas bakåt. Fyra franska lätta bataljoner har nu sakta tagit BLASOWITZ från gardesjägarna och kosacker. I centern faller KRUG till sist och Cafarelli trycker på efter de flyende och får stridskontakt med Bagrations andra infanterilinje. Denna får faktiskt viss framgång. I alla fall initialt.

Strv102r

Bagrations andra linje visar sig hålla bättre än jag väntat mig och Cafarelli tillfogas oväntat mycket förluster och bataljonerna börjar svikta. Suchet har tagit KRUG men den flera bataljoner har vikit och med några chocker av de österrikiska kyrassiärrerna i den södra flanken så håller sig både Suchet och 2. dragonerna i tagen terräng. Det ger tid för en rysk brigad ur kavalleridivisionen att rida in mellan KRUG och HOLUBITZ med bland annat ett starkt husarförband vilket för Kellerman att tveka om vad han ska göra (command breakdown). Han har ju begränsad bredd att röra sig fram i och kan inte bli överlägsen i det smala gattet mellan Suchet och Cafarelli med sina husarer mot de ryska kollegorna. I norr viker Bagrations kavalleri sakta inför de franska kyrassiärernas ansatsvisa chocker. I söder har Liechtenstein nu bara kvar en brigad kavalleri, bland annat med det starka lansiärförbandet. Men de håller än så länge Nansouty på plats. Det som oroar mig är att Nansouty bryter genom här och kan svänga upp mot HOLUBITZ från söder... Det som kan tala för mig är att Lannes kår är på gränsen till utmattning och sannolikt inte kan fortsätta längre utan en vilopaus, vilket kan frigöra kavalleri till den södra flanken igen.

Strv102r

Faktumet att både Lannes och Kellerman når utmattning och en diskussion om vad detta skulle innebära (stop i centern tills återhämtning skett vilket är ungefär när spelet är slut med bara något GT att agera) vilket gör att bara flankerna har något kvar att ge. Dock är d'Hautpoul snart utmattad han med vilket bara ger Nansouty att agera med och jag kan då sätta huvuddelen av Liechtenstein på att kontra det. Vi tycker väl att det är bra som det är och ser ingen större vinst i att lägga ett gäng med timmar på att managera återhämtning. Utfallet är historiskt med oavgjort även om jag höll HOLUBITZ vilket Bagration misslyckades med.

Vi upplever att systemet fått oförtjänt dålig kritik. Det fungerar ganska bra med vissa tolkningar vad gäller de stora kavalleribrickornas mekanik. Själva spelet om Austerlitz upplever jag som lite obalanserat till fransosernas fördel. Den större eldkraften och bättre moralen fäller avgörandet och höll på att knäcka mig även i sista scenariot där bara mängden starkt kavalleri räddade mig i kombation med att delar av det franska kavalleriet kom in i matchen sent pga aktiveringsmekanismen. Nu var väl la grande armee som bäst 1805 och både  moralmässigt och eldkraftsmässigt bättre än koalitionen så det är väl i sin ordning. Skulle vara kul med ett spel med detta system på ett jämnare slag. Kanske Eylau 1807 skulle passat?

Hur som helst är vi nöjda med investerad tid.

Elias Nordling

Austerlitz är i mitt tycke ett lite hopplöst slag. Den franska armen är så överlägsen i träning att den hade vunnit om de så blivit överraskade av en mångdubbelt större här, men vid Austerlitz har de dessutom situationen riggad till sin fördel.

CiteraVi upplever att systemet fått oförtjänt dålig kritik. <...> Den större eldkraften och bättre moralen fäller avgörandet och höll på att knäcka mig även i sista scenariot där bara mängden starkt kavalleri räddade mig i kombation med att delar av det franska kavalleriet kom in i matchen sent pga aktiveringsmekanismen.

Det är väl det som är den främsta kritiken mot systemet. Att fransmännens taktiska överlägsenhet gestaltas i form av större eldkraft, vilket ger en väldigt märklig bild av slaget. Inte mer fel än att ha en oddstabell och ge fransmännen dubbla stridsstyrkan, men på den här skalan väntar man sig nåt mer sofistikerat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Ok. Jag uppfattade det som att den franska överlägsna eldkraften var dokumenterad från själva slaget då jag läste 1805: Austerlitz: Napoleon and the Destruction of the Third Coalition ( August 20, 2005) av Robert Goetz. Hade jag inte haft den förförståelsen hade jag nog ifrågasatt varför fransmännen hade markant bättre utfall vid eldstrid då deras musköter knappast var markant annorlunda. Tack vare sin överlägsna träningsnivå utvecklade de en högre effekt vilket kan bero på högre eldhastighet tack vare bättre drillade förband antar jag. I boken, just den boken i alla fall, framgår det klart att detta var en bidragande orsak till segern. Med den infon så ifrågasatte jag inte den delen av systemet utan tyckte snarast att den var rimlig och korrekt, om än snudd på outhärdlig i spelet.

Just den taktiska överlägsenheten, vad man nu lägger i det ganska vida begreppet,  ifrågasätts av Goetz då han anser att koalitionen i stort sett använde förbanden på samma sätt och med samma taktik. Han anser att skillnaden låg i just träningsnivån och kvaliteten på cheferna snarare än taktiska metoder. Spelets designer verkar gå på Goetz linje. Hade jag läst en annan bok hade jag kanske reagerat annorlunda, men nu råkade bokens budskap passa med systemet som hand i handske.

Elias Nordling

Det förstår jag, även om den tesen, att fransmännen hade högre eldhastighet, var ny för mig. Fransmännen hade total överlägsenhet i jägartaktik, vilket spelet lär visa som högre eldkraft, men jägarnas värde var inte huvudsakligen att de dödade folk så mycket som att de orsakade oreda och osäkerhet, det vill säga en moraleffekt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Jägareffekten kommer även in i försvarsvärdet. Av någon konstig anledning är nämligen de franska bataljonerna svårare att träffa då man skjuter på dem också, vill jag minnas.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards