Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replays av GMTs Austerlitz

Startat av Strv102r, 13 december 2015 kl. 11:27:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa! Vi zoomar in på de olika delarna av slaget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

P-O Jönsson

Detta skall ju bli intressant....eller nått. Har en gång i tiden skällt ut David Fox på Consimworld för detta.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Det har ju fått lite kritik på BGG. Men det nominerades ju också till pris 2000 som bästa före VK2 spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna. Typiska för GMT. De långa brickorna är ju lite coola, men reglerna ska tydligen inte hantera dem helt och i synnerhet då inte kavalleri-brickorna.

P-O Jönsson

Citat från: Strv102r skrivet 15 december 2015 kl. 16:47:17
Det har ju fått lite kritik på BGG. Men det nominerades ju också till pris 2000 som bästa före VK2 spel.

Folk hade väl inte hunnit provspela det ännu, eller så var konkurrensen dålig det året.

Strv102r

Utgångsläget i scenariot om striderna längs GOLDBACH i det södra området. I TELLNITZ finns bara ett regemente om tre bataljoner och i fasanträdgården bara en bataljon uppdelad i kompanier. Utanför SOKOLNITZ finns Margarons kavalleri. Koalitionen är mycket överlägsen numerärt. Langerons II kolonn befinner sig på PRATZEN-höjden.

Strv102r

Kienmeyer påbörjar framryckningen mot TELLNITZ liksom Dohkturov. Buxhöwden misslyckas med att få fart på II och III kolonnerna. Fransmannen låter Margaron rida över GOLDBACH vilket får Kienmeyer att avdela 2 brigaden med kavalleri för att få ut en skyddande skärm.

Kienmeyers österrikiska infanteri anfaller in mot TELLNITZ men möts av en mördande musköteld som stoppar dem i utkanten av byn. Margaron viker tillbaka över GOLDBACH och lätt österrikiskt kavalleri rider chock mot del av Margarons ryttare vilket kastar dem över vattendraget. Nu rör sig alla tre kolonnerna mot respektive mål. I mot TELLNITZ, II mot SOKOLNITZ och III mot fasanträdgården. Det innebär att II och III kolonnernas marschvägar korsas... II kolonnens bakre brigad blir på efterkälken så III kommer passera mellan halvorna ur II kolonnen?

P-O Jönsson

En ( av många!) kritiker mot det här Austerlitz spelet har varit att slagfältet verkat så platt! Det visade sig till slut att designern uppfattat höjdangivelserna på kartunderlaget i fot, och inte i meter.

Strv102r

Jag har också läst det någonstans. Men faktiskt flyter spelet på ganska bra. Känns lite som Triumph & Glory meets Great Battles of the American Civil War.

Langerons kolonn är rejält delad då köbrigaden sackar efter. Kienmeyer försöker omfatta TELLNITZ från norr men slås tillbaka igen. Hans infanteri är nu ganska reducerat och har tappat lite geist. Tur att täten på Dohkturovs I kolonn börjar breddgruppera bakom honom. Kön är också på väg fram. Dock verkat 108. Ligne hinna i tid för att förstärka TELLNITZ. Tirailleur de Po avdelar ett kompani från fasanträdgården för att försvara SOKOLNITZ slott.

II och III kolonnernas tätbrigader är under breddgruppering inför anfall medan köbrigaderna försöker hinna i kapp. Kienmeyer drar ur sitt infanteri och ska lämna plats för I kolonnens andra brigad. I brigaden ur I kolonnen anfaller mot södra TELLNITZ och når framgång! Delar av 3. ligne kastas bakåt mot GOLDBACH och andra delar hotar kringrännas inne i byn. Ytterligare 2 bataljoner ur Davouts III kår, frianst division, anländer.

Strv102r

Nu är det full fart vilket denna lite röriga bild visar. Nedan en ren version. III kolonnen har anfallit fasanträdgården och efter att initialt ha hejdats har de brutit över muren varpå tiraljörerna drar sig tillbaka till GOLDBACH som rinner rakt genom trädgården. När franska batterier, sammanlagt 12 pjäser, ur Davouts kår grupperade i sista sekunden i SOLOKOLNOTZ framför II kolonnens 1. brigad så svek tydligen modet brigadchefen som valde att, istället för att storma byn, retirera österut igen! Och inte en gång utan två gånger! Command berakdown funktionen är klart intressant och driver en till vansinne! 2 brigaden fick istället storma SOKOLNITZ slott ensam utan att 1. brigaden samtidigt stormade själva byn. 48. och 111. ligne kunde därför inleda ett motanfall in i 2. brigadens södra flank. Detta har ännu inte utvecklats men är inte hejdat än i alla fall. Dessutom anländer ytterligare två regementen ur Davouts III kår, Friants division, samt 4. dragondivisionen. I TELLNITZ fortsätter den förvirrade striden och nu ansluter 2 brigaden ur I kolonnen.

Strv102r

Nu händer det mycket! III kolonnens norra brigad drabbas av stora skälvan och retirerar ur fasanträdgården. Command Breakdown igen. Södra brigaden tar sig dock över muren i stort i sin helhet. II kolonnens 2. brigad hejdas vid SOKOLNITZ slott och Davouts anfall i flanken börjar ge effekt. 26. Legere får rycka ut på fältet för att skydda 48. Lignes flank när 1 brigaden II kolonnen nu börjar röra sig framåt igen om än tveksamt. 33. Ligne rör sig mot SOKOLNITZ slott där det inte är "faran över" än för fransmännen. Kienmeyer har dragit sig undan helt när I kolonnen "dränker" TELLNITZ. Fransmännen kämpar på och håller ännu delar av byn, inklusive "centrum".

Strv102r

De franska batterierna om 12 st 8 lbs och 6 lbs pjäser i SOKOLNITZ utkant samt 26. legere hejdar Langerons I brigad och får flera bataljoner på väsnterflygeln att "routa". 4, dragonerna börjar omgruppera hehnom SOKOLNITZ för att kunna nyttja detta tillfälle att knäcka Langerons kvarvarande brigad. Det är så att övriga franska förband vid SOKOLNITZ ger Langerons II brigad duktigt med smörj och driver bort dem från SOKOLNITZ slott. Det är en klen tröst att en av mina bataljoner lyckas ta sig in i själva slottet, dock utan att ta hela slottet. III kolonnens 2 brigad förbereder på nytt mot fasanträdgården medan den I är i strid med tiraljörerna vid strömmen i trädgården. Det går inget vidare. I söder överger även 108. ligne TELLNITZ.

Nu kan man tycka att Dohkturov med I kolonnen borde anfalla över GOLDBACH och vinkla norrut för att ta SOKOLNITZ från söder. Det tycker jag med. Men Buxhöwdens plan var att ta alla målen (TELLNITZ, SOKOLNITZ, slottet & fasanträdgården) innan man anföll norrut. I kolonnen (och Kienmeyer) får snällt vänta tills minst ett mål till är taget innan det ens finns chans att de får gå över GOLDBACH. Och de får inte gå så långt norrut öster om GOLDBACH heller. Jag upplever att risken att jag tar fler mål är begränsad.

Nu är III kolonnens andra brigad åter på väg fram och når muren och möter flyende från första brigaden. Den första förblöder inne i trädgården. Langerons 2. brigad börjar krackelera men sitter ännu i del av slottet med en bataljon. Den I. brigaden återfår en aning stadga men tål inte ett hårt slag till.  Kienmeyers högerflygell med Szeklers husarer rider chock mot 4. dragonernas tät  för att skydda Langeron, men en motchock resulterar i att ungrarna flyr efter en utdragen fäktning.

Åsynen av sina flyende kamrater som flyger över muren  får tydligen chefen för III kolonnens I. brigad, Müller, att tappa modet då han åter viker bakåt med sin brigad. Det var ju j-vla märkligt! III kolonnen är löjligt överlägsen tiraljörerna i trädgården. I synnerhet då de skickade ett kompani till slottet. Om de bara kunde börja slåss! Langeron har blivit helt defensiv då 2. brigaden sklåss fär livet mot Davouts regementen och 26. lätta ur Legrands division, Soults IV kår, håller 1. brigaden stången. 4. dragonerna stormar Kienmeyers högerflygel men det är inte avgjort än där.

Strv102r

33. Ligne går in i fasanträdgården för att köra ut III kolonnen vars ena brigad helt knäckts av tiraljörerna. Den andra brigaden är på väg framåt igen och når muren. Resten av Davouts delar av III kåren får hela Kamenskis 2. brigad/II kolonnen att fly. Vissa av bataljonerna lyckas återsamla sig när GT tar slut men de är ytterst bräckliga nu. 1 brigaden retirerar återigen... 4. dragonerna avbryter anfallen och grupperar för försvar. Den enda ljuspunkten är att Davout faller!

II kolonnen är inget att räkna med. III inte heller. Kienmeyer är nästan intakt men för svag. Återstår I kolonnen som framgångsrikt tog TELLNITZ och har få förluster. 2 brigaden lösgörs och 1 tar över försvaret av TELLNITZ. Jag tänker att 2 brigaden ska framrycka norrut och in i en lucka som ska skapas mellan Kienmeyer och II kolonnen för att anfalla Davouts bataljoner i flanken.

Davout efterträdare pressar på mot 2 brigaden/II kolonnen som helt upplöses i flykt. Dessytom kan förband avdelas att anfalla III kolonnens 2. brigad i dess södra flank samt att hota II kolonnens 1. brigad i norra flanken när denna grupperar för försvar på linje... III kolonnen kastas t ur fasanträdgården och dess 1. brigad är helt krossad. 2 brigaden/I kolonnen gör halt!

Spelar kanske ingen roll. Jag har ingen möjlighet att vinna. Jag upplever det i alla fall så. Jag kan inte räkna med att ta några mer anfallsmål. Just nu slåss jag ju för vänsterflygelns överlevnad. Fransosen kan backa tillbaka in i SOKOLNITZ och försvara det han har och det räcker för att vinna. Jag begär time out och erkänner mig slagen.

Strv102r

Nästa scenario är själva centrum slaget. Pratzen-höjderna. Koalitionen är märkbart svag här.

Kl är 0900 och sett från söder mot norr, från mitt håll alltså.  Nappe har två divisioner ur Soults IV kår, 1. divisionen under St Hilaire  och 2. divisionen under Vandamme . IV kårens 3. Division slåss nu i TELLNITZ, SOKOLNITZ och fasanträdgården, sydväst om bilden, mot huvuddelen av koalitionsarmén och Davout har precis börjar anlända. Vidare har Nappe 3. Dragondivisionen. Som förstärkningar kommer 2. Divisionen, Drouet, ur Bernadottes I kår och efter det gardet och kejsaren personligen. De anländer på vägen strax norr om St Hilaires utgångsgruppering.

Mot Nappe står IV kolonnen med en österrikisk del under Kollowrath och en rysk under Milodoravich. Dessutom finns gardet och tsaren i öster.

Fransmannen ska ta höjderna söder och öster om byn PRATZEN och slå IV kolonnen.

Strv102r

Vandamme börjar röra sin division söderut för att gå runt PRATZEN antar jag. St Hilaire står still efter ett "command breakdown". 3. dragonerna rör sig in i luckan mellan Vandamme och St Hilaire. Koalitionen rör sig upp mot höjderna från andra hållet. De har nu bara en brigad som kan aktiveras fullt ut och det är den österrikiska som passerat krönet och har sikt ner mor PRATZEN och de framryckande fransmännen.

St Hilaire påbörjar framryckningen medan Vandamme som väntat rundar byn PRATZEN. Den österrikiska tätbrigaden grupperar ut på linje för att ta emot Vandamme.

Chefen för den österrikiska tätbrigaden verkar tappa nerverna när Vandamme forstätter framåt då han backar bort från krönet (command breakdown). Köbrigaden håller på att gruppera ut på vänster flank. Milodoravich grupperar även han ut på den bredd han kan ta ut med sin ganska underlägsna styrka. Luckan mellan de båda delarna av IV kolonnen är lite besvärande då 3. dragonerna kan nyttja den för att rida runt vilken flank de vill. Härnäst ska Kollowraths höger dra sig närmare Milodoravich.