Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Dixie Press The Battle of Bentonville

Startat av Strv102r, 2 september 2014 kl. 12:20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Under natten framgrupperar Blairs XVII kår vilket får McLaws att avdela en brigad för att understödja Hampton.
Williams får fram sin sista division. Nu har han ca 1½ divisioner med gott stridsvärde. Bates är dock nersliten. Jag väntar mig ett nytt anfall även på denna flank.

På morgonen så drar mycket riktigt ett nytt anfalla från Williams igång. Det stoppas på gränsen mellan Bates och D H Hill men tar terräng mellan Bates och Taliaferro. Blair jagar undan Hamptons framsända kavalleri som fördröjt på andra sidan vattendraget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Williams tränger långt in i Bates ställningar med en brigad. Det ser ut som om jag enkelt skulle kunna nedkämpa den, men den är mycket starkare än mina förband så det går inte så lätt eller snabbt. I övrigt hejdar eller slår jag tillbaka de federala. På andra sidan slagfältet tränger Blairs tätdivision mitt kavalleri bakåt. Han hotar med omfattning av min linje, men McLaws förstärkningar, och även Bragg själv med Starrs brigad,  är på väg och Johnston själv har ridit till Bentonville för att möta upp tre svaga brigader ur Bates kår som först nu ansluter och leda dem till Hampton istället. 

Bates och Hill kan inte slå eller slänga ut den federala brigaden, men i övrigt håller mina svaga förband ännu fienden stången! Det börjat dock bli oroande tunt i leden... Bragg organiserar en ny linje till vänster om Hampton. Blair inleder ett nytt anfall med bakre division ut på fältet mellan Hampton och Bragg men tätbrigaden tar stora förluster till artillerield från Hampton.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Efter ännu en omgång från Hamptons artilleri drar sig Blairs andra division tillbaka, liksom den första då Braggs andra linje kommit på plats med Johnstons tillförda tre brigader ur Bates kår. Williams pressar hår på min högerflygel, men jag håller än genom att tunna ut Lorings kår som ersätter Hill som matar in trupp i kvarnen i till höger. Det skakar betänkligt nu...

Då det är lugnt på Braggs front tar Johnston med sig Bates tre brigader och rör sig mot andra flygeln där Williams ni får mer allmän framgång. Fronten mot Davis är så tunn den kan bli tror jag för att förstärka Bates. Och nu ger sig Kilpatrick på Wheeler också.

Strv102r

Williams fortsätter anfalla Bates/Taliaferro/Hill och nöter ner dem, men också sig själv. Kilcavalry nöter på Wheeler. Loring tar över mer av centern och får börja lämna lite i andra ändan till Hoke. Inga reserver kvar så Johnston med de tre nya brigaderna får skynda sig!

Detaljer från den kritiska högerflygeln.

Williams börjar få mer och mer framgång samtidigt som han bäddar för ett anfall på centern med Davis kår. Wheeler börjar vackla och det är tur att Johnston nästan är framme för Bates kår existerar egentligen inte längre. Och knappt Hills heller. Eller Taliaferros division. Men där är det slut på tredje dagen och spelet!

Jag har hållit men det hade inte gått mycket längre. Dock har jag tillfogat 50% mer förluster än jag led själv. Taktisk rebellseger mot det historiska oavgjorda resultatet. Army of Tennessee finns inte längre men Braggs och Hardees kårer har klarat sig OK (kanske inte Taliaferro då...)

De federala har nästan inget stridsvärde kvar på Williams, han är slagen, och reducerat på Davis. Baird och Logan är intakta.

Strv102r

Tja... Hur ska man sammanfatta det här då?

Ful men funkis karta. Fula och ofunkis brickor. Intressant situation och bra historisk bakgrund. Reglerna...

Har ju inte provar basic reglerna som bara omfatta första dagen. CRT ger lite Naps last battles känsla med AR, DR EX och DE resultat.

De "avancerade" reglerna är tyvärr fulla med hål. Grundsystemet är bra. Tror jag. Men det framgår ingenstans om en enhet får dela upp sin eldkraft på flera mål vilket borde vara tillåtet. Skrimisher-reglerna är bra, men säger inget om man kan skapa fler jägare/skirmishers genom att reducera en brigad i styrka. Och det är inte oväsentligt. I setup för att scenarion finns det med drösar av jägare och första dagen har alla tillkommande förstärkningar med sig redan avdelade jägare. Men det har inte förstärkningarna för de andra två dagarna... Med tanke på hur fort de förbrukas så undrar jag ju då var alla jägare i tredje dagens setup kommer från om man inte kan skapa nya? Reträtt genom ZOC regleras inte. Underhållsfororna har ingen betydelse utom att man får VP för att slå ut fiendens. Likaså ambulanstrossarna, men då får jag VP om fi slår ut dem! Och inge regler hindrar att jag stackar dem med ett anfallsförband jag vill skydda regeltaktiskt. Idiotreglerna för Sherman, och till del för Bragg, är klumpiga och tvingande. A Gleam of bayonets hade ett bättre system. Och hela idén med The Gamers brigadserie är ju helt överlägsen.

En hel federal division finns i bakgrunden och som brickor, men de finns inte i setup eller förstärkningslistor. När jag läst i boken The Battle of Bentonville, last stand in the Carolinas, så framgår det att två av de brigaderna anlände förmiddagen andra dagen då divisionen bevakat XX kårens tross, den tredje fick fortsätta bevaka trossen och var inte med alls. Ett par rebellbrigader har samma problem. De ska enligt boken vara med från början. McLaes nämns som ledare, men finns inte med som bricka.

Nej. Det här är bara för samlare, historiker och fanatiker (jag räknar mig dit så jag är inte missnöjd ändå).

Kan inte MMP ge ut ett spel på detta slag med sitt fina brigadsystem?

Strv102r

magnus lindström

Skulle vara för att jag har varit på plats och besökt slagfältet då... ;)