Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fire in the East / Drang nach Osten - spelbart?

Startat av aegneus, 18 oktober 2014 kl. 22:36:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Sitter med en hög spel som troligen skall ut till försäljning så småningom och funderar på Fire in the East. Senaste gången jag försökte spela det (och det var nog som Drang nach Osten då) var 1983 eller 84.... är det spelbart med moderna mått mätt? Har man gett sig på Guderian's Blitzkrieg mm så är ju inte kartor / pjäsantal avskräckande och det finns ju en charm i 80-tals-enkelheten. Men är det spelbart? Någon som kan kommentera?

jerry

Tja jag har en kommentar men den delas inte av många...
Jag har inte varit med om mycket bättre spelupplevelser än med detta spel......häpp

Det är lite odaterat i reglerna o en del kufiskheter , men jag tycker nog inte det finns ett bättre östfrontspel , du får hela paketet med ett strategiskt tänkande o man får se hur hopplös den tyska situationen blir ju längre ryssen står pall.

Ja jag gillar verkligen detta spel o kommer att köpa nyutgåvan "total war" om den någonsin kommer ut.
Dock satte min spelförening upp detta i våras då jag var fullt upptagen med "red barricades" o kunde följdaktligen inte delta , det jag minns är att det bråkades multum om hur man skulle sköta flygreglerna , eftersom jag rekommenderade att man skulle använda sig av de nya reglerna som kom i en "europa magazine" efter många gnabb lades spelet ner men jag vet att ett par personer gärna skulle ge det en ny chans.

Jag har för övrigt dubletter av både FITE o SE   :ultra:
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Mode

Jag håller nog med om att det ger en minnesvärd spelupplevelse, men några saker ska man först ha klara för sig:
1. Det krävs utrymme. Ett pingisbord (ungefär) för kartorna samt var sitt vanligt bord för de bägge sidornas respektive kårdisplayer och tabeller.
2. Det behövs tid att spela. Kör man en kväll i veckan kommer det ändå att ta många månader.
3. Man bör vara två till tre spelare per sida. Tre på tyska sidan är optimalt, då får man var sin armégrupp. Med en fjärde spelare som inte kan reglerna kan man få till känslan av knasiga führerdirektiv också...    :mrgreen:
4. Se till att i förväg vara ense om vilka regler, framför allt vilka optional, som ska användas! Det är även bra med en tidsbegränsning per spelare och player turn. En timme är lagom när man kan systemet hyfsat.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

jerry

Jupp... vi har limmat upp kartan på en spånskiva o därefter klätt hela skiten med en matt kartplast , helt perfekt resultat kan jag lova vi plastatde den 1996 o den är still going strong.
Ja vi spelade med tre man per sida o vi körde även med schackklocka en timme för ryssen o en o en halv timme för tysken.
ja det var på optionals som inte fastställts som det falerade senast.

zilver

En lite svårbesvarad fråga kan jag tycka. Instämmer i att en session av Fire in the East/Scorched Earth verkligen är minnesvärd.

Plussidan: Klassiskt snygg karta och rena enheter. Trevligt flygsystem. En viss mysfaktor i allt detta flyttande av enheter överallt. Förvånansvärt strömlinjeformade regler för att vara ett så stort spel.

Minussidan: Tar väldigt lång tid. För enkelt att bilda en dubbel frontlinje i Scorched Earth vilket i princip förhindrar genombrott (ett mindre problem i Fire in the East då ryssen inte riktigt har enheterna för det). Du kommer att tillbringa närmare 90 % av tiden med att flytta enheter bakom fronten eller att planera attacker. Lite för lätt att missbruka reglerna till att skicka motoriserade luftvärnsförband långt bakom fiendens linjer för att bryta järnvägslinjer och annat. Flygreglerna är trevliga, men tar också mycket tid.

Annars håller jag med om i princip allt som skrivits redan. Det är ett i viss mån ålderstiget system, men det är nog ett av de spel som jag skulle avyttra sist om jag var tvungen.

jerry

När det gäller detta med dubbla linjer så slapp vi detta vid vår sista stora drabbning med detta spel.
Vi använde oss av två saker som gjorde stor skillnad o gjorde spelet mera spännande
1) vi körde med typ fractional odds ex. om du har ett odds på 1.67 så har du 67% chans att få slå på 2:1 tabellen i stället för 1:1 tabellen

2) i en "europa magazine" så fanns det "low odds overrun"  man kan alltså försöka sig på en overrun om du kommer upp i minst 5:1 odds vid 5:1 lyckas du overrunna på 1:a vid 6:1 overrunnar du på 1,2 ETC: ETC: misslyckas tärningsslaget fastnar du o MÅSTE göra ett ordinarie anfall då det kommer till combat-fasen.

Sedan körde vi med flygregler från second front o det nya replacementsystemet för flyget
(replacement pointsen o systemet med ostfrontsmodifieringar fanns också i en "europa magazine")

o som sagt jag har inte varit med om många om någon bättre spelupplevelse än än FITE med 6 intresserade o en lokal att ha det uppställt i.
jag har till o med satt upp det solitärt o kört några turns DET ÄR ETT MAFFIGT SPEL  :ultra:

zilver

Jo, nummer 2 är en vettig och helt nödvändig regel från 1942. Vi körde sista gången på fyra spelare och det fungerar också. Fractions medför att det borde hindra folk från att optimera sina attacker in absurdum. Också nödvändigt för att hålla nere speltiden. Vissa kan ju inte låta bli att opta i alla fall, men det är en helt annan historia.

Vi får väl boka in en Fire in the East långhelg i Blekinge någon gång då  :)

jerry

Anytime jag gör setupen o vi kommer igång en fredag 18 - 19:00 o kör till söndagen vi har ett minimalt Thai-kök 30 meter från lokalen o en lokal godisbutik ännu närmre med före detta spelare som ägare. :D

Lars M Wistedt

Som en langvarig Europa - fan sa gillar jag verklilgen det har spelet - saknar bara den sista delen, 1945.
Det ar enkelt, sett ur ett regelperspektiv, valdigt fa special regler, om man jamfor med senare produkter av motsvarande kaliber.

Den dar spellokalen later som rena dromstallet :D.  Sjalv har jag ett helt rum med ett pingisbord konstant uppstallt dar jag bor, I Dubai. Just nu sa ar
vi igang med det forsta draget av MTV/ OT (VK I).

jerry

Det finns alltså krigsspelare i dubai... härligt
Jo vår lokal är mitt andra vardagsrum jag har 3 min. gångväg dit  :ultra:

Elias Nordling

Lars, det var dig jag spelade Second Front med i Enköping tillsammans med en bunt danskar jag inte förstod va?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Lars M Wistedt

Det stammer valdigt bra! Maste ha varit runt 1997 eller sa?

Elias Nordling

Lars M Wistedt

Na, da far vi val snart ta och gora om det! Kanske I Dubai?? :)

Elias Nordling

Mitt småbarnsliv tillåter inte riktigt spelhelger i Dubai just nu :-)