Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Unconditional Surrender

Startat av Delirium, 4 juni 2015 kl. 10:47:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

folow

Jag får ta på mig ansvaret för nautiska fadäser, eftersom det bara är jag som kör runt med mina båtar. Jag blev väl lite entusiastisk när jag trodde att jag kunde åka genom Suezkanalen bara för att jag hade erövrat den. Till spelets försvar skall sägas att jag fortfarande inte läst regelboken, men att det trots allt går ganska bra att spela på ren hörsägen.

Annars kul spel. Jag gillar inte den något stolpiga progressionen i det tidiga kriget, men det tror jag är scenariot på den här skalan snarare än systemet. Jag gillade inte den biten i Eurofront heller.

Att få med turkarna på axelsidan är ett hett tips.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Hannes

Hade med mig spelet på konventet Container utanför Jönköping och vi lyckades faktiskt köra en hel omgång. Det tog många kvällar och det tog slut tidigt (43 blev jag som tysk erövrad).

Italien gick med de allierade, så havet var deras helt och hållet under hela scenariot. Jag fick med Spanien och Turkiet, men de blev båda erövrade.

På östfronten gjorde jag en monsterframryckning och låg vid vintern 41 ungefär där de historiskt låg 42. Rysk vilja låg runt 25. Dock lyckades jag inte rycka fram nåt nämnvärt nästa sommar. Insåg snabbt att de där viljepoängen knappast var något jag skulle knipa under de månaderna, så jag gav mer eller mindre upp. Vet ärligt talat inte hur man ska bära sig åt - det är lätt att slå ihjäl ryssar under 41 när alla deras arméer är kassa och de är så få att utspridningen gör det lätt att omringa och isolera, men inte när de har en tät linje. Sen när motoffensiven kom 43 så var jag i smärre chock över att se i princip hela södra armégruppen bli ihjälslagen på kort tid. Skulle gärna spela om för att kanske lära mig hur fasen man ska bära sig åt...

På västfronten blev det snabb landstigning, med västallierades produktion kunde de aggressivt köpa tillbaka Surprise Attack-markörer och hota i princip överallt. Italien var total stalemate under hela partiet, truppen som stod där hade definitivt kunnat användas bättre...

Mest irriterande missen jag gjorde var att inte direkt efter att ha fått med Turkiet gå över med en snubbe och ta Rhodos, som ju västallierad därmed kunde skeppa trupp till. I övrigt vet jag inte riktigt varför det gick så åt skogen som det gjorde. Är lite skärrad, som jag brukar vara ungefär.

Lär nog berätta mer detaljer när vi ses här hemma hos mig nästa gång!

folow

Kul att partiet utföll så pass annorlunda ändå. Låter svårt som tysk att både vara utan Italien och ha ett tidigt amerikanskt intåg på halsen. Jag ser med spänning fram emot att höra mer!

Delirium

Hannes, kul att höra att ni hann ett "helt" parti, även om det tog slut tidigt. Hur många spelade? Italien är nog väldigt farligt att få mot sig.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Hannes

Vi var tre, en per sida helt enkelt.

Delirium

Kan också ha relevans.Jag vet att spelet är designat för tre men man ska inte underskatta att två hjärnor normalt tänker met än en. Eftersom designen inte separerar segervillkor för väst och sovjet kan de alltid samarbeta maximalt vilket så klart gör det svårare för tysken.

Hannes

Å andra sidan var jag den som spelat det mest och Sovjet-spelaren var ganska mycket av en nybörjare inom genren överlag :)

Delirium

Ah. Ja då finns det nog inte så många förmildrande omständigheter kvar för dig.  ;)

folow

Nja. Hannes har ju ännu inte åberopat tärningens förräderi, så helt uttömda är inte möjligheterna.