Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Printa counters

Startat av Erik S, 18 november 2005 kl. 18:16:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Erik S

Någon som har idéer på bra och rimligt billigt sätt att printa counters på? Jag behöver göra lite kontrollmarkörer till WiF, och dessutom kan det vara bra om det behövs ersättas något borttappat nån gång. Och så har jag sneglat på  civproject dessutom.

Ett alternativ är färgtryck på lite tjockare papper laminerat, det går på ca 25 spänn för en A4 på tryckeriet så billigt är det verkligen. Men det blir inte direkt bra, ingen riktig pappkänsla där.

Scipio

Skulle rekomendera att skriva ut på en vanlig färgskrivare på papper av bra kvalite och köpa 600-700 grams kartongpapp och sedan spraylimma fast utskriften och använda stållinjal och kniv för att sedan skära ut dom.

Brukar ge rätt bra resultat.
"Randomization is too important to be left to chance"

Mattias Rönnblom

Nån som har en aning om det finns något tryckeri i Sverige som kan göra "riktiga" countersheets och vad det i så fall skulle kosta?

Tommy Röhs

Citat från: "Mattias Rönnblom"Nån som har en aning om det finns något tryckeri i Sverige som kan göra "riktiga" countersheets och vad det i så fall skulle kosta?

Tror inte tryckningen eller limningen av papper på kartongen är problemet, utan problemet är om finns det någon som kan stansa brickorna?

Tommy Röhs

Priset på A4 färglaser skivare har sjunkit, så att det går att få en dylik för 4000:-  En bra skärmaskin kostar runt 2000:-
Vad en papperspress kostar vet jag inte.

Men det borde gå att få ihop en bra utrustning för att skapa brickor på under 10.000:-

Mattias Rönnblom

Citat från: "Tommy Röhs"Tror inte tryckningen eller limningen av papper på kartongen är problemet, utan problemet är om finns det någon som kan stansa brickorna?
Japp, det tror jag också.

Holmgren

Citat från: "Tommy Röhs"Tror inte tryckningen eller limningen av papper på kartongen är problemet, utan problemet är om finns det någon som kan stansa brickorna?

Vad görs först vid "industriell countertillverkning" -  tryckningen eller stansningen?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Rätt. Det är helt enkelt skitdyrt.

Citat från: "Holmgren"Vad görs först vid "industriell countertillverkning" -  tryckningen eller stansningen?

Tryckning & klistring. Sen stansning.

Scipio

Här är en trevlig liten artikel med bilder och allt på hur man kan gå till väga för att snickra brickor:
http://privatewars.kyth.org/making_your_own_counters.htm
"Randomization is too important to be left to chance"

Erik S

CiteraHär är en trevlig liten artikel med bilder och allt på hur man kan gå till väga för att snickra brickor:
http://privatewars.kyth.org/making_your_own_counters.htm

Kanonbra länk, tackar!

A F

Är det nån som vill ha råd och dåd och schabloner för sånt här så står jag gärna till tjänst.