Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Pacific War (VG)

Startat av ErikLj, 28 augusti 2015 kl. 15:05:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

ErikLj

Uppsalakampanjen av Pacific War, http://www.boardgamegeek.com/boardgame/5622/pacific-war,  har startat. Vi spelar torsdagkvällar och är ca 2 personer per sida.

Pearl Harbour attacken inriktades mot flygbasen, ubåtarna och Destroyer Transports, APD, med väntad framgång. Landstigning på Filipinerna och Borneo. Framgångsrik luftlandsättning på Palembang för att ta oljekällorna. Flyget på Manila fick sig också en rejäl smäll. Ända framgången för oss, USA, var att vi lyckades spränga några resurser. Våra hangarfartyg har lyckats hålla sig undan hittills. En tung kryssare fick sig dock en stor torped i skrovet av en ubåt.

Fortsättning följer.

/Erik

Mats Eden

Kul med karta där syd är "uppåt"...

ErikLj

Citat från: Mats Eden skrivet 29 augusti 2015 kl. 15:29:56
Kul med karta där syd är "uppåt"...
Syd har olika riktningar på olika delar av kartan. Någon specialprojektion som gör att avstånden blir rätt men riktningar fel. Större landområden blir även förvrängda. Ser konstigt ut men funkar bra.

ErikLj

Första månaden klar. Manilla och Rabaul har fallit. Japanerna står utanför Singapore.

Dåligt allierad flyg dör som flugor men tar med sig en japansk elitflygare ibland. Repulse och Prince of Wales överlevde. Amerikanska hangarfartyg håller sig borta.

Skickat från min SGP511 via Tapatalk

ErikLj

Det går inte fort men framåt. Januari 1942 startat. Japanerna fortsätter sitt erövringståg. Corrigidor stormas men Marinkåren håller ut. Borneo rensas. Lea har tagits. King Georg V mfl drar sig tillbaka till Indiska oceanen. Övrig allierad flotta håller sig på behörigt avstånd. Singapore faller nog snart efter tappra men inte speciellt framgångsrika strider i Malaya.

ErikLj

Februari 1942 närmar sig sitt slut.

Till sist föll Singapore och Corrigdor men med stora förluster för Japanen. På slutet var det en Australiensisk bataljon som höll ut vid Raffels Hotel i Singapore när fyra Japanska divisioner inklusive Gardet stormade. De brittiska flyget, L0, dvs usla Buffalo, lyckades göra massaker på minst 75 japanska elitflygplan innan de fick bränna sina flygplan och ge upp.

Ett japansk anfall mot Port Morresby slogs tillbaka med stora Japanska förluster. Amerikanarna hade misstänkt vad som var på gång och förstärkt i smyg med ett regemente US Marines.

Japanerna fortsätter rensa Holländska Västindien och snart är nog Burma i blickfånget.

Till havs händer inte mycket.

ErikLj

Kampen går vidare

Vi har nu hunnit fram till april 1942. Den japanska framryckningen går vidare. Holländska Västindien faller ö för ö, endast Java kvarstår, se bild. Den Holländska flottan är månadens hjältar. Ett massivt anfall från fyra hangarfartyg slås tillbaka med mindre förluster, skadad kryssare och sänkt jagare. Därefter flyr japanska flottan. En kryssarstyrka kommer i vägen för en Holländsk ubåt som lyckas sänka både jagare och kryssare  utan egna förluster. En stor seger! I övrigt mycket truppförflyttningar. Blir nog livat snart.

Fredrik H

Jag är imponerad över att ni orkar. Jag sitter på staketet när det gäller det här - är det spelbart som kampanj eller är det scenarier som gäller?
Oavsett vilket, jag läser med behållning!
:up:

ErikLj

Citat från: Fredrik H skrivet 13 november 2015 kl. 09:17:10
Jag är imponerad över att ni orkar. Jag sitter på staketet när det gäller det här - är det spelbart som kampanj eller är det scenarier som gäller?
Oavsett vilket, jag läser med behållning!
:up:
Kampanjen är klart spelbar men bra om man är två på varje sida. Tack vare systemet med begränsat antal comand point så blir varje fas rätt liten. Man aktiver ett mindre antal enheter för en eller två kampanjer och kör det till slut. Sen aktiverar man ett nytt gäng och lägger fokus på annat ställe.

Kampanjen kräver dock en del planerande för att se till att rätt saker är på rätt plats till nästa månad. Systemet med Force Markers med hemligt innehåll ökar också förvirringen både på egna och och motståndarens enheter.

Kampanjen bär nog spelas utan för mycket tävlingsinslag. Farmförallt för nybörjare.

Scenriorna är också kul men blir delvis annorlunda då man har kolla på motståndarens mål och styrkor.

/Erik

P-O Jönsson

Vill minnas att designern skrev på Consimworld härom året att spelet gjordes för att få kampanjscenarierna att funka. Hela kriget kampanjen slängdes med "bara för att".
Kampanjscenarierna funkar också väldigt bra, vill jag minnas.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

aegneus

Och hur många är vi som alltid väljer 'Hela Kampanjen' scenariot i monsterspel?  75%  :)

jerry

Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Fredrik H

Jag heter Fredrik och jag spelar alltid kampanjen.  :P

ErikLj

Vi testade först med ett mindre scenario för att lära oss lite. Så vi tillhör väl 2% 

Skickat från min SGP511 via Tapatalk