Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational warfare på svenska

Startat av paco, 6 oktober 2015 kl. 00:15:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

paco

Hoppas jag inte är i galet fel forum för denna fråga. Jag undrar vad den svenska termen för engelskans "operational warfare" är? Finns det en motsvarande term? Används den termen eller en motsvarande inom försvaret idag?

Jag har i olika yrkessammanhang stött på en del management- och processkonsulter som använder termerna strategisk, taktisk och operativ nivå där strategisk är den "högsta" nivån och operativ är den lägsta "nivån" med taktisk mittemellan! Flera av dessa personer brukar säga att det är militära termer.

Det känns som en helt galen användning av termerna med operativ som en mer detaljerad nivå än taktisk och jag kan föreställa mig Zhukov snurra frivarv i sin grav över den användningen av termen "operativ" i någon flummigt överförd militär betydelse. Men jag är kanske bara färgad av engelskans användning av operational warfare, speciellt i beskrivningar av krigföring under andra världskriget och på östfronten?

Engelbrekt

Ja, i traditionella krigstermer är taktisk den lägsta nivån, alltså mest småskalig och operationell just en operation, typ invasionen i Normandie, som i sin tur var en del i den strategiska krigföringen med syfte att besegra Tyskland.

Men jag känner igen mig i det som du skriver att begreppen har börjat flyta, i bland annat offentlig verksamhet som jag arbetar i. Med operationellt menas nu ofta något manuellt, vardagligt och "hands-on". Ibland sägs det lite nedsättande (alla vill vara strateger och inte behöva befatta sig med jobbet på golvet).

(Tråden passar nog bättre i Boxen?)
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Mats Eden

Ryser ofta åt detta själv, men som sagt, operativ nivå ska inte läsas "operationell" utan just operativ.

Det stora problemet är att det är svårt att hitta ett bra ord för mellannivån - som då fått det helt missvisande namnet "taktisk"...

Jag försökte få ett annat namn när vi arbetade med förvaltningsmodeller för många år sedan, men misslyckades tyvärr...

Nu har väl begreppen satt sig...

thermopylai

Min favoritdefinition innehåller inte operativ nivå: "Strategi: att göra rätt saker, Taktik: att göra saker rätt."

Begreppsförvirringen i managementspråk beror på att "business-operations" inte är lika med "warfare-operational", operations skulle väl närmast bli vad officerare envisas med att kalla stridsteknisk nivå, eftersom taktik tydligen har blivit för övergripande.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

paco

Tack för kommentarer. Bekräftar mina tankar och erfarenheter. Man får väl leva med det!

Sorry också för inte startat denna tråd borde ju placerats i Boxen. Kan man inte flytta en tråd?

aegneus

Den närmaste likheten med operationen blir kanske projektet. Avgränsat mål, givna tidsramar och resurser. ...

Frocken

Hm, operativa aktiviteter är väl ändå inte samma som operationella. Det första är dagliga aktiviteter och det senare långsiktig målstyrning.