Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Jakten på det bästa E.T.O. spelet på strategisk nivå

Startat av aegneus, 5 november 2015 kl. 23:49:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Totaler Krieg 2 är bra, men jag är (som skrivits i annan tråd) tveksam till en del saker. Nu är frågan, vad skall jag prova härnäst? Jag har två kandidater.
(Redan avspelat är - i kronologisk ordning - Global War, Third Reich, World in Flames, Hitlers War, War in Europe ( :o ),  Axis & Allies, E.T.O, Advanced Third Reich, Europe Engulfed, Barbarossa to Berlin, Supreme Commander, Victory in Europe och sen har jag säkert missat något...)

Dels ligger Unconditional Surrender här hemma sedan P500. Det ser extremt lovande ut, jag tycker det ser ut som designern Sal Vasta (som var med på TK2) tar med sig lärdomar från TK-serien men gör ett i grunden mer lättspelat spel. Men det känns inte vidare PBEM-vänligt, och mitt liv styr till PBEM just nu.

Och sedan pratade flera (framför allt Roger på Galore i vintras) om E.T.O. Det spelade jag två oavslutade gånger för massa år sedan och det vore roligt att take it out for a spin igen. Speciellt som jag precis lyckades Tradera till mig ett eget ex. :)  Men, ni som kört, hur lämpligt är det för PBEM?

Och finns det något annat jag borde titta på?

(Jag kommer dessutom söka PBEM-medspelare på vad det nu blir jag landar på...)

Elias Nordling

Man kanske ska prova Unconditional Surrender på Galore? Håller med om att det känns väldigt PBEM-olämpligt.

Compass The War kom och gick utan att nån brydde sig.

Triumph & Tragedy har ju en snygg diplomati/teknikmotor men liknar i övrigt inte vk2.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Har också provat ganska många: Third Reich, Europe Engulfed, Barbarossa to Berlin, Totaler Krieg 2.

Har haft absolut roligast med BtB och Triumph and Tragedy. Inte så simuleringstrogna, men otroligt kul som spel. Gillar filosofin bakom TK2 och T&T, 2VK ska vara lika överraskande för spelarna som för deltagarna. Men spelmotorn i TK2 stryker mig mer mothårs.

Kan tillägga Columbias Eurofront som ett av de bästa. Bra spelmekanik, snyggt, lagom med krom och mer järnvägat in i historiska banor än de två ovanstående. Har hört bra saker om Unconditional Surrender.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Hej Anders, min pbem-kvot är tyvärr fylld med Waterloostrider just nu men ger lite allmän input till dig.

ETO är jag också sugen på som du vet (särskilt ihop med PTO) och skulle gärna spela, men måste vara live. När vi blir pensionärer?

Unconditional Surrender är värt att testa, körde det i våras/somras, klart trevligt och en del nyskapande grejer, kanske inte riktigt WOW-känslan för mig men kan gå att köra på en konventshelg som Elias föreslår (själv bokar jag nog hellre annat dock).

EuroFront har vi testat och kom fram till att bara köra EastFront nästa gång, håller med Jocke om att det är ett bra spel. Dock var vår upplevelse att hela kriget (alltså EuroFront) fick kromvågen att tippa över till "inte värt det"-sidan men kan hända att man ändrar sig framöver. Frontspelen är trots allt spel där man ändå känner att man utkämpar andra världskriget på strategisk nivå.

Dit hör exempelvis inte Triumph and Tragedy som iofs är ett kul spel där man kan kriga under en sorts 30- och 40-tal men ska inte misstas för ett andra världskrigsspel, håller helt med Elias där.

Min personliga favorit som du vet är World in Flames, där jag ska försöka få ihop ett 5th ed-parti vilket år som helst. Vill också gärna återuppleva Advanced Third Reich. Pensionsåldern, som sagt.

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 november 2015 kl. 06:44:35
Man kanske ska prova Unconditional Surrender på Galore? Håller med om att det känns väldigt PBEM-olämpligt.

Om jag kan komma på galore mycket nog, definitivt!

aegneus

Men är E.T.O pbem - bart? Någon med åsikt eller erfarenhet?

Andreas Lundin

Jag kan inte riktigt släppa Struggle for Europe-serien (med War Without Mercy som del ett). Jag har bara spelat 1939-40 i eto med det systemet men det rullade på rätt bra tycker jag. Problemet för mig är fotavtrycket. Det elimineras ju av Vassal förstås...

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

CiteraJag kan inte riktigt släppa Struggle for Europe-serien (med War Without Mercy som del ett).

Oh, den tyckte jag var riktigt dålig! Västfronten funkade ju inte alls, och flygsystemet var portat rakt från 1a utgåvan av Europa-serien, där fem transportplan kan gå ihop för att skjuta ner ett jaktplan.

nielsen.filip

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 november 2015 kl. 14:50:59
CiteraJag kan inte riktigt släppa Struggle for Europe-serien (med War Without Mercy som del ett).

Oh, den tyckte jag var riktigt dålig! Västfronten funkade ju inte alls, och flygsystemet var portat rakt från 1a utgåvan av Europa-serien, där fem transportplan kan gå ihop för att skjuta ner ett jaktplan.

Spelat igenom "fall of france" scenariot. Det var en katastrof. WW1-känsla med en plötslig fransk kollaps (antagligen av uttråkning). Fruktansvärt tråkigt flygsystem.

Kartan är dock helt fantastisk!

Delirium

Citat från: aegneus skrivet  6 november 2015 kl. 12:26:48
Men är E.T.O pbem - bart? Någon med åsikt eller erfarenhet?

Klart det är om man är galen tillräckligt. Jag har gamla spelvänner från förr som sitter och livespelar World in Flames på Vassal varje söndag.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

aegneus

aegneus

Europe Engulfed trodde jag skulle bli väldigt bra, men jag tyckte inte det lyfte alls. Det vandrade mest runt en extremt stor tysk armé som manglade allt den kom åt. Är det någon som haft ett bra spel med Europe Engulfed?

thermopylai

Nej. Märkligt eftersom jag verkligen gillar Asia Engulfed.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."