Replay av Vae Victis Paris vaut bien une messe!/ Avec infini regret.

Startat av Strv102r, 7 januari 2016 kl. 15:21:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag inleder med att låta armén rycka fram försiktigt och grupperar fotfolket framför kavalleriet. Jag hoppas att fienden ska rida chock, hejdas och hamna i oordning vilket öppnar för motchock. Fienden gör tyvärr ungefär samma sak...

Jag vill att Henrik av Navarra och Schomberg ska anfalla fiendens yttersta vänster, men bara Navarra gör det. Han inleder med att fotfolket får gå strid för att öppna upp för rytteriet nästa GT. Det blir en hyfsad framgång.

Navarra fullföljer med stor framgång och Schomberg anfaller nu även han. Börjar dock bli dags för Navarra att reformera innan han fortsätter. På andra sidan slagfältet anfaller den katolska högern min vänster med begränsad framgång.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Navarra påbörjar reformering av sin flygel vilket tillåter fienden att reformera sin linje på nytt. Schomberg är på väg framåt men kan inte hindra fienden att förbereda ett nytt försvar. Biron är på väg för att stänga luckan mellan Montpensier  och Navarra. Även fienden på andra sidan slagfältet avbryter sitt anfall för att reformera förbanden.

Stridspaus. Schomberg fortsätter fram för att omfatta fiendens linje. Biron kommer på plats.

Shomberg vinklar upp och tränger fientligt kavalleri bakåt. I övrigt fortsatt stridspaus. Navarra är snart insatsberedd igen. 

Navarra verkar dock anse att han gjort sitt i slaget och avvaktar med att anfalla. Lustig inställning för en kung... Schomberg stannar upp för att reformera. I centern anfaller nu den katolska flygeln under Egmont mot Montpensier. Tanken var att Mayenne skulle anfalla samordnat med mayenne men så blev det inte. Montpensier håller i alla fall inledningsvis.

Egmonts anfall visar sig vara katastrofalt. Montpensiers män slåss som furier och han själv faller. Papisterna faller eller flyr. Mayenne inleder sitt anfall men får bara begränsad framgång.

Mayenne hejdas och vacklar medan Egmonts flygel nästan upphört att existera. Schomberg återupptar sitt anfall. Nu är det dags för Navarra att anfalla mot Mayenne! Men tiden tar slut. 9 katolska kavallerienheter utslagna mot en av kungens kyrassiärer (löst folk till fots räknas inte). 9-2 i VP. Stor seger för Henrik IV!

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Jag tycker nog att det här är mycket bra spel. Både system och slag är intressanta utan att vara för komplexa. Rekommenderas!  :up: Ser fram mot nästa Avec infini regret som ska komma i år. Hoppas bara att det inte består till två tredjedelar av slag som återvinns... (Ivry och Moncontour).

Engelbrekt

Jo Ivry i alla fall.

"Volume 2 should focus on the last war of religion (the 8th) after Henri de Navarre has became Henri IV, with the battle of Ivry (1590), a large one like Dreux, and two smaller battles that set in Britany : Craon (1592) and Marc'hallac'h (1591) were spanish and english contingents fought for the "control" of this important area between Spain and England".

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.