Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Vae Victis Nieuport 1600

Startat av Strv102r, 30 januari 2016 kl. 09:26:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snart dags för detta. Samma system som Avec infini regret, men ett annat krig (delvis, de flöt över i varandra). Holländare mot spanjorer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna. Holländarna är pastellgula och spanjackerna vita.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget. Bilden är tagen från det holländska perspektivet då jag först skulle spela holländaren. Vi bytte dock och därför blir perspektivet kanske konstigt. Man ser i alla fall att spanjorerna har tre flyglar i linje. i stort sett, medan holländarnas flyglar är grupperade i djup istället.

Jag anfaller med centern och högern och får framgång. Jag tar nästan alla de sanddynshöjder som är förstahandsmålen. Min vänster skyddar främst centern flank. Holländaren är försiktig och avvaktar mest.

Mendoza stannar för att reformera inför fortsatt anfall medan Zapena anfaller för att ta hela den stora centrala sanddynan. Det lyckas inte omedelbart. Nassau leder själv motanfall på sanddynen. Holländaren för fram sina bakre flyglar.

Zapena tappar anfallskraften när sanddynan nästan är tagen  och övergår till att reformera sina vikande förband men stupar vid den centrala sanddynan. Nassau stupar vid samma tillfälle. Mendoza anfaller på nytt och min vänster anfaller nu också. Vänstern visar sig dock vara bräcklig och flera förband flyr.

Strv102r

Mendozas höger kollapsar mer eller mindre under sitt fortsatta anfall. Zapena hade inte alls fallit utan bara försvunnit i oordningen i en tercio och dyker upp igen när denna reformerar sig (broken-brickan tas bort). Hans flygel är dock hejdad. Min vänster drabbas av ytterligare flyende förband. Ett rejält motanfall skulle kunna avgöra det hela, men fienden är försiktig.

Min vänster tar mer stryk. Annars så ganska lugnt. Min center och höger reformerar av bara glatta livet. Tempels flygel framrycker genom Veres vänster mot min höger.

Nu anfaller båda de holländska bakre flyglarna på i stort sett hela bredden. Min vänster håller än, men centern och högern viker och flera förband upplöses. Tempel själv faller.

Trecion på vänstern upplöses. I centern/högern fördröja holländarna av ett kavalleriförband men hela min linje har kollapsat. Som tur är anländer Velascos landsknektar!

Strv102r

Hoppla! Glömde bort att "slutrapportera".

På min vänster faller allt och bara ett kavalleriförband fördröjer på min höger. Velascos flygel grupperar fram för att skydda de flyende.

Zapenas tercio reformerar sig och nu har jag en linje igen. I VP ligger jag dock långt efter nu. På min höger kanske det finns ett tillfälle då två holländska förband är i oordning...

Velasco anfaller holländarna i oordning som viker bakåt. Detta innebär dock att Velascos linje tänjs ut lite och blir glesare.

Holländarna går till motanfall över hela Velascos linje och stora delar viker i flykt. Att spelet tar slut räddar mig från en total katastrof.

Holländsk seger om än till priset av Nassau.