Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Gustav Adolf the Great

Startat av Strv102r, 27 februari 2016 kl. 09:58:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Det gäller att komma ifrån tanken på att det är värre att förlora en 2-hex HI än cav :) Förutom att sambandet bryter ihop och det blir fler luckor för fienden så är det inte värre i VP att förlora en 2-hex HI. Jag spelar dock betydligt försiktigare med infanteriet än kavalleriet :)

Engelbrekt

Ah Knyphausen... Axel Oxenstierna sa om honom att det ibland var svårt att veta vilken sida i kriget han faktiskt tillhörde.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Den svenska brigaden som hamnade nära Colloredos center och var i strid med två bataljoner skjuts bokstavligt talat av kartan. Den andra bryter ihop och flyr. Svenskens försök att få fram förband i alla möjliga luckor har resulterat i att Knyphausen och GIIA är duktigt sammanblandade och brigaderna blockerar varandra hela tiden. Vi är nu separerade och ingen har charge som order. Stridpaus i 4 GT. Bilden nedan visar läget efter stridspausen. Alla är "good to go again", men fortfarande är sammanblandningen av förband en friktion av stora mått för svensken.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ett GT går åt till att komma i läger på högern för svenskarna. I övrigt avvaktar ännu Bernhard.

Knyphausen anfaller först efter kraftfull artillerield mot den bajerska bataljonen som bringas i oordning. för att komma ur vägen för GIIA. Ett kavalleriförband som inte lyckas rida motchock nedämpas. Men den saxiska brigaden tar därefter mycket stryk av den bajerska bataljonen. GIIA följer upp med om man konsekvent slår 0-4 på alla slag och jag slår 5-9 så går det som det går. Den saxiska brigaden flyr och GIIA slås efter viss inledande framgång tillbaka. Knyphausen anfaller ånyo med sin kvarvarande brigad men den krossas. GIIA ger upp. Bernhard avvaktar ännu. Planen verkar vara att först vinna framgång på högerns för att tvinga mig att flytta över förband och därefter fullfölja med vänstern. Slutläget nedan

Knyphausens alla fyra brigader är borta. GIIA har bara små förluster. Isolano och Holk är krossade. Precis som skrevs ovan är ju kavalleriet, som jag förlorat mycket av, värt lika mycket som de stora infanteribrigaderna/bataljonerna. 172 VP till svensken mot 120 för mig. Marginal Swedish men GIIA klarade sig. Väsentligt bättre för svensken än historiskt även om det taktiska slaget fick ungefär samma utfall.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.