Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Gustav Adolf the Great

Startat av Strv102r, 27 februari 2016 kl. 09:58:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

En präriebuske blåste förbi här... :)

Strv102r

:D ja, det är lite öde. Strafexpedition är ett större spel än vi anade. Och efter det kommer Jutland med ett par scenarion. Men Lützen kommer så småningom. Och efter det Thirty Year War om inte Oldenburg har landat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

magnus lindström

Strv102r

Utgångsläget för Lützen! Äntligen! Ska se om Hans Majestät klarar sig denna gång.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Engelbrekt

Härligt slag. Storgurra strök nästan med när vi spelade det. Wallenstein föll istället. Tips är att börja Isolanos vinge på Rally, så att de kan dra sig tillbaka som reaktion. Annars är de rökta på fel sida om vägen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Jag spelar alltid med föreslagen startorder :)

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 10 augusti 2016 kl. 11:26:21

Vi med. Men man kan ju byta till Rally om di svenske ger mig tid?

Engelbrekt

Eller chansa på en preemption och bara dra.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Citat från: Strv102r skrivet 10 augusti 2016 kl. 11:34:27
Citat från: magnus lindström skrivet 10 augusti 2016 kl. 11:26:21

Vi med. Men man kan ju byta till Rally om di svenske ger mig tid?

Det gjorde de alltså inte.  :(

Strv102r

GIIA anfaller och kastar Isolano, som själv faller,  bakåt mot vägen med 50% förluster. Svenskarna tar en del stryk själva av defensiv eld och två ryttarförband upplöses i förföljning av flyende fiender. Bernard rensar bort posteringen inne i det röklagda området men anfallet mot Lützens trädgårdar slås i huvudsak tillbaka med kraft. Knyphausen står still.

Redan GT 2 slår dimman till och när den lättat har förbanden rättat in sig efter den första sammanstöten och läget är som bilden ovan.

GIIA anfaller på nytt och ksatr Isolanos rester bakåt. Man hamnar i strid med centerns yttersta förband. Det vore ett bra tillfälle för Holk att gå till motanfall då svenskarna är i viss oordning, men han får inte igång ett anfall snabbt nog.

Bernard är också lite saktfärdig. Wallenstein förbereder ett motanfall när Bernard så småningom rör sig över vägen.

GIIA återsamlar och tillfället håller på att glida Holk ur händerna, han får fortfarande inte framåt på sin flygel. De svenska två brigaderna har hamnat ofördelaktigt och de kejserliga kanonerna får god utdelning på båda två då står "på kö". Bernard börjar förbereda ett nytt anfall men gör sig ingen brådska. Vad som är mest intressant, tycker jag, är att Knyphausen tar och gör halvt höger om på sin flygel och börjar marschera mot högerflygelns kö.

magnus lindström

som en upplysning så är grazing bara möjligt om marken är helt slät. Minsta höjdskillnad (även "dal" mellan kanon och mål) eller annat hindrar grazing. Det är mer "studsande" kulor än kartesch.

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 11 augusti 2016 kl. 11:14:50
som en upplysning så är grazing bara möjligt om marken är helt slät. Minsta höjdskillnad (även "dal" mellan kanon och mål) eller annat hindrar grazing. Det är mer "studsande" kulor än kartesch.

Ja så har jag uppfatta det. Men på GIIA flygel står de båda brigaderna också på rad...

magnus lindström

Jag antar att att de två brigaderna som avses är 2-hex på högerflanken? Jag skulle säga att den första blir träffad men diket hindrar grazing och därmed träffas inte nästa.

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 11 augusti 2016 kl. 13:26:44
Jag antar att att de två brigaderna som avses är 2-hex på högerflanken? Jag skulle säga att den första blir träffad men diket hindrar grazing och därmed träffas inte nästa.

Ok. Jag förstår hur du menar. Jag trodde du menade att den svaga sluttning som Bernard står på gör att han i djupled grupperade brigader inte kan träffas av studsar. Däremot tänker jag nog så att dikena längs vägen är för smala för att hindra studs i huvuddelen av fallen. Tänkte inte på att kolla om det specificeras i scenarioreglerna. Jag har själv skjutits studsbrisad så ofta, även över diken, att för mig var det omedvetet en ickefråga.

Strv102r

Holk lyckas få till ett motanfall men det når ingen större framgång på det hela taget. GIIA lyckas byta från rally via make ready till charge och anfaller själv varpå Holk faller och hans flygel nästan utplånas. Knyphausen vinklar upp mot Colloredos väntra halva. Bernhard står och inväntar, men han gör det i enlighet med chefens avsikt.

GIIA påbörjar en ny återsamling av förbanden medan Bulach anfaller Isolano som utraderas. Ett av Bulachs två förband, och han själv, dras med i jakten på de flyende kroaterna.  Colloredo börjar sakta vinkla upp delar av sina bakre linjer för att möta det kommande flankhotet från GIIA. Knyphausen verkar ha drabbats av skälvan och tvekar att fortsätta.

GIIA går till nytt anfall och raderar ut Holks rester, men Pappenheim anländer lagom för att stabilisera läget. Upplands ryttare lyckas ta ett av de kejserliga batterierna som hållit GIIAs infanteri stånget en längre stund nu. De tar stora förluster till den bajerska bataljon som vinklat upp och nu öser musköteld över dem. Knyphausen tvekar ännu medan Bernard avvaktar order.

GIIA återsamlar på nytt medan Knyphausen till ist tar sig i kragen och kommenderar framåt. Framryckningen är sådär planerad och två av hans brigader kommer i strid, sopar undan det lätta infanteriet i diket, men råkar i strid med bataljonerna bortom diket. Den vänstra brigaden dessutom med två bataljoner... Denna brigad skjuts i trasor väldigt snabbt.