Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Gustav Adolf the Great

Startat av Strv102r, 27 februari 2016 kl. 09:58:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Måste lära mig detta systemet. Men varje gång jag öppnar och läser reglerna så blir jag avskräckt. Får ta nya tag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

magnus lindström

Det är faktiskt lite ansträngande att spela systemet :)

En som recenserade spelserien sa att han måste vila lite mellan omgångarna, jag kan hålla med :)

Engelbrekt

Citat från: sfclinken skrivet 19 april 2016 kl. 11:03:30
Måste lära mig detta systemet. Men varje gång jag öppnar och läser reglerna så blir jag avskräckt. Får ta nya tag.

Vi kanske kan ta en liten demo-session en dag. Eventuellt hos Herr Lundin i Sege?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

CiteraVi kanske kan ta en liten demo-session en dag. Eventuellt hos Herr Lundin i Sege?

Jag är (uppenbarligen) på!  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Det låter kanon. Säkert bästa sättet att lära sig.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

P-O Jönsson

Det slår mig att det var länge sedan Ben Hull var aktiv på Consimworld angående M&P.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

He's gone by the wind i och med spelet Won by the Sword...

P-O Jönsson

Won by the Sword hade jag P500'at, men tog bort vid nått tillfälle då jag fick konstiga vibbar. Har sen inte hängt med i svängarna kring det.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

Ska inte kapa denna tråd men jag har spelet och ska sätta igång så fort jag får uppdaterings-kittet

Bara tanken på att det finns ett spel om en så anonym kampanj som 1633 får det att vattnas :)

Strv102r

Fürstenberg och Sachen-Altenburg rycker fram till stormavstånd mot Johann Georg. Horns ryttare anfaller Tillys gamla bataljon som snabbt formerar igelkott (fyrkant) och ryttarna får nöja sig med en ineffektiv pistoleld. Banér och Pappenheims ersättare återsamlar.

Tillys höger och Fürstenberg stormar saxarna och dessa börjar vackla. Horn drar sig bakåt nöjd med att ha tvingat två bataljoner i igelkott och därmed hejdat den för stunden. Sammanstöten mellan Teuffel och Sachsen-Altenburgs center är nära förestående. Banér och Pappenheim fullföljer återsamling och inrättning.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Sachsen-Altenburg beordar till storms! Hans höger slår in i saxarna som vacklar, men faktiskt biter ifrån sig lite. Hans vänster lyckas ännu hålla en viss distans till Teuffel. Men uppföljningen innebär ofrånkomligen stridskontakt med Teuffels främsta linje. Den svenska elden är som väntat effektiv men den stoppar inte de wallonska och tyska veteranerna. När pikarna korsas så blir utfallet spektakulärt. Den blå brigaden anfalls av både Balding-Dietrichsteins och Gallas bataljoner, men styrkeförhållandena och moralskillnaden gör att trots viss flankering så är det en helt jämn strid. Något går dock fel i anfallet. Båda mina bataljoner sviktar, viker, sprängs, upplöses! 0 slaget...  Längre in i centern lyckas dock Chiesas bataljon slå den röda brigaden. Utmärkt! Teuffel går till motanfall och träffar mina i oordning stadda förband med Vitzhums, gula och Oxenstiernas brigader. Med en uppföljning så har Även Chiesas och Neu sachsen-Fürstenburgs bataljoner splittrats och slagits. Sachsen-Altenburgs vänster är i princip slagen i spillror. Fürstenburg fortsätter mobba saxarna men det är en klen tröst i sammanhanget. Framför Horn står två bajerska bataljoner, men de är i "igelkott"...

Banér gör ner det som är kvar av Pappenheims flygel utom infanteribataljonen som står i "igelkott", men träffas själv och får bäras av fältet. Rheingraf Otto Ludwig tar över. Delar av ryttarna sätter av mot Tillys tunga artilleri och tar två batterier. Teuffel fortätter att rensa upp i resterna av Sachsen-Altenburgs vänster, medan Horn sätter av snett bakåt åt vänster och hotar därmed Saches-Altenburgs center i ryggen då den fortsatt trycka saxarna bakåt. På min höger tilltar den saxiska kollapsen sakta men säkert och ingen anar väl oråd.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Banérs ryttare inringar den tyska infanteribataljonen som finns kvar av Pappenheim medan hans tät tar Tillys samtliga kanoner och därefter störtar några av dem iväg in ryggen på de tyska kyrassiärer som finns kvar av Sachen-Alterburgs vänster. Tillsammans med Teuffel nedgörs dessa rester helt och Tueffel kan börja vinkla upp sin flygel och röra den efter Horn så att Sachsen-Altenburgs center tas i flank och rygg. Det enda jag har i vägen är två bajerska bataljoner i "igelkott". Sachsen-Altenburg måste börja vinkla upp mot Horn/Teuffel vilket sker.  Som tur är så har kollapsen av saxarna nästan helt fullbordats.

Strv102r

Teuffel anfaller de bajerska bataljonerna i "igelkott och nedkämpar den ena snabbt. Horn låter alla pistoler bli färdigladdade medan Sachsen-Altenburg manövrerar för att ta emot Teuffel och Horn. Fürstenberg försöker få ordning på sin flygel för förnyade anfall liksom Otto Ludwig som tog över efter Banérs frånfall på andar sidan fältet. GIIA ansluter till Teuffel som är den viktigaste flygeln just nu.

Strv102r

Teuffel gör ner även den andra bajerska bataljonen i "igelkott". Men nu behöver han reformera. Horn förbereder anfall. Banér byter till charge blixtsnabbt när hans lätta infanteri lyckas få bataljonen i fyrkant att bryta ihop av den ackumulerade moralnedbrytningen. Han rider an från flera håll och nedgör de flyende individerna alt samlar ihop fångar. Fürstenberg är nog anfallsberedd igen och Sachsen-Alternburg har vinklat hyfsat. Dags för sista rycket?

Strv102r

Fürstenberg börjar återuppta framryckningen mot saxarna men det är nog för sent. Teuffel anfaller ånyo och gör ner två bataljoner samtidigt som Horn rider an mot ytterligare en. Sachesen-Altenburg håller på att överflyglas på sin vänster av Teuffel när hans center binds av Horn. och då avdelar Johann Georg ett flanksydd av ryttare mot Fürstenberg och anfaller Sachens-Altenburgs andra flank med resten... Det blir ingen framgång att skyta med men Sachsen-Altenburg håller på att omringas av Teuffel, Horn och saxarna. Teuffels ryttare som rider mot Tillys kvarvarande artilleri blir hejdad av artillerielden, men Banérs flygel rider också an mot dem från flanken.

GIIA har ett massivt övertag i VP och Banérs flygel kommer att ta det kvarvarande artilleriet och kanske därefter hinna återta det saxiska artilleriet och falla Fürstenberg i ryggen. Teuffel kommer att slå Sachsen-Altenburg i grunden.

Decisive Swedish denna gång.