Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Gustav Adolf the Great

Startat av Strv102r, 27 februari 2016 kl. 09:58:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Fürstenberg börjar framryckningen mot saxarna med högern. Centern följer efter och drar diagonalt mot saxarna. Pappenheim rycker fram för att hota Banér och binda fiendens höger. Banér framgrupperar mycket riktigt och så även Horn.






Fürstenberg låter tre kyrassiärförband storma det saxiska artilleriet. Det erövras, men inte utan att saxarna biter ifrån sig rejält. Min center fortsätter diagonalt. Banér framgrupperar än mer mot Pappenheim. Teuffel grupperar fram infanteri till i höjd med kanonerna men inte längre. Så länge Teuffel är inaktiv så är jag nöjd.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r




Fürstenberg avbryter anfallet för att de kompanier som tog det saxiska artilleriet ska kunna bli anfallsberedda igen. Centern avancerar men påbörjar inte sitt anfall än. Banér anfaller Pappenheim och får framgång. Pappenheims vänster rivs upp.








Så anfaller min center. Den saxiska högern sprängs upp, Johan Georg faller, och Horns vänster får backa. Mina anfallande bataljoner tar dock kopiöst med stryk av effektiv saxisk musköteld. Banér/Pappenheim återhämtar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Min center har svårt att fullfölja anfallet mot skärningen mellan Horn och Arnim. Dessutom faller nu Teuffel in i Sachsen-Altenburgs vänster och det blir ett ordentligt rörigt råkurr. där Teuffel faller och Hepburne tar över Horn viker bakåt. Fürstenberg lyckas få fart på anfallet igen och når framgång med sin vänster i Arnims center. Arnim bärs bort. Pappenheim är nöjd med att se hur GIIA och Banér grälar om fortsättningen (vilken oturssvit i att gå från rally till charge och köra över Pappenheim!)

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Till sist anfaller Banér och G II A. Pappenheim förefaller tveka, inte en enda motchock lyckas, men ändå blir den initiala verkan inte total. Men efter en uppföljning så är Pappenheim slagen i spillror och han själv bortburen. Min tröst är att det krävde en omgång anfall till vilket lämnar Banér med skingrad trupp som måste rättas in inför fortsatt anfall. Hepburn pressar på men når ingen avgörande framgång. Vare sig min center eller höger lyckas påbörja anfall.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Hur går det? Vad händer? Lever GAII? Kommer Banér kunna fortsätta framryckning? Håller Arnim?

Nagelbitande och inga nya avsnitt pålänge...

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Passerade just Monte Cassino på väg från en dagsutflykt i Pompeji från Rom. Nästa vecka fältövning i Åhus. Veckan efter det årets spelevent då två röda och två blå brigadstaber drabbar samman i just östra Skåne. Ont om tid just nu är jag rädd...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Snabb mellanlandning hemma. Har inte hunnit spela men ser att det finns ett uppdateringsfoto som jag inte publicerat än. Kanske duger tills nästa vecka?



Arnims efterträdare börjar dra ur saxarna mot den svenska vänsterflygeln. Ett gyllene tillfälle för Fürstenberg att anfalla. Men icke sa Nicke.

Min center anfaller nu mot Horn som viker undan med sitt kavalleri för mina infanteribataljoner. Teuffel har gjort en halt för att reformera.

Banér reformerar.



Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Rester av Pappenheims flygel står ännu kvar och håller Banér på plats. En bataljon infanterister i igelkott svärmas runt av svensk/tyska ryttare medan de sista katolska kyrassiärerna och arkebusiärerna slåss med förtvivlans mod och slår tillbaka flera anfall med ett flertal motchocker. I centern återsamlar nu Torstensson (både Teuffel och Hepburna har fallit) inför ett nytt anfall. Flera katolska bataljoner bryter ihop och flyr. Horn går till motanfall mot Sachsen-Altenburgs höger och hejdar den. Fürstenburg håller på att nedgöra det sista saxiska motståndet.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Sachsen-Altenburg måste hejda det tilltagande sönderfallet av förbanden så han gör halt och påbörjar återsamling/inrättning. Fürstenberg misslyckas åter att gripa tillfället avv anfalla de nu vikande saxarna i ryggen utan står kvar i innehavd gruppering och förbereder nytt anfall. På andra sidan fältet beslutar sig Banér för att rida chock mot den i igelkott stående bataljonen när allt annat papistiskt nedgjorts. Därefter kan man rida ner Tillys artilleri, falla Sachsen-Altenburg i ryggen och åter ta det saxiska artilleriet och avgöra slaget. Precis som så ofta när det gäller slår min motspelare 0! Det svensk/tyska kavalleriet, eller i alla fall nästan hälften av det, viker i panik bakåt!






GIIA rider efter det vikande kavallerikompanierna och börjar motivera dem till förnyade insatser. Banér försöker leda täten mot Tillys artilleri och rida ner den envisa men nu flyende bataljonen (svenskt artilleri mot igelkotten gjorde till sist susen, men inget lyckas på grund av fientligt artillerield och ett mycket dåligt uppföljningsslag.

Torstensson anfaller i centern och uppnår viss lokal framgång och mer verkar sannolik. Min center har grupperat en sammanhängande front för att ta emot Torstensson och det skulle nog blivit en match. Horn och Fürstenberg är passiva.

Och där är det slut!

Jag har tagit nästan lika mycket stryk som Tilly historiskt, men jag har lyckats tillfoga fienden, i synnerhet det svensk/tyska fotfolket, betydligt mer. Jag har kvar alla mina pjäser också. Imperial decisive.


En del otur i utfall och ovana i att använda arméchefer samt de svenska brigaderna kan ligga bakom detta. Jag ska erbjuda motparten att prova igen. Det är väl ingen som gitter läsa en replay på samma slag igen antar jag?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Öh. Jo. Jag. Mer....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

aegneus

"Det är väl ingen som gitter läsa en replay på samma slag igen antar jag?"

Dröm på bara. :D :D :D Speciellt som det här slaget var mitt första krigsspel till lands, oj vad många gånger jag piskat upp papister/ fått smörj av G2A...

Strv102r

Som ni vill!



Fürstenberg är först ut men han får inte följa upp sin första aktivering utan hinner bara påbörja framryckningen mot den saxiska vänstern.

På andra sidan fältet rider Banér fram med hög hastighet mot Pappenheim, ingen uppföljning, varpå Pappenheim går till motanfall, charge. Flera svensk/tyska förband slår ut effektiva motchocker och Pappenheims anfall bryts sönder och själv faller han.

Tilly ar med sig sin center framåt och driver åt höger mot saxarna men behåller en linje mot Teuffel. det leder till en tunn utsträckt linje men fyra bataljoner kommer kunna sättas in mot saxarna. Centern håller högt tempo, två uppföljningar, och när nästan fram till saxarna. Dessa svarar  med artilleri och därefter med att framgruppera för att skydda artilleriet.

Teuffel och Horn påbörjar framryckning.



Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus


Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström