Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Thirty Years War, Europe in Agony 1618-1648.

Startat av Strv102r, 27 mars 2016 kl. 18:49:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Beroende på hur lång tid det tar att spela färdigt Gustav Adolf the Great, eller Stor-Gurra, så kanske detta hinns med innan det blir 100-års jubileum för Jutland och Strafexpedition.

Jag är helt såld på 30-åriga kriget, och har varit det så länge jag kan minnas, och har haft spelet länge. Nu måste det bli dags. Reglerna är lästa för femte gången genom åren och är i sig inte besvärliga så långt. Uppfattningarna om spelet varierar en hel del dock. Det är dock ursnyggt, och som någon hävdade, heller snyggt och dåligt än bra och fult. 
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

sfclinken

:up:

Utmärkt. Har aldrig spelat detta men ägt det i....många år. Ser fram emot detta!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Har det och har spelat några gånget. Det enda problem jag upplevt är att katolikerna belönas för att hålla tillbaka tillbaka så inte svenskarna kommer in för tidigt. Middle war-leken blandas in vid turn sju eller 30 vp för kejsaren & co. Kändes konstgjort och har velat fixa husegel innan nästa parti. Men utöver det bara kul och kaos.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Varje GT är två år väl? Så senast efter 14 år, dvs 1632, blandas interventionskorten in. Danskarna intervenerade 1625 om jag minns rätt. Det är ju några år senare och man kanske inte får just de korten heller då. . Karl Laskas har skrivit justerade regler som hanterar detta.

"During the Early War phase, whenever a player removes an asterisk card from the deck after playing it as an event, he adds one randomly-chosen Intervention Card to his unplayed cards deck and then reshuffles that deck.  He does NOT add in previously-played cards into the reshuffle.   "

Hans regler är dessutom mycket hårdare mot obetalda trupper, man slår för desertering per enhet och inte per stack, och skapar ännu mer förödelse av landet då man kan öka sina AP genom att plundra under marsch.

"Revenue; Historically, troops were supported by a combination of national resources, foreign aid and local pillaging. 
National Resources.  The importance of national resources to recruiting and paying troops is represented by 30YW's rules for locally paid troops.  These rules make only one change to 30YW's autopay rules:  units do not qualify for autopay (for example, Imperial units in Austria) if all cities in the area are pillaged.   
Aid Points.  Players can generate Aid Points by playing Aid Cards.  However, in this variant, there is NO LIMIT on the number of Aid Cards that can be played per turn.
Pillaging.  Whenever an army activates for movement, it may pillage any city it moves through to get additional Aid Points.  (Again, this represents the local stealing of resources, not the provision of foreign aid.)  An army of up to 5 units may increase the pillage condition of any city by one level (from unpillaged to Pillage-1, or from Pillage-1 to Pillage-2). An army of 6 or more units may increase the pillage condition of any city by two levels (from unpillaged to Pillage-2).  Each time a city's Pillage Level is increased by one, that players is awarded one Aid Point. 

[Game Play Note:  Note that these pillaging rules do not remove the pillaging requirement found in the game's movement rules to pillage cities.  If a player fails to meet that requirement, he still suffers the penalties found in the game rules.  However, players now derive some benefit from pillaging, and consequently German cities tend to suffer far more than they do under the original 30YW rules. While there is a benefit to pillaging, there is also a disadvantage because it makes it more difficult to move through and maintain your armies in a space.] 
"

Vad tror ni om det? Att man kan spela mer AP kort/GT känns som att det kompenserar att man slår per enhet snarare än per stack effektmässigt. Men jag undrar om utländska subsidier verkligen var sådana ymnighetshorn? Det kan ju få till effekt att man inte opererar med stöd av korten utan bara vidmakthåller arméerna vilket ger ett tråkigt spel?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Engelbrekt

Låter bra med tanken för plundringsreglerna. Subsidierna, även från rika Frankrike, var notoriskt sena och för små jämfört med vad som utlovats.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Det går inte att sno ideer från won by the sword? ☺

Fredrik H

Vi har spelat det här några gånger, helt utan ambitioner att förstå varje aspekt av spelet utan snarare som ett öl och kakor-spel. Det är underhållande men jag minns inte så mycket. När jag ska prova spel brukar jag nog först testa det med de regler etc som kom med i lådan - om det inte är något uppenbart helsnett. Min erfarenhet har visat att problem som andra har med regler och liknande inte alltid är saker jag stör mig på - och vice versa. Jag kan bli nästan förundrad över hur folk kan yla över hur obegriplig en regelbok när när jag själv tyckte den var helt okej, eller hur jag kan störa mig på något som folk inte alls bryr sig om.

Strv102r

Fredrik har ju en poäng i att man kanske först ska prova spelet som det är tänkt. Nedan kartan.

magnus lindström

thermopylai

Jag har spelat det ganska mycket, typ 10-tal matcher. Det är faktiskt oförskämt kul med tanke på hur mycket det snackats skit om det. Vi har spelat med originalregler och det funkar absolut. Förvånansvärt jämnt.

Mitt problem med spelet är att systemet för Aid Points är poänglöst. Det är nästan aldrig värt att spendera en hel impuls på att spela Aid, bättre att plundra och ta smällen, se till att du alltid har Merc eller Milis som tar förlusterna på Forage-tabellen isf dina Veteraner. Resultatet blir att man har en massa Event-kort som ger Aid som aldrig spelas, ingen bryr sig om att påverka neutrala nationer som inte krigar i spelet, ingen bryr sig om vem som är påve, Alp-passen är bara viktiga för att få in Kardinalens armé i spelet. Man sitter lugnt och rekryterar in nya MERC och MIL som kan desertera när dom inte får lön, isf att ens försöka betala lön.

Man vill helst inte slåss med sina bästa ledare (GIIA, Tilly, Wallenstein, Infante etc.) för det är så enorm chans att de dör (20-30% i varje batalj). Bättre att använda dem för rekrytering och skicka iväg underlydande med armeerna.

Sen kan jag tycka att spelet hade behövt mekanismer för INTERCEPT och AVOID BATTLE, likt de i Hannibal, under en period då man brukar säga att det blev bara batalj om båda sidor ville det. Avsaknaden kan kanske rationaliseras av att varje turn är 2 år.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet 29 mars 2016 kl. 10:54:21
Jag har spelat det ganska mycket, typ 10-tal matcher. Det är faktiskt oförskämt kul med tanke på hur mycket det snackats skit om det. Vi har spelat med originalregler och det funkar absolut. Förvånansvärt jämnt.

Mitt problem med spelet är att systemet för Aid Points är poänglöst. Det är nästan aldrig värt att spendera en hel impuls på att spela Aid, bättre att plundra och ta smällen, se till att du alltid har Merc eller Milis som tar förlusterna på Forage-tabellen isf dina Veteraner. Resultatet blir att man har en massa Event-kort som ger Aid som aldrig spelas, ingen bryr sig om att påverka neutrala nationer som inte krigar i spelet, ingen bryr sig om vem som är påve, Alp-passen är bara viktiga för att få in Kardinalens armé i spelet. Man sitter lugnt och rekryterar in nya MERC och MIL som kan desertera när dom inte får lön, isf att ens försöka betala lön.

Man vill helst inte slåss med sina bästa ledare (GIIA, Tilly, Wallenstein, Infante etc.) för det är så enorm chans att de dör (20-30% i varje batalj). Bättre att använda dem för rekrytering och skicka iväg underlydande med armeerna.

Sen kan jag tycka att spelet hade behövt mekanismer för INTERCEPT och AVOID BATTLE, likt de i Hannibal, under en period då man brukar säga att det blev bara batalj om båda sidor ville det. Avsaknaden kan kanske rationaliseras av att varje turn är 2 år.

Laskas regler anger också att det finns en massa kort som har sådana där events som ingen bryr sig om och därför aldrig händer. Hans lösning är att "eventsen" på vissa angivna kort alltid sker även om det spelas som aid eller som operation.

Strv102r

Exempel på brickor. Pillage brickorna ger ju en tidskänsla...

Strv102r

Strv102r

Utgångsläget.

I Böhmen finns Mansfeldt med en legosoldatsarmé och Thurn med en armé av milis.I västra Ungern finns Bethlen Gabor med sina ungerska milisförband. Så långt protestanterna.

I München finns Tilly och Pappenheim med en armé av legosoldater, I Wien Bouquoy med en mindre armé av veteraner och i Bryssel Spinola med en armé av spanska veteraner. Saxarna under Johan Georg finns i Dresden.

Strv102r

Protestanten börjar med att föra in Georg Friedrich av Baden på sin sida. Han är lite "off side" och får ingen omedelbar påverkan om han inte marscherar mot Böhmen.

Tilly marscherar norrut till Nürnberg där han lämnar Pappneheim med halva armén och sedan går han vidare norrut till Bamberg. Lyckas Pappenheims belägring av Nürnberg så är snart "Upper Palatinate" , Oberpfalz, återfört till kejsaren om Tilly tar ytterligare en stad.  Detta kan nog vara rätt tänkt, men fel utfört. Jag borde lämnat Tilly att leda belägringen med huvuddelen av armén och skickat Pappenheim med en mindre del att "omvända" mindre städer. Nu reagerar nämligen Mansfeldt borta i Böhmen genom att marschera till Nürnberg och i ett slag häva belägringen. Mansfeldt slår Pappenheims mindre styrka, men stupar själv, vilket är ett ganska stort avbräck för protestanten. Pappenhim retirerar tillbaka till Ingolstadt. Tilly är nu avskuren. Nedan förlusterna med helt eliminerade förband.

Tilly marscherar till Dresden där han tillsammans med Johan Georg blir stark nog att stå emot Anhalt som leder Mansfeldt armé. Häridrån hotar man också Prag från norr. Detta gör att Thurn marscherar till Prag.

Spinola tar sin armé och lämnar Bryssel. Han marscherar ner till Landau i  "Lower Palatinate (Rheinland- Pfalz) för att därefter ta fästningen Mannheim och därefter Oppenheim vilket vinner provinsen för påven.

Protestanten spelar England intervenes och en engelsk veteranenhet grupperas i Mannheim. Det spanska svaret är givet.

Christian av Halberstadt blandar sig i leken och uppbådar en mindre armé i norra Tyskland.

Tilly kommer att ha svårt att betala sin armé i Saxen så han marscherar söderut igen och omvänder ett par städer i Böhmen på vägen.

Där slutar GT 1 1620-1622. Mina fina planer på hur upproret i Upper Palatinate och Böhmen skulle krossas har misslyckats. Jag började med 21 VP men har tappat fyra då två tyska provinser till under Georg Friedrich och Christian anslutit sig till upproret. De kejserliga i Wien har inte rört sig alls som jag tänkt.