Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: OCS CB. Drive for Oil

Startat av sfclinken, 15 augusti 2016 kl. 14:31:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

1:a augusti (turn 1-3)

Tysk

23. Pz på vänster flanken (höger på kartan) har gått över Sal, kringrännt ett fåtal befästa byar och slagit direkt på djupet mot Elista. Ett par hastigt inkastade förstärkningar kastas lätt ut av 23:es tätförband som intar staden på sina sista droppar bränsle.

GD gör ett motsvarande anfall. De kör förbi och genom försvarande ryssar vid Sal, intar Proletarskaya vid floden Manych och slår sig sedan med flygunderstöd genom den ryska 17:e kavalleri kåren in i Salsk.

SS Wiking slår sydöst i syfte att skära av retrirerande förband från Salsk men tvingas göra halt efter en vecka pågrund av bränslebrist. 17:e kavallerikåren lyckas smita söderut men övriga ryska fotförband innesluts och upplöses.

16. Mtr som nyss anlänt rullar bara i högsta fart riktning Armavir utan motstånd.

13. Pz har i högsta fart kört igenom och förbi försvarande ryssar och intagit viktiga vägkorsningar för att hndra försörjning att nå fram norr ut till inneslutna ryska enheter. 1:a augusti inleds ny framryckning mot Maikop.

3. Pz har gått med högsta fart mot Krasnodar. Med måttliga förluster intar man staden den 1:a augusti, 1.5 vecka före tidsplanen.

Rychla har framryckt utmed kusten med enda syfte att skära av försörjningsvägarna för retirerande ryska förband.

Ryss

Inte mycket att säga. Mina ryssar har försvarat sig uselt. Fast å andra sidan har antalet strider varit minimalt. Det som såg ut som en galen tysk öppning ser nu mer ut som en våldsmt genomtänkt och smart offensiv. 95% av mina förluster (bland annat 14 INF Divisioner  :|)är pågrund av brist på försörjning. Nu har Elista och Salsk fallit. De trupper jag i hast skickat norrut kommer nu kommenderas söderut igen upp i bergen och till Grozny. Ser mörkt ut. Den enda ljuspunkten är att tyskt försörjningsläge inte är bra. De får in 2-3 SP per turn och de har 7 divisioner att hålla rullandes.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Läst CB erratan om trace supply via tracks/trails och sec. roads?  :insecure:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Finn det på sikt möjligheter för en rysk offensiv i trakten av gränsen mellan rumänerna och 3. Pz?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

sfclinken

Errata läst.

Det finns definitivt möjlighet för en rysk offensiv. Om det hade funnits trupp. De enda förband just nu nära fronten är diverse utspridda pansarbrigader med AR 0 eller 1... Det finns bara "roadbumps" att tillgå. Min 17:e Cav kår har jag lyckats rädda söderut som tur är.

De ryska förband som står strax söder om Slovakerna (Rychla Div) består av HQ, wagons och ett par pansarbrigader. Inte mycket till att skrapa ihop motanfall med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

29:e augusti (turn 4-11)

Den tyska anstormningen mattades av som tur var. 23. Pz har stått still runt Elista och först siste augusti snabbt rullar söderut i riktning Pyatigorsk. SS Wiking har hela tiden legat i täten men mött väldigt lite motstånd. Jag har inte haft trupp nog att sätta upp ordentliga försvar. Stavropol, Armavir och Pyatigorsk har alla övergivits efterhand. SS Wiking har de senaste rundorna endast gått sakta framåt samtidigt som försörjningsläget blivit bättre. ANtar tysken inte vill gå längre nu utan att säkra upp med bränsle och ammunition. Krasnodar föll snabbt men sedan har 3. Pz stått still i staden under nästan hela månaden. Maikop och dess oljefält är också övergivna. Jag hade valet att hopplöst försvara dom och därmed förlora ännu mer trupp eller lämna staden och retirera (fly) upp i bergen. Jag gjorde det sista.

Novorossiysk håller ut men hamnen är sönderbombad. Tuapse, rakt söder om Krasnodar är utsatt för kraftfulla attacker. En tysk Bergsjägar Division har tagit svåra förluster men har nått Svartahavet. Jag bör kunna (måste) slå tillbaka och öppna vägen igen i nästa runda. Vägen mellan Tuapse och Maikop är nu starkt befäst av gardesförband. Känns bra. Dock har Tamam fallit nu också vilket innebär tyska förstärkningar över Kerch. Illa.

Försvaret av Grozny och Ordzhonikidze börjar växa till sig men mina Replacement slag är fullständigt usla så förstärkningarna är minst sagt sparsamma. Min enda riktgt slagkraftiga enhet är 4. Gd CAV som ligger grupperad norr om Grozny för att om möjligt kunna hota den tyska framstötens försörjningsläge.

Ett motanfall nu mot SS Wiking hade varit ypperligt medans de fortfarande har ont om supply men jag saknar helt rörliga förband.

Kartan: EN bild av försörjningsläget. Gul färg är tyskens "trace" och gula stjärnor är där den slutar. (slutet på järnväg eller väg). Orange stjärnor är extenders som knyter ihop mot trace.

GMY Peter

Andreas Lundin

Ser onekligen mörkt ut för Röda armén.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

tinG

Citat från: Andreas Lundin skrivet 17 augusti 2016 kl. 11:52:11

Enda glädjen är att titta på tyskarnas supply slag...  :)
& vara glad att det inte är Case Blue-kampanjen man lurats till att spela ryss i. När tyskarna får lov att bestämma "Schwerpunkt" efter egen pipa, samt skicka alla RR-trupper söderut blir situationen om möjligt ännu mörkare.  :|
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: tinG skrivet 17 augusti 2016 kl. 12:04:19
Citat från: Andreas Lundin skrivet 17 augusti 2016 kl. 11:52:11

Enda glädjen är att titta på tyskarnas supply slag...  :)
& vara glad att det inte är Case Blue-kampanjen man lurats till att spela ryss i. När tyskarna får lov att bestämma "Schwerpunkt" efter egen pipa, samt skicka alla RR-trupper söderut blir situationen om möjligt ännu mörkare.  :|

Tack för de tröstande orden Jonas. Tack [emoji15]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

sfclinken

Aaaarrrghhh...!!!!!!!!!! :|

1:a september (turn 12)

Jag måste gå först för att återta kustvägen vid Tuapse. Motanfallet sker på bredfront med 4 stycken INF Div förstärkt med en marininfanteribrigad. Jag har inget artilleri och mitt usla flyg lyckas inte få in någon träff på de tyska bergsjägarna. Däremot slår det tyska flyget ner som hökar på mina trupper. Först skjuts mitt sista jaktflyg bort, sedan hammrar Junkers och Heinkel mina trupper till apatiska kötthögar som sedan när väl anfallet genomförs förintas i en massiv tysk motattack. Anfallet misslyckas fullständigt. Dessutom genomför tysken i sin reaction en luftlandsättning bakom mina enheter som försvarar Belorechenskyi passet mellan Maikop och Sochi (Helt seriöst??? vaf-n??).

I sin egen runda säkrar tysken terrängen norr om Tuapse sen går alla resurser till en ny offensiv. Ryska kosacker och slovakiska cykelskytteenheter slår söderut från Maikop mot Sochi. Där står två brigader på vakt men de bombas sönder och med fallskärmsjägare i ryggen så kan de inte retirera utmed vägen. Strax efter så rullar hela 13:e Pz divisionen som stått overksam i flera veckor rakt genom passet mot Sochi (strax utanför bild). TÄtenheterna är OOS just nu men han har en hög med wagons som står redo att skyffla trace i nästa runda. Genomtänkt. Sochi försvaras av en brigad nationalgarde (3-2-2) samt en usel pansarbrigad.

Får han dubbelrunda är hela kusten snart i tyska händer.

GMY Peter

sfclinken

5:e-19:e september (turn 13-17)

"Bra, bra", han ropte, "bra, håll ut, min käcka gosse du,
Släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!
Det kan man kalla en soldat, så skall en finne slåss.
Fort, gossar, skynden till hans hjälp! Den där har räddat oss."

Vinner initiativet och lyckas proppa in ett par stridsvagnsbrigader förstärkta med en marininfanteribrigad på vägen framför 13. Pz Div NÖ Sochi. Dåligt med infanterisupport och ont om bränsle/ammunition gör att tysken drar sig tillbaka. 13. Pz Div skickas omedelbart på mot Grozny och ett par rumänska kavalleriförband tar dess plats. Sochi är räddat. Dessutom har tysken brännt säkert 4 SP (två turns supply) på denna operationen. Fast hade han gått först hade det sett helt annorlunda ut...

Tuapse känns förhållandevis tryggt åtminstone sålänge Novorossiysk håller ut. Planerna på att öppna kustvägen måste överges då mina enheter saknar allt vad anfallskraft heter. Istället gräver vi ner oss i och runt staden. Supply råder det inte brist på.

På tal om Novorossiysk. Med hamnen sönderbombad och kustvägen avskuren så blev staden avskuren. Dock satt jag med mycket supply och tysken tröttnade på belägringen. Staden är viktig och antagligen vill han kunna skicka supply och trupp söderut. Den 15:e och 19:e september genomförs massiva flyganfall och attacker. Mina försvarare trycks tillbaka och stryker med efterhand. I exploitation phase den 19:e september faller staden för tyska bergsjägare.

Längst söderut återupptas den tyska framryckningen. Han har kraftsamlat 3 pansardivisioner, 2 motoriserade, 1 kavalleri och 2 infanteridivisioner förstärkta med diverse understödsenheter som PV bataljoner mm. Dessutom har tysken nu lyckats dra fram järnväg förbi Pyatigorsk vilket tillsammans med stort antal lastbilar ger ett utmärkt försörjningsläge.

Mina ryssar har dock envist försvarat ett par mindre byar och tvingar honom att anfalla dom för att kunna upprätta underhållet. Det har kostat honom lite tid och bränsle/ammunition. Det återstår en månad.

GMY Peter

sfclinken

22:a-29:e september (turn 18-20)

Från hopp till förtvivlan. Igen.

Med Novorossiysk ur bilden flyttas resurserna över till Tuapse. Tyska bergsjägare och Jägardivisioner anfaller min a försvarslinjer utmed kusten. Jag lyckas slå tillbaka de första inledande anfallen men 2:a vågen splittrar mina försvarare och när en 3:e våg följer upp är genombrottet ett faktum. Mina dubbla försvarslinjer är krossade och Tuapse är inom synhåll för tysken.

I söder sker liknande. Efter att ha stått i väntläge runt Pyatigorsk rullar 16. MTR, 3., 13. och 23. Pz DIV sydöst. Går över Tereks bifloder, tar Mozdok men gör sedan halt medans flankskydd upprättas på kullarna norr om Ordzhonikidze.

SS Wiking som redan varit involverad i strider slår söderut riktining Ordzhonikidze tillsammans med 2 tyska infanteridivisioner. Kullarna där är befästa av nedgrävda ryska gardes INF brigader samt infanteridivisoner. Men återigen är den tyska truppkvaliten avgörande. Första anfallet slår igenom min första försvarslinje och sedan rullar SS Wikings pansarbataljoner upp den andra försvarslinjen. Mina ryssar genomför ett motanfall och tvingar tyskens pansar att vika tillbaka (dock utan förluster) och jag lyckas återta kullarna tillfälligt. Men snart genomförs ett nytt anfall och med understöd av Luftwaffe som flyger på i stort sett max räckvidd så förloras även denna striden. Nu måste jag snabbt försöka dra mig ur och falla tillbaka österut innan mina trupper blir inringade. Igen.

Jag har fortfarande mitt kavalleri at ttillgå. De har inte varit involverade sedan den tyska offensivens första inledande dagar. Just nu bevakar de Tereks övergångar men de ska snart få bekänna färg.

GMY Peter

sfclinken

1:a-5:e oktober (turn 21-22)

Tiden börjar rinna ut för tysken.

Vid Tuapse fortsätter striderna. Tyska anfall slås tillbaka och en bergsjägardivision stryker med (äntligen!) i ett av anfallen. Ryskt artilleri slår dessutom ut en rumänsk kavalleribrigad med en mördande moteld. Tuapse håller ut.

I sydöst händer det desto mer. Antingen känner tysken att han får ont om tid eller så tycker han att han har tillräckligt med bränsle/ammunition för en offensiv. Kan vara en blandning... SS Wiking rullar över slätten NV om Ordzhonikidze som ryssarna nyligen utrymt. Norr om Grozny sker en massiv offensiv vilket känns som ett försök att ta staden.23. Pz DIV slår en mindre styrka med 3 pansarbrigader som försvarade Kalinovskaya, resterna flydde söderut upp i kullarna. Sedan grupperar 23. strax öster om samma by. 13. Pz DIV framrycker till Terek och leder in flygräder mot mitt CAV kår. 16. MTR samt 3. Pz DIV håller centerna samt genomför anfall över Terek vid Gudermes. Tyskt artilleri inleder med en beskjutning av försvararna då tyskt flyg misslyckats få in träffar. De första anfallen är till låga odds (1-1) och 16. MTR förlorar 2 bataljoner i första anfallet men i exploitation rullar delar av 3. Pz fram och lyckas med att skapa ett brohuvud.

GMY Peter

Engelbrekt

Bra skrivet och spännande att följa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

sfclinken

Citat från: Engelbrekt skrivet 19 augusti 2016 kl. 11:55:53
Bra skrivet och spännande att följa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

:D

Vad bra. Ganska kul att spela också även om det kunde gått bättre  :cry:
GMY Peter

sfclinken

8:e-12:e oktober (turn 23-24)

Det är i slutet av ett scenario som man inser att man hade agerat annorlunda om det varit kampanj. All or nothing.

Striderna vid Tuapse fortsätter i värsta första världskrigetstuk. Flygbombningar, artilleri och skyttegravar. Heroiska insatser från 32:a Gardes Divisionen och ett specialförband från NKVD ger tyskarna hårt motstånd. Trots det står tyska divisioner nu precis utanför Tuapse.

Runt Grozny hårdnar striderna avsevärt. Mina ryssar går till motanfall vid Gudermes för att krossa det tyska brohuvudet. Ett stort antal divisioner och kårer anfaller och 3. Pz DIV dukar i stort sett under i försvarsstriderna. Alla enheter utom 3:e INF Regementet går under. Dock lyckas man hålla brohuvudet och den 12:e oktober rullar resten av de tyska förbanden över Terek och sveper undan det mesta av motståndet. SS Wiking har omdirigerats till Gudermes och tar över bevakningen av övergångarna vid Terek. Ryskt gardeskvalleri går över en av Tereks bifloder vid Shehelkovskaya för att slå en finsk SS-bataljon (som måste försvara sig på internals) som håller bron där. Det skulle kunna ge möjlighet vid en dubbelrunda att gå över med fler enheter och störa tyskarna i ryggen. Dock slutar anfallet i fiasko med ett klassiskt defender surprise -6 column shifts och 66% förluster på mina kavalleri.

Försörjningsleden till Grozny blir tillfälligt avskuren men den återupprättas som hastigast med lastbilar över svår terräng. Ställningen är i längden ohållbar men det är bara 2 turns kvar.

GMY Peter