Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dessa fantastiska fransmän...

Startat av BigPapaBear, 13 december 2005 kl. 00:45:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

En mycket bitter liten man.

Jon Karlsson

Fånigt. Jag säger bara "Napoléon".
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Fånigt. Jag säger bara "Napoléon".

Typ.

8)

Holmgren

Hmmm, inte mycket krigsspel här inte. Jag passar den här pucken vidare till Offtopic.

Tråd flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

CanuckWannabe

Märkligt nog så tycks framförallt amerikaner (the US kind) glömma bort att fransmännen spöade britterna i ett litet krig som gjorde att en relativt stor brittisk koloni blev självständig.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

BigPapaBear

Citat från: "CanuckWannabe"Märkligt nog så tycks framförallt amerikaner (the US kind) glömma bort att fransmännen spöade britterna i ett litet krig som gjorde att en relativt stor brittisk koloni blev självständig.

Spöade? Sponsrade de som spöade är väl mer korrekt? Visst, några enstaka stackare gled över och hjälpte till lite, men det är knappast som att fransmännen räddade de hjälplösa amerikanerna undan det brittiska "oket" med brute force.
Belånar man statskassan så pass att den står på ruinens brant för att kunna hämnas på de "elaka engelsmännen" i ett krig som man tjänar noll och ingenting på förtjänar man att få en revolution över sig.  :P

A F

Det är lite lustigt. Fransmännen har plötsligt tagit över rollen som mest hånade nation vad gäller militära bragder från italienarna.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Det är lite lustigt. Fransmännen har plötsligt tagit över rollen som mest hånade nation vad gäller militära bragder från italienarna.

Efter att ha blivit räddade av USA och i viss mån England i två världskrig är väl bilden av dem i västvärlden att de är hjälplösa stackare. Jag betvivlar att den genomsnittlige amerikanen har så särskilt mycket kunskaper om européisk historia innan första världskriget (eller andra, för den delen).

Italienarna däremot förtjänar massor av hån, om man nu inte vill jämställa Italien historiskt med det romerska imperiet, vilket ju skulle vara lite crazy i min uppfattning...

Britterna är väl egentligen de som förtjänar mest hån! Deras absurda envishet att se militärhistoria ur ett überoptimistiskt perspektiv är ibland skrattretande.
Monty ansåg ju att Market-Garden var framgångsrik i vissa avseenden, och att det ju inte gjorde något att han misslyckades med att ta Caen (visst, han lyckades till slut) eftersom avsikten med anfallen BARA var att avlasta jänkarna så det kunde starta operation Cobra. Så det gjorde ju inget att han satt fast där ett bra tag. Och varför inte det brittiska ältandet om Dunkerque som någon sorts framgång?  :D

Men jag gillar Monty ändå! Mest för att Patton inte gjorde det.  :P

magnus lindström

Fransmännens insats i amerikas frigörelse var större än så. England var ju tvungen att slåss mot frankrike och spanien jorden runt och det splittrade resurserna, dessutom så ställde franska flottan till det rätt bra.

A F

Citat från: "magnus lindström"Fransmännens insats i amerikas frigörelse var större än så. England var ju tvungen att slåss mot frankrike och spanien jorden runt och det splittrade resurserna, dessutom så ställde franska flottan till det rätt bra.

Förklara det för en amerikan som annamat "Freedom Fries" som historia. Dom äter sina pommes tack vara de hatade fransmännen.

Intressant här är att retoriken tonats ner avsevärt sen detta var uppe på tapeten för ett par år sen. När Spanien drog sig ur Irak så sa man inte mycket alls.

Rapax

CiteraFörklara det för en amerikan som annamat "Freedom Fries" som historia. Dom äter sina pommes tack vara de hatade fransmännen.
Pommes frites är väl en belgisk uppfinning/religion. Huruvida Belgiens insatser i de två krig de har varit med i bör hånas är ju dock en fråga. De kanske kan slippa undan med tanke på at de är en pyttestat inklämd mellan två stormakter.
Det är dags att förinta jorden.

A F

Citat från: "Rapax"Pommes frites är väl en belgisk uppfinning/religion.

Det var som fan. :shock:

Citat från: "Rapax"Huruvida Belgiens insatser i de två krig de har varit med i bör hånas är ju dock en fråga. De kanske kan slippa undan med tanke på at de är en pyttestat inklämd mellan två stormakter.

Belgien är uppfunnet för att få slut på allt okynnesinvaderande av Frankrike. Landet har inga historiska rötter på något vis. Skulle man bilda ett entiskt rimligt land där i krokarna så skulle man bilda ett "Flandern", men det skulle talla för mycket på Holland.

Belgiens existens är som om Sverige och Danmark fått för sig att förvandla Halland och nån remsa av södra Småland & norra Skåne till en självständig stat.

CanuckWannabe

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Rapax"Pommes frites är väl en belgisk uppfinning/religion.

Det var som fan. :shock:

Precis som större delen av det så kallade franska köket. Det är väl bara påhittet att äta sniglar (snäckor om man ska vara petig) som är franskt.

De som läst "Asterix i Belgien" vet hur Pommes friten uppfanns  :wink:

Citat från: "Anders Fager"Belgien är uppfunnet för att få slut på allt okynnesinvaderande av Frankrike. Landet har inga historiska rötter på något vis. Skulle man bilda ett entiskt rimligt land där i krokarna så skulle man bilda ett "Flandern", men det skulle talla för mycket på Holland.

Du menar Nederländerna  :wink:   (Moderatorn!!! jag behöver en "besserwisser-smiley" )
Jag tror inte de i Nord- och Sydholland har ett dugg emot att bli av med "packet" i Zealand, Noord-Brabant och Limburg.

Conny, som pluggat i Leiden (Sydholland) och jobbat som kock (dock inte i Nederländerna eller Belgien)
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Rapax

Problemet med Belgien är inte en fråga om etnicitet. Det finns ingen anledning att ett sådant land inte skulle fungera, förutom det faktum att det inte gör det. Schweiz, till exempel, fungerar alldeles utmärkt som en "state-nation" med dubbelt så många språk dessutom. Skillnaden är väl bara att Belgien kom till några århundraden senare, i en tid då "assimilera folkslag" inte direkt var på modet.
Det är dags att förinta jorden.

A F

Citat från: "Rapax"Det finns ingen anledning att ett sådant land inte skulle fungera, förutom det faktum att det inte gör det.

Hyseriskt rolig kommentar.

Citat från: "Rapax"Schweiz, till exempel, fungerar alldeles utmärkt som en "state-nation" med dubbelt så många språk dessutom.

Swheizarna är av egen vilja förenade kring idén att vara Schweizare. Klar skillnad.