Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Bra VASSAL-PBEM-spel [Lista]

Startat av Andreas Lundin, 15 september 2016 kl. 08:43:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hej tänkte att vi skulle göra en lista med VASSAL-spel som går att köra via PBEM.

"Bra" i det här sammanhanget är således spel där det 'är ingen eller minimalt med interaktion medan man gör respektive sidas drag. Dvs. inga reactions, interruptions, etc.

När ni listar ett spel. Länka gärna till modulen:

Jag nominerar:

Fire in the Lake

1914: Glory's End / When Eagles Fight



Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Jag är inte säker på att jag håller med om din definition av vad som gör ett spel bra för Vassal. Jag tycker att ett visst mått av interaktivitet är att föredra, eftersom varje drag då inte behöver vara särskilt krävande. om jag måste reservera tre timmars kvällstid för att göra mitt drag blir det aldrig gjort.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

#2
Ni har ju rätt båda två. Det är inte alltid bra med spel där man jobbar 1+ timme på sitt drag bara för att motspelaren skall hitta ett tidigt fel i draget så det blir en re-do. (Även om jag själv gärna sitter en timme med ett komplext speldrag, e.g. Totaler Krieg). Å andra sidan är ju spel med e.g. opportunity fire/interceptions/massa overruns svåra att spela.

Spel med action rounds / card driven tenderar att vara ok (även om interception kan vara problem i en del av dem). E.g. spel i Storm over Arnhem familjen

Jag har inte testat modulen men Britannia är förträffligt över PBEM. 

Britannia

Andreas Lundin

Hur mycket interaktion är det i Dark Valley? Borde funka utmärkta va? Eller är det en massa reträttbeslut och sådant? Minns ej.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

ErikLj

Citat från: Andreas Lundin skrivet 15 september 2016 kl. 15:23:00
Hur mycket interaktion är det i Dark Valley? Borde funka utmärkta va? Eller är det en massa reträttbeslut och sådant? Minns ej.
Blir en del interaktiva beslut vid strider som support, reträtt och förluster.

Erik

Skickat från min D2203 via Tapatalk


Frocken

LoB serien tycker jag funkar bra som PBEM, alla reaktioner är bortoptimerade och det som är kvar är diverse reträtter som aktive spelaren kan utföra temporärt.
Sedan är det då vissa andra saker som ska till, typ att alla spelare har samma syn på hur strikt ordrar ska skrivas och tolkas, men det är ju oberoende av vassal.

http://www.vassalengine.org/wiki/Module:Last_Chance_for_Victory

http://www.vassalengine.org/wiki/Module:None_But_Heroes

Lars M Wistedt

Haller med om LoB samt kan lagga till GMT's The US Civil War. Enkelt och lattspelat via Vassal.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Mosse

Jag har spelat några "matcher" Clash of Giants som PbEM, och det systemet fungerar väldigt bra. Modulerna är väldigt väl gjorda också.

http://www.vassalengine.org/wiki/Module:Clash_of_Giants_II

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH