Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kort meddelande gällande TitO

Startat av Andreas Lundin, 8 december 2016 kl. 22:31:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Thunder in the Ozarks. Lika bra som föregångaren, eller bättre!? Utvärdering pågår i soloform.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Hur gick det med utvärderingen? Jag skaffade Stenmurens Svärd på din rekommendation men har inte kommit dit i spelkön än. Intressant ämne för det här slaget tycker jag, gillar kriget västerut.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Jo, det gick så bra att jag satte upp scenario två och är snart färdig. Rebellseger i mitt alt universum. Jag är frälst. Jag tror man har gjort spel om strider på den här nivån så enkla det går utan att det blir larvigt.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Låter inte dumt alls...tror det är lite det jag har fastnat för i vad som numera kallas Eagles of France-serien (Fallen först, sedan Rising Eagles): enkelhet...och just därför vill jag inte ha bägge systemen i huvudet samtidigt.

Wade

Spelar också eagel-serien nu. Enkelt och bra:)

Andreas Lundin

Grejen är att jag bättre gillar ACW än nappespel. Jag tror faktiskt det har med terräng att göra. De hade lite "brötigare" terräng att tampas med i Amerika, och det borgar för intressantare situationer. Åtminstone på taktisk nivå.

P-O Jönsson

Hur är systemet? Jag ser ju att det är flera spel på väg ut, och det har ju kommit några redan. Är riktigt sugen på Metz och Solferino.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

Mycket kortfattat: command & control är chit pull. Varje division har en markör med en siffra (vanligtvis mellan 3-5 - högt är bra). Vidare har man en markör för C-i-C. Båda sidors markörer blandas med lite "friktionsmarkörer" (fortunes of war, fog of war, samt event chits). Sedan drar man brickor för att hoppas på att aktivera brigaderna. Drar man en divisionsmarkör slår
Man en tärning. Är den lika med eller under, så får man aktivera en brigad i divisionen. Enkelt uttryckt, men det finns så klart intrikata detaljer utan att bogga ner ett lätt system.

Sedan finns det mycket att säga om stridssystemet och moral. Men jag tycker det mest innovativa är c&c.

Är en femma av tio på komplexitetsskalan

P-O Jönsson

Ok, hur ligger det till mot GMT's Glory? Eller CWB? Bägge är ju spel på brig nivå.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

Citat från: Peojon skrivet  1 februari 2017 kl. 22:07:49
Ok, hur ligger det till mot GMT's Glory? Eller CWB? Bägge är ju spel på brig nivå.

Nivån är regemente om jag inte ser fel 😀

Delirium

Citat från: Andreas Lundin skrivet  1 februari 2017 kl. 19:24:24
Mycket kortfattat: command & control är chit pull. Varje division har en markör med en siffra (vanligtvis mellan 3-5 - högt är bra). Vidare har man en markör för C-i-C. Båda sidors markörer blandas med lite "friktionsmarkörer" (fortunes of war, fog of war, samt event chits). Sedan drar man brickor för att hoppas på att aktivera brigaderna. Drar man en divisionsmarkör slår
Man en tärning. Är den lika med eller under, så får man aktivera en brigad i divisionen. Enkelt uttryckt, men det finns så klart intrikata detaljer utan att bogga ner ett lätt system.

Sedan finns det mycket att säga om stridssystemet och moral. Men jag tycker det mest innovativa är c&c.

Är en femma av tio på komplexitetsskalan

Har satt upp och håller på och lär mig Stonewall's Sword nu och måste nog säga att det är "överraskande" komplext för att vara ett så "litet" spel. 5/10 är nog korrekt sett till en generell krigsspelsskala men om man förväntar sig ett simpelt tuggtobak och sarsaparill-spel i kompakt format får man nog tänka om, här finns klart mer under ytan. Jag har förstått att TitO har lite mer avancerade regler för kavalleri (SS har en enda enhet kav) och större yta.

Andreas Lundin

Citeraavancerade regler för kavalleri (SS har en enda enhet kav) och större yta

Jo, fast "mer avancerade" är inte helt rätt beskrivning. Det är fler kavallerister - sant, men det krånglar inte till reglerna vidare värst. Sedan är det mer yta att täcka helt klart. Då kommer krakarna till användning!

Delirium

Andreas Lundin

Kör gärna vassal om nån ställer upp!

Delirium

Inte alls omöjligt, jag måste komma i ordning lite själv först med SS, men kan absolut vara korrekt. Känns väl rimligt att kunna köra detta även ickelive? Vad jag kan komma på är det inte så många beslut som måste tas under motståndarens aktivering?