Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Paths of Glory

Startat av Strv102r, 14 december 2016 kl. 07:23:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Grabben har nyligen läst om VK1 i historien i högstadiet och har utvecklat ett intresse för det kriget. För några månader sedan spelade vi Age of Napoleon vilket han gillade. Nu ville han prova något om VK1, och då kanske detta funkar. Rätt poppis spel har jag förstått.

Länken nedan går till en mycket pedagogisk video som visar hur VK1 började. Funkade skitbra på en tonåring.

https://www.youtube.com/watch?v=kCEUZ4rFiac

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Funkar även på icke-tonåringar må jag säga. Bra länk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

CiteraLänken nedan går till en mycket pedagogisk video som visar hur VK1 började.

:up: :ultra: :up:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r



Grabben börjar med att spela "Guns of August". Liege faller och 1, 2 och 3 arméerna anfaller därefter mot Sedan. Jag spela "withdrawal" och 5 armen överlever och retirerar till Château Thierry reducerad. Schlieffenplanen rullar!






I öst väljer jag att följa historien så långt jag kan. Syftet är ju det det är. Alltså framrycker 2 ryska armen till Tannenberg.







Grabben reagerar också historiskt och anfaller med 8 armen. Bara en kår blir kvar 2 armen, men 8 blir reducerad.







Jag inleder den ryska offensiven i södra Galizien mot den 3 österrikiska armen som dock håller med ömsesidiga förluster.






Nu vänder sig grabben mot BEF i Bryssel. Britterna håller, med ömsesidiga förluster. Schliffenplanen hackar till?





Jag omgrupperar fransmännen för att kunna hantera BEFs förväntade frånfälle. Men britterna håller ännu ett anfall! Det kostar ömsesidigt, men BEF är nu en spillra.






I öster decimeras 3 österrikiska armen och den tvingas retirera.





BEF rester slås... Bryssel faller. Men det har kostat på steploss loss och tid.






Serberna håller Belgrad, men till stor, om är ömsesidig, kostnad.





Nu rullar Schliffenplanen vidare. Cambrais faller.


Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Kul att följa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 december 2016 kl. 13:09:29
Kul att följa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jaha. Nu blev man sugen på att spela detta också igen. Fantastiskt spel.

//Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

#6
Citat från: sfclinken skrivet 16 december 2016 kl. 13:20:22
Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 december 2016 kl. 13:09:29
Kul att följa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jaha. Nu blev man sugen på att spela detta också igen. Fantastiskt spel.

//Peter

Verkar så!

I september så händer det lite mindre då vi lägger mycket energi på att ta in förstärkningar. Kanske offensiverna tappat lite ånga? Men en del händer!



Jag kanske kan skära av fiendens tät i Cambrais genom att anfalla mot den reducerade 2 armén i Sedan? Om inte annat måste ju tysken göra något åt det? Och det tar ju energi från anfallet mot Paris. Sagt och gjort! 3 armen slås nästan och resterna retirerar mot Liege.






Grabben är med på noterna och anfaller österut/bakåt med 1 och 3 armén och västerut med 4 och 5 arméerna. Min 3 armé slås nästan helt. Remi, men tidsvinst.






Österrike förstärker vid Belgrad.






Den tyska nytillkomna 9 armén tar Lodz.






Jag omgrupperar så att Warzawa försvaras. Den tyska 9. armén anfaller, men slås tillbaka.






Tysken återtar Tannenberg igen med den nya 10. armén.






Österrikaren lår min kår i Belgrad och belägrar fästningen.






Den österrikiska 6 armén gör processen kort med montenegrinerna.




Race to the Sea! Därefter anfaller tysken Antwerpen, men slås tillbaka.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Antwerpen faller.  Den nytillkomna 2 brittiska armen anfaller mot Ostend och slår en tysk kår.







Tysken anfaller Verdun, men slås tillbaka med, läs och häpna, ömsesidiga förluster.








Grabbhalan genomförde ju aldrig de historiska katastrofala offensiverna i nordvästra Galizien mot Ivangorod, och han har hållit bättre i sydöstra Galizien. Serbien knäcktes också fortare. Österrike är i bättre skick än historiskt vårvintern 1915 och inleder ett motanfall i sydost. En rysk armé slås och förlorad terräng återtas.






Jag grupperar några kårer för att fördröja österrikarna.






Tyskarna får ett genombrott i norr. Jag måste nog anfalla Insterburg med 1 armen och skära av tysken. Han kommer så klart att klämma mig med 10 och 8 arméerna, men sedan får vi se hur mycket is han har i magen. Går 10 fram till Insterburg, eller backar 8 och ger upp belägringen? Det första alternativet kan bli katastrofalt och är det jag skulle valt som tysk. Men en ovan och osäker motståndare?






Jag anfaller...






Och grabben kontrar. Och rycker tillbaka med 8. Djup utandning. Krisen är över. Kanske... Det är svagt innordost, men han visar brist på aggressivitet och självförtroende. Inte konstigt. Ny på jobbet så att säga. Intressant att se vad han gör härnäst? Går han på här igen, eller är han nöjd med att ha räddat 8?






Det blir ett nytt fruktlöst anfall på Verdun.






Helheten i öster.





Och i väster.


Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Grabben gillar inte hur svagt försvarat Antwerpen är så han omfördelar en armé och gräver ner sig ytterligare på bredden i väster.






Turkiet har gått med i kriget på centralmakternas sida, men ingen har hänt där än, och nu går Italien med på min sida.






Ett brittiskt försök att ta Antwerpen misslyckas.






En stark fransk offensiv tar Sedan!






Och ett tyskt motanfall kastar tillbaka mig...







Dags att sätta turken på plats! MEF får landstiga, inte på det försvarade Gallipolli, utan lite längre söderut.






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Hösten 1915 blir händelsefull!



Österrikarna anfaller mot italienarna i och tränger ner 3 armén mot kusten.






Ett motanfall kastar dem tillbaka igen.





Österrikarna tar Lublin. Tyskarna slår ut försvaret i Lomza, men fästninmgen hindrra dem från att rycka fram dit. Min underhållslinje till mina västra arméer går genom Brest-Litovsk som österrikarna hotar från söder och tyskarna från norr.






Jag skyfflar om trupp för att inte östfronten ska kollapsa.






Ett nytt österrikiskt anfall mot Italien. Mot Udine denna gång. Det kostar att hålla emot.






Tyskarna tar Memel.






Tyskarna anfaller Warzawa men stoppas.






Jag har förstärkt MEF med Anzac-kåren. Turkarna har också bullat upp. Jag anfaller men stoppas blodigt för båda. Han hade ett litet kort att spela... Så klart!








Österrikarna anfaller mot Kovel och spöar min armé där rejält. bara en kår kvar som backar, men fienden rycker inte fram. Grabben förklarar sin tanke när jag undrar: "Förebyggande för att du inte ska kunna bygga upp anfallskraft. Vill inte sticka ut huvudet för långt än. " Flerstegstänkande!





Tysken anfaller Warzawa igen och förbanden slås, men fästningen hindrar honom än. Det blir räddningen för min 4 armé. Men det kommer kosta mig Ivangorod.






Tysken tar Szawli och hotar Riga, men saknar förband som kan skydda hans underhållslinje om han fortsätter.






Kag går till motanfall i sydost. Tydligen överraskas den österrikiska armén fullständigt då den helt krossas. Dessutom avskärs 2 armén.






Tysken tar sig in i Warszawa och belägrar fästningen. Österrikarna kastar om sin kraftsamlingsriktning från centern till sydost.






Britterna genomför en offensiv som återtar Bryssel. Fast nog sitter han lite i knipan? Å andra sidan har jag replacements i överflöd till britterna och han kan lockas använda ett kraftigt kort för att anfalla från många håll, som då inte används i öst och får rackelverket i norr och centern att kollapsa.



















Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tysken gör ett kraftfullt motanfall och reducerar min 2 armé till en bruten kår. Han återtar Bryssel. Antwerpen är dock svagt, men Ostendgruppen är inte i skick att nyttja det. Jag blickar österut...






Istället för att anfalla och slå den 2. österrikiska avskurna armén anfaller vi mot Tarnopol och slår en österrikisk armé till. Därefter är det Czernowitz tur. Den avskurna armén kapitulerar. Är det Brusliov-offenisven vi ser lite tidigt på våren 1916?






Österrikarna för upp 7 armén från Belgrad, men jag anfaller istället mot Stanislaw.






Där blev jag kanske lite övermodig. Fienden slår tillbaka både från söder och norr och återtar Stanilsaw. Min arme bryts helt och bara en liten spillra till kår återstår.






På den italienska fronten anfaller österrikaren från trieste mot Udine. Men stoppas. Jag anfaller å andra sidan i nordväst men stoppas.













Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r




Bulgarien går med på centralmakternas sida. Syftet verkar vara att ta hand om resterna av serberna nu när Belgrad blivit oförsvarat när 7. armén åkte till Galizien.






Och då kontrar Rumänien!






Tyskarna tar Kowno.






Saloniki-expeditionen genomförs. 2 franska och en brittisk kår.






Ett bulgariskt anfall mot Bukarest stoppas, men med nöd och näppe.






Österrikarna anfaller mot och återtar Czernowitz. Nu börjar det krackelera inte bara i norr...






Tyskarna tar Lomza. Fästningen belägras.






En fransk offensiv återtar Sedan.






Men klarar inte av att hålla det....














Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jul i all ära. Kriget fortsätter.



Bulgarerna anfaller Bukarest igen, och denna gång lyckas det.






Tyskarna fortsätter mot Bilyastok efter att Lomza kapitulerat.





Jag för fram reorganiserade arméer för att fördröja utvecklingen på norra östfronten. Jag överger Brest-Litovsk som flankeras.




Bulgarerna fortsätter och tar Ploesti.






Tyskarna besätter Brest- Litovsk efter att ha stormat fästningen.






Ett brittiskt kraftanfall mot Cambrais misslyckas. Känns som vår motsvarighet till Somme.






Serberna återtar Belgrad och Saloniki-styrkan skyddar flanken mot bulgarerna genom att hota Sofia.Detta hotar också Konstantinopel, så turkarna omgrupperar kåren från Ankara dit.






När anfallet mot Sofia väl kommer misslyckas det.






Tyskarna tar Grodno.














Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyskarna tar bland annat Vilnius.






Ivangorod har faktiskt klarat sig bakom den fientliga fonten. Nu vill grabben tydligen städa.





För att avlasta i öst genomför jag ett kraftsamlat jätteanfall i väst mot Cambrais med flygöverlägsenhet och stridsvagnar! Och jag tar området!




Till sist lämnar kåren i Basra sitt hål och rör sig mot Bagdad. Turken kontrar snabbt och förstärker försvaret.




Italienarna försöker igen vid Isonzo. Det blir ett värre blodbad för mig än för österrikaren.






Tysken fortsätter i nordost och ny kan Riga anfallas från två håll.






Måttet är tydligen rågat!






Den återskapade serbiska armén inleder en offensiv och slår den svaga kåren nordväst om Belgrad. Nu hotas faktiskt Budapest och och på sikt Wien!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Grabbhalvan reagerar genom att skrapa ihop fyra kårer från hela östfrontens sträckning och transportera dem med järnväg (SR). Problemet löst utan någon anmärkningsvärd försvagning i någon särskild riktning.






Ett första anfall på Riga slås tillbaka. Men det är inte mycket kvar i Riga...






Ett nytt anfall vid Isonzo slutar i fiasko för mig. inte för att jag heller tyckte att det var en bra ide´.






Turkarna jagas ur Bagdad.







En fransk kraftansträngning tar Metz!






Men klarar inte av att hålla...







Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.