Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Strategematas Battles of the Black Cavalry

Startat av Strv102r, 15 februari 2018 kl. 20:19:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Exempel på brickor. Rent, sobert, enkelt och old school.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget. Norr är åt höger. Sydväst om staden finns 24 uhlan regementet, egentligen en bataljon, ur 10. kavalleribrigaden och nordost om staden 10. uppsuttna regementet, också en bataljoni praktiken Lite förstärkningsförband från brigaden, främst Pv, finns underställt båda bataljonerna. I staden finns 16.  haubitsbataljon.

Väster om staden finns den tyska förtruppen om tre mc-kompanier med Pv och stabs/understödskompani och tre pansarbilskompanier (bilden nedan) Söder om denna finns ett ensamt stridsvagnskompani ur 33 Pzbat. Gissar att det är Pzkw I med hänsyn till Pv-värdet...

Det här ser intressant ut!

Strv102r

Tysken börjar med att låta mc -bataljonen rycka fram på bred front. Det mest södra kompaniet kommer väldigt nära eldledaren från ett av de polska haubitsbatterierna vilket straffar sig då kompaniet snabbt reduceras.

Det ömmande tyska mc-kompaniet drar sig bakåt. Det polska stridsvagnskompaniet och ett Lv-kompani som finns i norr framrycker söderut mot det mc-kompani som sitter på rödvägen norr om staden.

När det polska stridsvagnskompaniet anfaller viker tyskarna utan strid. 10 uppsuttna rör sig och förstärker de västra ställningarna. I nordväst, mot 10 uppsuttna,  anländer ytterligare en tysk bataljon ur 4. leichte division, en kavalleribataljon.

Strv102r

En ny tysk kavalleribataljon från 4.leichte gör entré i söder.

Den tyska bataljonen försöker storma min ställning som blockerar vägen in i staden från söder, men en effektiv spärr skjuter dem i trasor och stoppar anfallet. Hoppla! Man ska inte stacka en bataljon i samma hex om fienden har artilleri. Kanske inte någon revolutionerande nyhet...

Tyska flyganfall bombar 10. uppsuttna i smulor till stor del. Bakre delar framgrupperar för att fördröja den tyska kavalleribataljon i flera steg med ett spår av djup i striden längs rödvägen.

Strv102r

Tyskarna framgrupperar längs vägen. 10. uppsuttna kommer plötligt ihåg att de har spadar.

Den nya tyska bataljonen anfaller på norra sidan av och längs med ån mot järnvägen. De tar terräng, men tiden är ute. De är långt från att ta målet, stadens östra delar.

Systemet är annorlunda och använder spelkort istället för tärningar. Det är inte svårt, men kräver en del speltaktik. Tysken utnyttjade möjligheten att aktivera flera förband samtidigt dåligt, och sköt lite artilleri. Kortoptimering är lite the name of the game.

Vi kör igen!

Strv102r

Utgångsläget är aningen justerat för polackerna.

Tysken drar på mer ambitiöst och aktiverar båda bataljonerna direkt.  Spaningsbataljonen anfaller över ån och tar bortre brofästet. Pansarbilsbataljonen kringgår försvaret och det ensamma stridsvagnskompaniet anfaller och nedkämpar en Ksp-pluton, men kraftig artillerield hejdar de knappt splitterskyddade dockvagnarna.

Jag börjar snabbt omgruppera förband från norra området söderut mot staden.

Jag får Lv-kompaniet på plats i stadens utkant, och mitt stridsvagnskompani når den öppna terrängen väster om staden. Tysken anfaller det med pansarbilsbataljonen och jag får falla tillbaka med förluster, som även drabbar tyskarna. I söder gör en ny tysk bataljon entré.

Strv102r

Den i söder nyanlända tyska bataljonen breddgrupperar, man lär sig, och anfaller. Men även om det polska artilleriet misslyckas så räcker den finkalibriga elden för att hejda anfallet helt. Den tyska pansarbilsbataljonen avbryter anfallet mot staden, tack för det, och anfaller istället norrut in i flanken på försvaret av rödvägen från väst. Anfallet hejdas dock. En ny tysk bataljon anländer på rödvägen uppsuttna inlastbilar.

Efter att ha gjort avsittning anfaller bataljonen norr om ån österut mot järnvägen. Mitt försvar tvingas vika. Ytterligare en bataljon är på väg framåt uppsuttna längs rödvägen.

Det tyska anfallet fullföljs och mina vikande nedkämpas.

Tysken anfaller på nytt i söder, men två kompanier hejdas. Detvtredje reducerade kompaniet räcker dock och i en heroisk närkamp kastar det mitt förstärkta kompani ur ställningarna. Den södra vägen in i staden är nu öppen.

Men det är lite för sent. Det är slut där. Min brigad har åter lyckats fördröja och kan nu dra ur österut mot floden San. En ny ställning intas vid staden Lancut. Tyskarna följer efter och dagen därpå står slaget om Lancut.

Strv102r

24 uhlanerna är grupperade med mitt enda stridsvagnskompani l väster (norr är åt höger här med). 10. Uppsuttna försvarar själva Lancut.

Jag går först. Det finns en möjlighet för tysken att kringgå eller omfatta 24. norr om deras gruppering, så jag omgrupperar del av bataljonen norrut för att försvara vägnätet som medger omfattning/kringgång.

Tysken skickar MC-bataljonen för att just omfatta eller kringgå som jag misstänkte. Tyvärr är mitt förstärkta kompani inte försvarsberett än utan tar stora förluster när tyskarna anfaller, trots att två tyska kompanier hejdas. Jag måste vika. Två pansarbilskompanier gör entré söder om den stora landsvägen, men stannar snabbt.

MC-bataljonen fortsätter längs järnvägen förbi 24. och försöker köra över ett ganska svagt försvar som ska hindra framryckning just längs järnvägen. Tyskarna hejadas. Längs huvudvägen anfaller nu tyskarna med två bataljoner, en skyttebataljon (egentligen kavalleri) norr om vägen, och en reducerad stridsvagnsbataljon (Pzkw IB) söder om vägen. Båda tvingar mig bakåt med förluster.

Strv102r

Några GT senare har MC-bataljonen skjutits i bitar av polskt artilleri. Så där bra att fastna i öppen terräng i sikt från eldledare från två skjutande förband. Å andra sidan har en ny bataljon just anlänt uppsuttna i lastbilar till utgångsläge för anfall. De bedöms ge sig på mitt försvar av östra Lancut. Bataljonen som anföll norr om huvudvägen har hejdats av nästa kompani ur 24 och har tappat anfallskraften. Söder vägen har stridsvagnsbataljonen och pansarbilskompanierna nedkämpat allt motstånd och har inte mycket framför sig. Delar ur min spaningsbataljonen finns rakt söder om Lancut.

Nu slår friktionerna till för tysken med aktiveringsmekaniken. Han lyckas inte samordna sina förband och tiden går. Efter flera GT då jag hinner justera grupperingen har han endast hunnit göra avsittning på den nya bataljonen i UFA medan hans artilleri nedhåller anfallsmålet. Dessutom kan han anfalla med två stridsvagnskompanier upp mot huvudvägen, och det anfallet hejdas.

Den nya bataljonen tar anfallsmålet och mina kvarvarande förband retirerar ner i Lancut utkanter. Han är nu tre hex från en "sudden death" hex.

Men det är slut där. Ännu en framgångsrik fördröjningsstrid för mig. Men denna gång beror det till stor del på korten och aktiveringsmekaniken där han tappade tid.

Klurigt system. Visst kan man göra tärningslösa spel. Mycket funkar bra. Men inte allt. Det finns möjligheter i korthantetingen som eliminerar vissa sannolikhetsinslag vilket kan få effekter. Mycket intressanta situationer som jag tror skulle kunna bli utmärkta i TCS.

Ångrar inte investerad tid.