Taktiskt sjökrig under första världskriget, vad rekommenderar ni?

Startat av nielsen.filip, 18 augusti 2018 kl. 23:35:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Om ni skulle rekommendera ett spel med taktisk sjökrigföring under första världskriget, vad skulle det vara?

Lagom avancerat. Inte omöjligt med miniatyr-regler för den delen heller. Och i sånt fall, vart köper man 1:6000-modeller?

Jag frågar naturligtvis åt en vän!  :|

Strv102r

Det enda jag provat är APs Great War a Sea: Jutland. Det är faktiskt ganska bra, men själva effektueringen av eldgivningen kan bli ganska mekanisk, vilket ju är naturligt, men också repetitiv. I synnerhet vid större drabbningar. Finns en förenklad mekanik som jag inte provat.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet 19 augusti 2018 kl. 09:31:18
Det enda jag provat är APs Great War a Sea: Jutland. Det är faktiskt ganska bra, men själva effektueringen av eldgivningen kan bli ganska mekanisk, vilket ju är naturligt, men också repetitiv. I synnerhet vid större drabbningar. Finns en förenklad mekanik som jag inte provat.

Okej. Jag tänkte att den var mer operationell än taktisk. Vilken nivå är striderna på? Vilka beslut tar man? Såg att den innehöll svenska skepp, det är aldrig fel.

tinG

Citat från: nielsen.filip skrivet 18 augusti 2018 kl. 23:35:21
Om ni skulle rekommendera ett spel med taktisk sjökrigföring under första världskriget, vad skulle det vara?

Lagom avancerat. Inte omöjligt med miniatyr-regler för den delen heller. Och i sånt fall, vart köper man 1:6000-modeller?

Jag frågar naturligtvis åt en vän!  :|

Jag hoppas på Naval Thunder från Steel Dreadnaught Games skall rädda mig från Clash of Arms Fear God Draught Naught och
Dawn of the Rising Sun.

You've got mail...  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: nielsen.filip skrivet 19 augusti 2018 kl. 21:55:13
Citat från: Strv102r skrivet 19 augusti 2018 kl. 09:31:18
Det enda jag provat är APs Great War a Sea: Jutland. Det är faktiskt ganska bra, men själva effektueringen av eldgivningen kan bli ganska mekanisk, vilket ju är naturligt, men också repetitiv. I synnerhet vid större drabbningar. Finns en förenklad mekanik som jag inte provat.

Okej. Jag tänkte att den var mer operationell än taktisk. Vilken nivå är striderna på? Vilka beslut tar man? Såg att den innehöll svenska skepp, det är aldrig fel.

Det har både en operativ del och en taktisk del. Jag tycker den operativa är mer intressant. Den taktiska handlar mest om effektuering av vapenverkan. Vilket nog stämmer.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Micke G


nielsen.filip

Om någon undrar vad som hände här så har jag köpt Naval Thunder. Vi körde ett mindre sjöslag i Rimforsa. Mersmak för sjöslag, mindre smak för modeller. Därför har jag även köpt "Fear God & Dread Nought" innehållande en bunt scenarier samt massa båt-counters. Och några komplexa regler också som det verkar...


Frocken

För oss som tillhör "Cult of the New" kan jag meddela Admiralty Trilogy håller på med andra utgåvan av FG&DN, tyvärr utan låda så man får fixa sina kartongbitar själv.

En "första gratis sil" finns att ladda ned här
https://www.wargamevault.com/m/product/254817

nielsen.filip

Citat från: Frocken skrivet 17 oktober 2018 kl. 22:29:10
För oss som tillhör "Cult of the New" kan jag meddela Admiralty Trilogy håller på med andra utgåvan av FG&DN, tyvärr utan låda så man får fixa sina kartongbitar själv.

En "första gratis sil" finns att ladda ned här
https://www.wargamevault.com/m/product/254817

Kartong först, reglerna sen!

Frocken, du som verkar påläst på dessa nymodigheter, vad är skillnaderna mellan 1:a och 2:a utgåvan?

tinG

Citat från: nielsen.filip skrivet 19 oktober 2018 kl. 09:57:43
Citat från: Frocken skrivet 17 oktober 2018 kl. 22:29:10
För oss som tillhör "Cult of the New" kan jag meddela Admiralty Trilogy håller på med andra utgåvan av FG&DN, tyvärr utan låda så man får fixa sina kartongbitar själv.

En "första gratis sil" finns att ladda ned här
https://www.wargamevault.com/m/product/254817

Kartong först, reglerna sen!

Frocken, du som verkar påläst på dessa nymodigheter, vad är skillnaderna mellan 1:a och 2:a utgåvan?

Jag trodde jag hade 2nd ed reglerna till detta spelet. De kom med Russo-Japanese War spelet... Det är dessa regler som jag lämnade på Rimforsa och som nu befinner sig i någon form av oklar transit mode.

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

Citat från: tinG skrivet 19 oktober 2018 kl. 21:40:24
Citat från: nielsen.filip skrivet 19 oktober 2018 kl. 09:57:43
Frocken, du som verkar påläst på dessa nymodigheter, vad är skillnaderna mellan 1:a och 2:a utgåvan?
Jag trodde jag hade 2nd ed reglerna till detta spelet. De kom med Russo-Japanese War spelet... Det är dessa regler som jag lämnade på Rimforsa och som nu befinner sig i någon form av oklar transit mode.

J
Jag ha koll? Kan råda delade meningar om det.
:P

Jag började faktiskt intressera mig för den här spelserien först efter Rimforsa, då jag insåg glädjen i att sänka ryska skepp, så känner inte till historiken. Men jag gissar att när dom avslutade samarbetet med CoA så ville dom fräscha upp saker o trigga folk köpa reglerna igen från dom.

Dom har ändrat lite i årtalen för reglerna och hittade på ny serie för de äldre fartygen, så Dawn of the Battleship är 1890-1905 så under där hamnade nu rysk-japanska, och FG&DN är numera 1906-1925 (tidigare 1900-1924).

Råkade "hitta" tidigare FG&DN-reglerna från CoA online, och det var "second printing", och dom är väldigt lika Dawn of the Battleship som kom senast, så jag har väldigt svårt se att det kommer vara några märkbara skillnader sedan när allt är släppt. Och det oavsett om man jämför utgåvor av FG&DN eller mot DotB.

Man kan tycka dom kunde avhandlat båda DotB och FG&DN i samma häfte men är väl merförsäljning som lockar. Eftersom jag är en tredjedels hamster kommer jag nog köpa allt dom släpper oavsett. PDF är ett smidigt och billigt format även om det är svårare ta en shelfie med sådana.

nielsen.filip


Frocken

Citat från: nielsen.filip skrivet 19 oktober 2018 kl. 09:57:43
Frocken, du som verkar påläst på dessa nymodigheter, vad är skillnaderna mellan 1:a och 2:a utgåvan?
Jag anser skillnaderna är försumbara

nielsen.filip

Citat från: Frocken skrivet 20 oktober 2018 kl. 20:12:08
Citat från: nielsen.filip skrivet 19 oktober 2018 kl. 09:57:43
Frocken, du som verkar påläst på dessa nymodigheter, vad är skillnaderna mellan 1:a och 2:a utgåvan?
Jag anser skillnaderna är försumbara

Ahhh, executive summary! Nu är jag med.  :up: