Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Vae Victis Avec Honneur et Panache

Startat av Strv102r, 31 oktober 2018 kl. 12:43:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

I väntan på att rätt bord ska bli ledigt för The Burning Blue så tar vi detta.

Brickorna känns ju igen från Avec infinit regret, Kirkholm och de andra i serien.

Kartan för Rethel 1650. En kal ås helt enkelt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Åååhhhh burning blue..... det blir intressant ... tackar...
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Fronden är ju inte så välkänd. I korthet så gör parlamentet/adeln uppror mot kardinal Mazarins förmyndarstyre under Ludvig XIV barnår. Då Frankrike fick fred med kejsaren och Bajern 1648, men inte med Spanien, så sammanflätas fronden till stor del med det fransk-spanska kriget. Lite intressant är att Turenne sluter upp på frondens sida, men Condé är rojalist. Och båda byter sida under konfliktens gång.

Rethel 1650. Turenne underlägsna arme av frondörer möter den rojalistiska armen under Pressis-Praslin (säg det snabbt 10 gånger). Turenne står på åsen men blir grundligt spöad. 

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den rojalistiska kavallerivänstern rör sig för att omfatta min höger. Jag stormar honom som svar. Det går inte alls så bra som det statistiskt borde. Han går till motanfall och det ser ut att sluta illa även om han initialt tar större förluster. Turenne själv faller. I övrigt så framrycker rojalisterna och jag justerar grupperingen på åsen.

Min höger sviktar och är nära kollaps. Min center vinklar upp en ny linje för att kunna hantera det. För att återta initiativet stormar min vänster den rojalistiska högern. Här får jag bättre utfall, även om det borde gått ännu bättre. Här drar rojalisterna ur och formerar en ny linje.

Strv102r

Intensiteten på högen går ner när min flygel till del flyr och rojalisterna rensar lite bland splittrade förband.  På vänstern vill jag helst reformera och fullfölja med ett nytt anfall mot den nya linjen, men jag tar ett GT till och rensar undan rester av fienden som blivit kvar bland mina skvadroner. Detta leder till stridskontakt med del av rojalisternas framryckande center. Tyvärr tar en skvadron och förföljer upprivna fiender, och flygelchefen följer med dem girig som han är. Ställföreträdaren tar befälet.

Min vänster börjar reformera. Lite oroande att hans spegelflygel byter till marschez, motsvararigheten till make ready. Han är numerärt underlägsen och kvalitativt jämbördig, men med charge-bonusen får han kanske ett övertag.  Fast det hjälpte inte mig på andra flygeln. Där har jag inte mycket kvar nu.

Och där anfaller han min vänster. Med framgång. Jag går till motanfall. Med viss framgång.  Min nye flygelchef faller dock. Illa! Nu är flygelns låst till ralliez resten av spelet! På högern är fienden beredd att gå till förnyat anfall. Det böjar se illa ut. Infanteriet i centern är i huvudsak passivt på båda sidor.

Strv102r

Min vänster får som sagt gå över till ralliez.  Fienden trycker på men håller på att tappa kraften och behöver snart reformera inför ett nytt försök, i synnerhet då flera skvadroner, och flygelchefen, tycker att  det klart nu så de övergår till förföljning och plundring. I övrigt inget anmärkningsvärt.

Den rojalistiska högern börjar reformera vilket för att min ledarlösa vänster kan dra sig bakåtvoch börja skapa en ny linje. Även på andra flygeln sker återhämtning. Centern fortsätter stirra på motståndaren.

Nu anfaller rojalisternas vänster och slår utvinn yttersta höger. Men högra delen av centern slår tillbaka anfallen.

Slutläge. Rojalistisk seger med 29 VP mot 24. Kul scenario! Systemet ger ungefär samma utfall och flöde i stort som Musket and pike, men med aningen mindre krom och detalj. 

Strv102r

Les dunes 1658. Dunkerque. Turenne leder den rojalistiska/franska armen mot den spansk/frondiska armen under Juan av Österrike. Conde har BEF äl över den spanska vänsterflygeln. Egentligen är fronden över sedan länge medan det fransk-spanska kriget rasar vidare med en fasad av frond.

Till höger/norr Nordsjön. Till vänster/söder en kanal och utdikad mark olämplig för kavalleri. I Nordsjön finns engelska flottan. DeN gör det svårt för spanjorerna att vara på stranden på grund av fartygsartilleriet. Cromwell är allierad med rojalisterna då spanjorerna är allierade med jakobiterna. Båda sidor har brittiska inslag i sin armé. De som slåss in den rojalistiska armen har röda rockar för första gången.

Min höger är lite öppen. Hans vänster kan bara rida runt in i min flank. Men fartygsartilleriet gör att jag har svårt att gruppera på stranden. Dock är sanddynerna i princip oframkomliga för kavalleri vilket gör att han har en smal infallskanal snett bakom mig för att genomföra anfallet.

Som väntat rör sig hans vänster på stranden runt min höger. Min höger justerar för att möta hotet. Hans höger grupperar fram för anfall medan Conde kontrar genom att gruppera sitt kavalleri på perfekt avstånd bakom infateribataljonerna för att rida till motanfall mot en skakad fiende som kämpat ner pikar och skit.

Hans vänster anfaller och det går väl ganska bra. Hans center grupperar fram till stormavstånd. Han gillar inte alls att behöva anfalla mitt infanteri uppe på dynerna med sitt eget infanteri.

I passagen på min höger fajtas det på! Hans center anfaller men hejdas vid dynerna. Han får större framgång i den mer fasta och jämna marken i centern av centern och på dynerna där min center och vänster angränsar.

Strv102r

Min höger håller än. Centern går till motanfall med kavalleri mot rojalisterna som trängt fram mellan sanddynerna och slår tillbaka dem. Men samtidigt tar sig rojalistiskt infanteri upp på sanddynerna i centern.

Rojalisterna gör ett nytt försök mot min höger. I centern fortsätter råkurret.

I centern slås ett nytt franskat/rojalistiskt anfall tillbaka. Hans höger kollapsar till sist och stora delar börjar fly.

De sista envisa franska skvadronerna på min höger anfaller igen, medan huvuddelen av flygeln flyr. I övrigt reformering och väntan på vänstern. Just nu 9 - 9 i VP...

Strv102r

Nu följer ett antal GT då båda i sort sett bara reformerar eller väntar. Han tyckte frontanfallen i centern blev förlustbringande och misslyckades. Och det är väl sant, men jag har en annan uppfattning om hur nära han var att få till det och ser med viss förvåning att fienden blivit passiv istället för stt försöka igen. Han gör ett försök, halvhjärtat, med sin höger. Det stoppas av muskötsalvorna och pikarna så Condes kavalleri kan stå kvar och titta på. I slutet anfaller min höger och nedkämpar de två kvarvarande franska skvadronerna.

Slutläget 15 VP för Spanien/fronden mot 11 för Frankrike/rojalisterna.

Bra scenario med intressant terräng. Jämnt tack vare terrängen.