Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hjälp med speltips, östfronten

Startat av Klintskog72, 15 november 2018 kl. 20:38:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klintskog72

Hej, behöver er hjälp.

Har på senare tid fått ordning på mitt krigsspelande och har nu en spelsession i veckan inbokad med min gamle spelkamrat. Känner att det är dax att ta tag i något stort spel om första världskriget. Har tittat på 1914 - Twilight in the east, men inser att jag är sen på bollen, out of print hos GMT och verkar vara svårt att få tag på till rimligt pris på nätet. Är det någon som har tips om liknande spel som finns tillgängliga. Andra fronter är också av intresse. Är dock inte intresserad av spel som omfattar hela kriget, har lite för mycket minnen av Guns of August från slutet på 80-talet.

Johan

Citat från: Klintskog72 skrivet 15 november 2018 kl. 20:38:10
Hej, behöver er hjälp.

Har på senare tid fått ordning på mitt krigsspelande och har nu en spelsession i veckan inbokad med min gamle spelkamrat. Känner att det är dax att ta tag i något stort spel om första världskriget. Har tittat på 1914 - Twilight in the east, men inser att jag är sen på bollen, out of print hos GMT och verkar vara svårt att få tag på till rimligt pris på nätet. Är det någon som har tips om liknande spel som finns tillgängliga. Andra fronter är också av intresse. Är dock inte intresserad av spel som omfattar hela kriget, har lite för mycket minnen av Guns of August från slutet på 80-talet.

Det finns två liknande spel av samma designer, Offensive a Outrance (Frankrike samma år) och Serbien muss sterbien (Balkan samma år).
Mvh Johan

Klintskog72

Tackar, kollat lite, bland annat på detta forum. Serbien muss strebien verkar inte vara så uppskattat. Då lutar det alltså mot Offensive a Outrance.

Delirium

Om det på något sätt går att få tag i själv, alternativt hitta folk som vill göra sitt exemplar tillgängligt (svårare eller lättare beroende på var man bor) så är 1914: Twilight in the East en väldigt bra spelupplevelse på alla sätt. Topp tre för min del. Offensive à Outrance är bra och snyggt och av samma designer men ett lite enklare system vilket folk har haft olika åsikter om...

Alternativ är Clash of Giants-spelen, t ex https://www.boardgamegeek.com/boardgame/13709/clash-giants-ii av Ted Raicer. Det är inte min favoritdesigner och jag har inte testat dem, men de finns.

Sedan har vi Der Weltkrieg-serien, med The Eastern Front i det här fallet: https://www.boardgamegeek.com/boardgame/135193/eastern-front-1914-1917 har inte heller testat, men har varit intresserad länge. Verkar ganska enkelt, men stort.
1914

jerry

Jepp "twilight" är en annorlunda spelupplevelse , tyckte det verkade riktigt torftigt i början, men efter ett par sessioner till så bara ökade spelglädjen.
Rekommenderas.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Klintskog72

Det blir ju inte lättare det här när ni lyfter Twilight. Kommer jag bli besviken på Offensive a Outrance, eller kommer jag bara inte veta vad jag går miste om?

jerry

tja..... jag har inte direkt spelat OaO bara ett kort scenario och visst stridssystemet var snabbare men jag gillade det mera komplicerade som fanns i TITE..... (kanske man kan använda sig av samma ?)
I övrigt tror jag spelsystemet är likadant i hela serien
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Citat från: Delirium skrivet 16 november 2018 kl. 08:41:11
Om det på något sätt går att få tag i själv, alternativt hitta folk som vill göra sitt exemplar tillgängligt (svårare eller lättare beroende på var man bor) så är 1914: Twilight in the East en väldigt bra spelupplevelse på alla sätt. Topp tre för min del. Offensive à Outrance är bra och snyggt och av samma designer men ett lite enklare system vilket folk har haft olika åsikter om...

Alternativ är Clash of Giants-spelen, t ex https://www.boardgamegeek.com/boardgame/13709/clash-giants-ii av Ted Raicer. Det är inte min favoritdesigner och jag har inte testat dem, men de finns.

Sedan har vi Der Weltkrieg-serien, med The Eastern Front i det här fallet: https://www.boardgamegeek.com/boardgame/135193/eastern-front-1914-1917 har inte heller testat, men har varit intresserad länge. Verkar ganska enkelt, men stort.

Clash of Giants är bra tycker jag. Ganska enkla och snabba, men ofta med historiskt utfall. Finns replays på dem tror jag, någonstans bland dammråttorna.

Men TitE är ju suveränt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Om andra fronter är tänkbara vill jag slå på stora trumman för Friedensturm 1918 och Somme 1918 från Nuts publishing. Väldigt bra och roliga spel. Snart kommer också ett spel till i samma serie (Italien).
Tror att i alla fall Somme är i tryck.

Klintskog72

Tack för alla bra tips.

Har tidigare snappat upp Dien Bien Phu the final Gamble och Musket and Pike-serien från detta forum så ni har mitt fulla förtroende. Nu är det bara för mig att våndas och välja.