Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 3Ws Lesnaja.

Startat av Strv102r, 14 januari 2019 kl. 21:57:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Vad är nu detta? Don Carlos Buell och Braxton Bragg? Nja. Lesnaja är inte huvudnumret i tidningen, utan det är Perryville. Vi spelade det för ca 5 år sedan så det finns en replay av det någonstans. Lesnaja är ett minispel som bonus. Jätteliten karta och 60 brickor. Reglerna är desamma som i 3Ws Peter the Great (Poltava). Båda spelen är designade av Peter Englund. Systemet är inte detsamma som i Holowzyn som jag trodde först. De här har inte defensiv/offensiv eld och närstrid ala TSS utan bara strid sammanbakat och abstraherat.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget.

Vi kommer in i skeendet lite senare än i Fields of Battle scenariot, den svenska posteringen är nedkämpad och ryssarna har nått skogsbrynet med täten.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Svensken är initialt överlägsen och sätter fart framåt på infanteriet. Kavalleriet stannar som reserv, ingen glädje av det då jag befinner mig i skog i alla fall. Men ryska förstärkningar anländer och oddsen jämnas ut en del.

K

Svensken anfaller på sin höger, min vänster så klart, och får viss framgång. Men mina motanfall rättar upp läget. Mer ryska förstärkningar anländer.

Svensken anfaller igen på sin höger och för nu större framgång. De mina slås, nedkämpas, flyr eller drar sig ut på fältet. Jag har ett högkvalitativt kavalleri som reserv bakom avsuttna dragoner i främre linjen. På min höger går jag till motanfall och det går bra. Det svenska infanteriet där är av sämre kvalitet än på hans höger, och jag är klart numerärt överlägsen. Till vänster om kartan slagna förband, till höger av kartan flydda.

Svensken rycker fram ut på fältet med framgång, på sin vänster viker han och för fram kavalleriet. Jag anfaller med min högers vänster mot hans högers vänster ( hängde ni med där?) med framgång. Anfallet ute på högerkanten får vänta.

Strv102r

Svensken envisas med sin höger snarare än att dra ur den bakåt. Jag fortsätter anfallen i hans center.

Men till sist drar han resten av högern bakåt.

Svensken grupperar för ett sista droppens försvar framför trossfororna. Han får in lite förstärkningar som hjälper till att skapa en linje.

Jag anfaller med min höger, och med min nyanlända vänster, Bauers dragoner.

Men Bauer hejdas, och ytterligare svenska förstärkningar stabiliserar hans vänster vid bron.

Men hans vänster kan inte hålla emot utan viker. Även centern vacklade. Bauer kommer ingenstans.

Slutläget. När mörkret faller är kollapsen i gång.

Rysk seger.

Systemet funkar. Inte så mycket krom direkt. Men enkelt och snabbspelat.