Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_ErikLj

Red Storm: Baltic Approaches

Startat av ErikLj, 21 november 2019 kl. 08:49:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mimer

Ny speltestrapport, ganska intressant:
http://www.insidegmt.com/2020/04/red-storm-baltic-approaches-playtest-report/

Inkluderar bl.a. en massiv attack mot danska mål med Su-24, understödd av polska och sovjetiska Floggers.

Wes

Ska nog försöka lära mig red storm i helgen. Jag gillar kartorna dom använder men jag antar att de blir tråkiga till tryckningen (kanske lättare att se blipparna dock).
Jag hoppas det kommer finnas scenarion där man får bomba Sverige.

ErikLj

Citat från: Wes skrivet  9 april 2020 kl. 00:14:06
Ska nog försöka lära mig red storm i helgen. Jag gillar kartorna dom använder men jag antar att de blir tråkiga till tryckningen (kanske lättare att se blipparna dock).
Jag hoppas det kommer finnas scenarion där man får bomba Sverige.
Här av dig om du behöver hjälp, via Vassal tex

Erik

EvilSpook

Citat från: Mimer skrivet  8 april 2020 kl. 22:40:45
Ny speltestrapport, ganska intressant

Verkar kanon! Hoppas på att de sista beställningarna kommer in snart! Det är nära nu!  :up:

//EvilSpook

Wes

Citat från: ErikLj skrivet  9 april 2020 kl. 06:16:23
Citat från: Wes skrivet  9 april 2020 kl. 00:14:06
Ska nog försöka lära mig red storm i helgen. Jag gillar kartorna dom använder men jag antar att de blir tråkiga till tryckningen (kanske lättare att se blipparna dock).
Jag hoppas det kommer finnas scenarion där man får bomba Sverige.
Här av dig om du behöver hjälp, via Vassal tex

Erik

Ska, tackar

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet  9 april 2020 kl. 10:30:10
Citat från: Mimer skrivet  8 april 2020 kl. 22:40:45
Ny speltestrapport, ganska intressant

Verkar kanon! Hoppas på att de sista beställningarna kommer in snart! Det är nära nu!  :up:

//EvilSpook

Jepp. Håller tummarna att de kommer in snabbt som attan. :)

EvilSpook

Citat från: Mimer skrivet  9 april 2020 kl. 19:28:34
Jepp. Håller tummarna att de kommer in snabbt som attan. :)

Made the cut!  :)

//EvilSpook

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet 24 april 2020 kl. 08:35:19
Citat från: Mimer skrivet  9 april 2020 kl. 19:28:34
Jepp. Håller tummarna att de kommer in snabbt som attan. :)

Made the cut!  :)

//EvilSpook

Tänkte posta detsamma, men "You beat me to it", som man säger på utrikiska! :)

Nu får man byta till att hålla tummarna för att de gör Draken och Viggen någorlunda väl...

EvilSpook

Yes!

Hoppas på lite okonventionella scenarion.

//EvilSpook

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet 24 april 2020 kl. 14:07:47
Yes!

Hoppas på lite okonventionella scenarion.

//EvilSpook

Jepp, och hoppas det kommer med åtminstone något där man får anfalla sovjetiska ytstridsfartyg med Robot 04 och/eller RBS15. :)

EvilSpook

Citat från: Mimer skrivet 25 april 2020 kl. 16:55:43
Jepp, och hoppas det kommer med åtminstone något där man får anfalla sovjetiska ytstridsfartyg med Robot 04 och/eller RBS15. :)

Precis. Ett scenario där ÖB överraskande tar chansen att slå kakan i flanken under den första omgången mot Själland vore guld!

Eller att Danmark kollapsar politiskt och Sverige får gå in och försvara sunden och Köpenhamn.

//EvilSpook

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet 25 april 2020 kl. 17:28:41
Citat från: Mimer skrivet 25 april 2020 kl. 16:55:43
Jepp, och hoppas det kommer med åtminstone något där man får anfalla sovjetiska ytstridsfartyg med Robot 04 och/eller RBS15. :)

Precis. Ett scenario där ÖB överraskande tar chansen att slå kakan i flanken under den första omgången mot Själland vore guld!

Eller att Danmark kollapsar politiskt och Sverige får gå in och försvara sunden och Köpenhamn.

//EvilSpook

Ja, det vore intressant. Svenska AJ-37 som understöder dansk marktrupp på Själland månne?

Strv102r

Citat från: Mimer skrivet 30 april 2020 kl. 21:26:41
Citat från: EvilSpook skrivet 25 april 2020 kl. 17:28:41
Citat från: Mimer skrivet 25 april 2020 kl. 16:55:43
Jepp, och hoppas det kommer med åtminstone något där man får anfalla sovjetiska ytstridsfartyg med Robot 04 och/eller RBS15. :)

Precis. Ett scenario där ÖB överraskande tar chansen att slå kakan i flanken under den första omgången mot Själland vore guld!

Eller att Danmark kollapsar politiskt och Sverige får gå in och försvara sunden och Köpenhamn.

//EvilSpook

Ja, det vore intressant. Svenska AJ-37 som understöder dansk marktrupp på Själland månne?

Ja, det vore intressant. I synnerhet då vi på den tiden mig veterligen var helt inkompatibla med NATO i metod och ledningsstödsystem på taktisk nivå. Och dessutom hade väldigt lite lämplig beväpning för markmålsbekämpning. Sannolikt hade svenskt flyg fått hantera andra uppgifter som inte kräver samverkan i nära realtid och involverar markmål vilket frigjort NATO-resurser. Jag är ju inte i flugvapnet, utan i det militära, men efter vad jag förstått är det så man nog hanterat det.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook


Mimer

Citat från: Strv102r skrivet 30 april 2020 kl. 21:38:17
Ja, det vore intressant. I synnerhet då vi på den tiden mig veterligen var helt inkompatibla med NATO i metod och ledningsstödsystem på taktisk nivå. Och dessutom hade väldigt lite lämplig beväpning för markmålsbekämpning. Sannolikt hade svenskt flyg fått hantera andra uppgifter som inte kräver samverkan i nära realtid och involverar markmål vilket frigjort NATO-resurser. Jag är ju inte i flugvapnet, utan i det militära, men efter vad jag förstått är det så man nog hanterat det.

Du har säkert rätt i det. Tänkte dock i först hand på en verkligt krissituation, lite som beskrivs ovan av EvilSpook, att Danmark håller på att kollapsa - och svenska Viggen sätts in i desperationsåtgärd.