Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_ErikLj

Red Storm: Baltic Approaches

Startat av ErikLj, 21 november 2019 kl. 08:49:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Som fd kall krigare och försvarsanalytiker kan jag inte låta bli att bli extremt frestad av detta. Synd att man behöver Red Storm.

Någon som testat Red Storm? Är det värt investeringen?

/Erik

https://www.gmtgames.com/p-844-red-storm-baltic-approaches.aspx?utm_source=GMT+Games&utm_campaign=e23e550ac6-EMAIL_CAMPAIGN_2019_11_20_08_15&utm_medium=email&utm_term=0_a53b26436f-e23e550ac6-16013777

Elias Nordling

Ooh!

Pluggar Red Storm nu. det är väldigt likd Downtown, och Downtown är ju utmärkt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 21 november 2019 kl. 09:34:23
Ooh!

Pluggar Red Storm nu. det är väldigt likd Downtown, och Downtown är ju utmärkt.

Köpte och testade Bloody April 1917 och blev inte överförtjust.

Andreas Lundin

Jag blev också förtjust av temat, men vet inte om jag orkar lära mig detta...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

EvilSpook

Fanken. Behöver löneförhandla.  :oops:

//EvilSpook

Elias Nordling

CiteraKöpte och testade Bloody April 1917 och blev inte överförtjust.

Bloody April gjorde mig förbannad. Usel tillämpning av systemet, dåligt genomtänkta tillägg, och tog framför allt bort allt som var poängen med Downtown och lämnade bara själva spelmotorn. Sålde mitt ex. skulle aldrig sälja mitt Downtown :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 21 november 2019 kl. 15:21:28
CiteraKöpte och testade Bloody April 1917 och blev inte överförtjust.

Bloody April gjorde mig förbannad. Usel tillämpning av systemet, dåligt genomtänkta tillägg, och tog framför allt bort allt som var poängen med Downtown och lämnade bara själva spelmotorn. Sålde mitt ex. skulle aldrig sälja mitt Downtown :-)
Tack - nu ger du mig beslutsvånda. Red Storm plus Baltic Approches, jul snart.....

Du kan få köpa mitt ex av Bloody April

Elias Nordling

CiteraDu kan få köpa mitt ex av Bloody April

Nej tack :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Håller med Elias.
Bloody April inte i närheten av Downtown eller Elusive Victory. Jag kanske blev förbannad men förvirrad... var finns spelet!?

Downtown är ett bland de bästa spelen i min samling. Red Storm var ett givet köp, och den blir förstås omöjligt att passa på tillägget.

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mimer

P500-köp direkt så fort jag såg denna. Ser fram emot att flyga med Draken och Viggen.  :up:

ErikLj

Men varför Sk37 på baner bilden?

Mimer

Citat från: ErikLj skrivet 24 november 2019 kl. 08:16:27
Men varför Sk37 på baner bilden?

Okunskap? Måste erkänna att jag inte lade märke till det själv. Hoppas de har svenska speltestare med, då man misstänker att det finns en brist på bra källor på engelska om det svenska flygvapnet under perioden ifråga.

ErikLj

Förbeställt och red Storm beställt.

Elias Nordling

Det som gjorde Downtown till ett bra spel och Bloody April till ett dåligt spel var att i Downtown vet försvararen inte vilka mål och styrkor du har, och anfallaren vet inte markförsvarets positioner. I Bloody April hade du komplett information om allt i förväg vilket både kändes konstigt och gjorde spelet poänglöst.

Det räcker därför inte med att jag vet att systemet är bra, jag vill ha provat på ett par Red Storm-scenarior först för att se hur man hanrterar detta, men man verkar ha bevarat samma anda som i Downtown.

Tilläggas kan att Lee Brimmicombe-Wood som gjorde Downtown själv kände att systemet förmodligen inte klarade av att hantera tredje världskriget då densiteten av operationer och framför allt luftförsvaret på marken skulle göra det för tungrott. Av reglerna att döma verkar konstruktören av red Storm ha tänkt igenom detta. Scenariorna är bara en litet utsnitt av vad som förmodligen pågår samtidigt, och vad gäller luftförsvaret på marken gör han bedömningen att ett tredje världskrig är en så kaosartad situation att det inte är i närheten av att fungera med full kapacitet och ammunitionstillgång. Det finns zoner i scenarior där truppkoncentrationen kan antas vara hög där flyg som passerar automatiskt blir beskjutna.

Med andra ord känns det som konstruktören tänkt igenom det hela. Men som sagt, jag vill spela det först.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet 25 november 2019 kl. 15:11:47
Tilläggas kan att Lee Brimmicombe-Wood som gjorde Downtown själv kände att systemet förmodligen inte klarade av att hantera tredje världskriget då densiteten av operationer och framför allt luftförsvaret på marken skulle göra det för tungrott. Av reglerna att döma verkar konstruktören av red Storm ha tänkt igenom detta. Scenariorna är bara en litet utsnitt av vad som förmodligen pågår samtidigt, och vad gäller luftförsvaret på marken gör han bedömningen att ett tredje världskrig är en så kaosartad situation att det inte är i närheten av att fungera med full kapacitet och ammunitionstillgång. Det finns zoner i scenarior där truppkoncentrationen kan antas vara hög där flyg som passerar automatiskt blir beskjutna.

Håller med på denna punkt, sannolikt en nödvändig tolkning av den kontrafaktiska situationen för att det hela ska hanterbart och inte bara bli julafton för alla SAM-batterierna hela tiden eller bara ständig JAM-fest (inte lika roligt som bullfest). Dock framstår tolkningen ändå som rimlig nog i mina ögon, så det skaver inte i historikerhjärnan med tanke på detta.

Gillar också indikationen att systemet verkar kunna hantera olika faser och tillgänglighet ifråga om plan och missiler m.m., vilket i huvudsak saknades i EV.

Har dock ej heller testat RS i skarpt läge, så hur bra systemet verkligen lever upp till detta återstår att se. Men lovande är det.