Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

7 Ages

Startat av tobias, 18 november 2004 kl. 08:16:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 29 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

7 Ages har snabbt fått högt betyg hos Boardgamegeek och frågan om någon här har fått testa det ännu dyker osökt upp. Jag vet att Magnus Johansson köpte en kopia i Essen, men jag vet inte om den har blivit spelad ännu?

För er som inte känner till det så är det ett nytt spel från ADG som behandlar de sista 6000 åren här på jorden. Advanced History of the World ungefär.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Doomfarer

En kompis till mig beställde det för fyra år sedan och det har fortfarande inte dykt upp.  :lol:

Borde ju komma vilken dag som nu dock, så hoppas få testa det snart. Problemet är väl snarast speltid, med två timmar per epok och sju epoker är det ju inte direkt snabbspelat.  :wink:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

magnus

Nej det har inte blivit spelat ännu. Jag har frågat på Ylvas forum om någon vill spela. Björn har varit mest intresserad hittills. Skall vi försöka hitta ett speldatum?

Beställningar av spelet har tydligen börjat levereras, enl. reaktioner på BGG.
Magnus Johansson

Göteborg

tobias

Jag är gärna med och spelar.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

silversixx

Citat från: "magnus"Nej det har inte blivit spelat ännu. Jag har frågat på Ylvas forum om någon vill spela. Björn har varit mest intresserad hittills. Skall vi försöka hitta ett speldatum?

Beställningar av spelet har tydligen börjat levereras, enl. reaktioner på BGG.
Jag är på Magnus, dock så blir det tidigast i mitten av December. Jag hoppas dock att spelet inte alls liknar Wif för fem öre för då kommer jag nog bara bli psykotisk ;)

Tommy Röhs

Till min stora förvåning dök det upp ett paket med "7 ages" hos mig i måndags. Efter lite efterforskning visade det sig att jag beställt spelet för en massa år sedan.  :D

Stardust

Har spelat det ett par gånger utan att ha kommit igenom hela spelet. Tycker dock att det är ett av de bästa spelen som jag spelat. Kul, mycket händer hela tiden och man har alltid en chans att komma igen. Samt man kan jävlas mycket med sina motspelare vilket jag tycker är roligt  :D .

Elias Nordling

Vi har ett pågående parti. Spelet är kul, men stökigt och innehåller fruktansvärt mycket smuts i maskineriet som gör spelet onödigt svårspelat. Vad vi har här är ett spel som inte kan koncentrera sig på sitt fokus. Vilket väl inte borde komma som någon överraskning med tanke på att det är World in Flames-mannen, mannen som inte vet när det är dags att sätta stopp, som gjort det.

En liten besvikelse, för jag gillar spelidén skarpt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

...roligaste spelet  i sin genre, tycker jag. Har inte alls så mycket "konstiga" regler i mitt tycke. Vi har spelat igenom spelet tre gånger och börjat spela ungefär fyra - fem gånger och ingen har klagat än så länge. Det blir mer gny när vi spelar Advanced Civilization eller History of the World i alla fall! Det kanske är nyhetens behag - vad vet jag?

Om man tycker att strider är knöligt att lära sig, så finns mycket goda spelhjälpmedel att ladda hem på "geeken". Striderna är faktiskt väldigt roliga och det krävs lite erfarenhet eller fallenhet för logiskt tänkande för att bemästra stridselementet, vilket är positivt i mina ögon.

Ett problem som kan uppstå är att en spelare får försprång med en civilisation i början som kan vara "isolerad" den första åldern (Japan exempelvis). Då kan spelaren rusa iväg poängmässigt. Men som i alla dessa spel finns utjämningmekanismer och det gäller helt enkelt att komma överens med andra spelare att på olika sätt gemensamt attackera en spelare som "rusar iväg" för mycket.

7 Ages är ett perfekt spel och när alla lärt sig spelet spelar man det färdigt på två helgdagar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraHar inte alls så mycket "konstiga" regler i mitt tycke.

Inte konstiga, men det är på tok för mycket grus i maskineriet, som saktar ner spelet och distraherar från fokus. Men jag har märkt att det här är koncept som är svåra att förklara för folk som gillar ASL eller World in Flames  :wink:

Jimmy

Kunde du utveckla lite Elias? Vad exakt syftar du på när du skriver grus i maskineriet? Ser ju rätt "straight forward" ut, men jag har bara hunnit läsa en sida regler än så länge. Jag är dessutom gammal ASL spelare så det kanske diskvalificerar mina synpunkter. :)

Har faktiskt upptäckt denna typ av spel (världsherravälde via pappbrickor/ plastgubbar) alldeles nyligen och har spelat "History of the World" med min fru och goda vänner ett par ggr. Det spelet är iaf rätt tacksamt att spela med folk som har haft uppehåll från Monopol ocgh Nya Finans sedan de var i tioårsåldern. Min idé var att 7 Ages skulle vara nästa steg ner i brädspelens (krigsspelens) helvetestratt. Hoppas fortfarande att den håller.

Med vänlig hälsning

Jimmy Engren

Andreas Lundin

Problemet är att det tar väääääldigt lång tid att slutföra ett parti 7 ages. 2 dar minst. Gör som vi brukar göra och kör en "ålder" eller bestäm en tid när spelet avslutas, annars kommer ovana "Nya-Finans-spelare" tröttna snabbt, och det vill vi ju inte. Dessutom: gå igenom stridsreglerna innan ni spelar. De kan vara lite kluriga för nybörjare.

Det är också ett tips att snabba upp spelet lite medans man spelar. Se till att spelare inte sitter och "glor" medan en annan spelare gör sina drag. Se till att de förbereder sitt drag i förväg, så att det går fort. Till exempel om du skall starta ett nytt imperium kan du köpa trupperna i förväg medan din med-/motspelare placerar ut sitt nya imperium.

Om man har move-drag på varsin sida av världen och därmed inte påverkar varandra kan två spelare flytta sina spelbrickor samtidigt. Problem med turordning kan dock uppstå när andra spelare skall spela kort på de som flyttaroch slåss.

En annan sak som jag upptäckt tar ner tempot lite är Civilization-dragen. Jag har däremot inte någon bra lösning på hur man skall lösa detta.

Spelet har dock en jäkla charm och nybörjarspelare har faktiskt lätt att fastna i spelet. Min speltokiga sambo har till exempel fastnat rejält!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Vi avslutade partiet i förtid igår, pga speltrötthet. Vi var överens om att det finns ett utmärkt spel därinne som vill ut, men det är alldeles för mycket skit i vägen.

Irriterande saker:

*Det finns ett antal helt onödiga regler som i princip innebär att man måste memorera en massa brickor. Kul för pokerhajar, kanske.

*Det finns ingen bärande struktur på kromet. Det finns till exempel ett antal olika religioner och stadsskick, och deras effekter är HELT olika och kan påverka litet vad som i spelet. Detta i kombination med ett antal olika ledare med liknande effekt. Om det fanns något system i kromet och hur det interagerade med spelet skulle det kanske bli hanterbart, som det är nu är det bara fruktansvärt mycket att hålla reda på hela tiden.

*Det här är inget krigsspel, men det kan inte låta bli att vara det ändå. Harry Rowland är mannen som inte vet vad fokus betyder, så därför lassar han på med krångliga regler för stridselefanter och gud vet vad, när man egentligen inte bryr sig.

*Det här är verkligen urtypen för narrative-spel, det vill säga spel som man borde spela för att se vad som händer. Tyvärr kommer och går imperierna så snabbt att man aldrig riktigt hinner engagera sig i dem, och i slutändan sitter man mest och räknar poäng istället. Ovan nämnda punkter bidrar såklart till det.

*Spelet kan i princip hålla på hur länge som helst, för tiden går bara om spelarna vill det. Och den enda som vill det är den om leder. Mina araber var till exempel ledande på artefakter bara så länge de höll sig kvar i tidsålder 3, och ville därför inte avancera tekniskt. Den som låg först fick poäng för att vara mest tekniskt avancerad, och utsattes därför för en rad händelser som drog ner hennes tekniknivå. Resultatet var att efter att ha spelat en kväll hade vi inte kommit en centimeter närmare spelets slut.

Jag ville verkligen gilla det här spelet.

Andreas Lundin

CiteraMina araber var till exempel ledande på artefakter bara så länge de höll sig kvar i tidsålder 3, och ville därför inte avancera tekniskt. Den som låg först fick poäng för att vara mest tekniskt avancerad, och utsattes därför för en rad händelser som drog ner hennes tekniknivå. Resultatet var att efter att ha spelat en kväll hade vi inte kommit en centimeter närmare spelets slut.

...men är det inte då man spelar "discard Empire" och går vidare?

Elias Nordling

Citera...men är det inte då man spelar "discard Empire" och går vidare?

Varför det? De låg i en mörk tidsålder och behövde inte avancera, och tickade in lika mycket poäng som de bästa imperierna.