Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Revolution Games The Road to Cheren

Startat av Strv102r, 8 mars 2020 kl. 12:14:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Efter The Lion of Ethiopia så känns detta som en logisk uppföljning. Litet och nätt, tunt regelhäfte. Men det verkar vara väl genomtänkta regler.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickorna. Glansiga. Men inte fula eller ofunktionella. Bara lite ovanligt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Wes

Jag har blivit föreslagen detta av någon så blir intressant att höra din recension.

Strv102r



Utgångsläget med italienarna grupperade. Kartan täcker en ytterst liten del av området på kartan till Lion of Ethiopia. I öster, till höger, finns hamnstaden Massaua som var De Bonos operationsbas i fälttåget 1935. Britterna kommer in i Kassala i väster, och så småningom från norr vid Al Abed. Områdena Tigre och Wolkait är garnisoner som inte får lämna områdena hur som helst.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Då kör vi!

Kraftsamlingen går mot CHERU med en mindre styrka mot BARENTO och ett flankskydd mot den italienska brigaden i söder i OM AGER. En mindre styrka år också ta bort det italienska askari-förbandet i byn norr CHERU. CHERU intas och fienden som är kvar retirerar till AGORDAT.






Med de tillkommande brigaderna kan jag anfalla hyfsat på två täter, men jag väljer att skifta kraftsamlingsriktning till den södra vägen österut  mot ARESA och ADI UGRI. Fienden faller tillbaka österut mot bergen. Jag avdelar en brigad för att med det södra flankskyddet ta bort hotet från den italienska brigaden en gång för alla. Nu är frågan om jag ska avdela resurser för ett anfall söderut in i TIGRE? Hur påverkar det min möjlighet att tvinga mig fram mot ARRESA? För det blir inga finesser i bergen mot ADI UGRI.









Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Lustigt, jag har precis tankat upp living rules 1.1. Det är inga nya regler i dem, men de är betydligt bättre skrivna. Du hittar dem i Cherens tråd på CSW eller BGG

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet 13 mars 2020 kl. 14:01:55
Lustigt, jag har precis tankat upp living rules 1.1. Det är inga nya regler i dem, men de är betydligt bättre skrivna. Du hittar dem i Cherens tråd på CSW eller BGG

Får jag kolla upp,



Jag anfaller på två täter, jag valde att inte gån in i TIGRE, och slaget om CHEREN inleds. Nu anländer nya allierade förband från norr vilket skulle kunna vara besvärligt för försvaret av CHEREN, men de håller ut bra. Längs vägen mot ARRESA konstaterar jag att det var bra att ha en handfull brigader för att ta mig upp i den svåra terrängen, men väl där har jag svårt att kunna nyttja dem alla. De får inte plats.






Såväl vid CHEREN som vid ARRESA tillfogar jag förluster, men mina egna brigader slits också ner oroande fort. Vid CHEREN kommer jag ingenvart och mot ARRESA går det i takt à la 1917. Det här var inte a cake walk.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Mountain kostar 6mp (ser flera enheter som syndar)

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet 13 mars 2020 kl. 19:19:34
Mountain kostar 6mp (ser flera enheter som syndar)

Det kanske var fel, men reträtt och exploatering efter strid "kringgår" väl MP kostnaden?

Vi glömde ta foto mellan vissa GT så det kan vara 2 GT mellan vissa foton. Jag har 8 foton på 12 GT....
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Nja, man måste ha move 6 för att få gå in i, retirera eller anfalla mountain. Dessutom får det inte vara motoriserat.

Ett undantag är att artilleri får anfalla mountain så länge som en enhet deltar som är tillåten att gå in i där (artilleri gör dessutom ingen advance after combat)

Så det är bara dessa fåtal specialenheter som kan hota fienden via mountain. Dock får supply inte passera mountain (truppen som det gäller kan dock stå där eftersom supply line räknas från enheten, och därmed inkluderas inte enheten's hex). Kliver enheten dock ner på andra sidan och kapar fiendens supply, så blir det intressant vem som dör först.

Chitsen kan skapa luriga situationer, och man kan göra mycket bus under sin reaction move, speciellt eftersom det tar ett tag innan man kollar sin supply.

Spana på reglerna 1.1. Det har ambitionen att vara kristallklara.

Strv102r



Med en massa besvär pressar jag mig fram längs spåret mot ADI UGRI. Det blir anfall längs spåret på,låga odds vilket förmodat mesta pressar fienden bakåt, men med ömsesidiga step,loss. Så mina brigader nöts ner bit för bit. Och den 5. Indiska haubitsbataljonen gick inte över bergen, utan runt tillsammans med det infanteriförband som finns under den.  I CHEREN fortsätter utnötningen mer stationärt. En brigadstridsgrupp anfaller från norr mot kusten och MASSAUA , men fördröjs av italienarna.





Italienarna vägrar ge upp en tum mark vid CHEREN. Däremot lossnar det för styrkan som anfaller mot MASSAUA. Vid ADI UGRI håller jag på att kämpa mig till ett övertag. Synd bara att det ser ut som om anfallskraften inte kommer räcka längre.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Slutläget. ADI UGRI faller, men inte CHEREN eller MASSAUA. Jag hade lite oflyt med tärningen vid CHEREN vilket väl får översättas till att italienarna slogs bättre än standardprestationen där. Jag får bara 17 vi. Major italian Victor.

Om jag avdelat en brigad att rensa TIGRE också, och inte bara WOLKAIT, hade jag fått 5 till tror jag. Minor allied. Jag tror inte jag saknat den brigaden huvuddelen av striden mot ADI UGRI. Men kanske vid inbrytningen i kullarna och i slutskedet. Svåra val. ASMARA med 9 vp är ju nyckeln till seger, men dit kom jag ju inte alls

Trevligt spel! Snabbspelat, en session på ca 2h, och med flera beslut på den korta tiden. Återigen bra jobbat signor Kanger!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Tackar!

Jo, det finns fler skilda fronter på den lilla kartan än vad man kan tro  :)

Strv102r

Vi ska faktiskt ge oss på detta igen.

Och denna gång ska jag nog avdela en brigad, minst, till Tigre.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.