Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Bar Lev 1973

Startat av Fredrik H, 21 november 2020 kl. 14:40:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Compass games har gjort en rad nyutgåvor av spel som de kallar Designer signature eller Deluxe och liknande epitet. Jag införskaffade relativt nyligen Bar Lev, en tredje utgåva av ett spel som handlar om kriget mellan Israel och en rätt omfattande rad arabländer hösten 1973. Ämnet i sig intresserar mig och jag valde därför att köpa detta tämligen omfattande spel, som har separata kartor för Suez och Golan. 

Skalan är en del av spelets egenheter. Varje turn är en dag och är i stora drag konventionell (IGOYGO). Enheterna varierar från kompanier till brigader. De flesta manöverförband är bataljoner, support och spaning är kompanier (typ luftvärn och art) men många bataljoner kan byggas ihop till brigader. Att bygga ihop brigader ger många fördelar, men låter sig inte göras så lätt. Spelet är nämligen mer ingenjörscentrerat än de flesta spel jag spelat. Araberna måste bygga broar för att komma över hinder (kanal eller AT-dike) med sina motoriserade förband, dessa broar tar över mekförband per bataljon. Man måste alltså ha alla bataljoner separerade, bygga broar (och skydda dessa med mycket luftvärn), ta sig över och sedan gruppera ihop brigaderna. Här kan man verkligen tycka olika, är det en smärta i sittregionen eller intressant att göra på det här sättet? Jag är i det senare lägret, jag tror att det var en viktig faktor i kampanjen och att det därför har en plats i ett spel på den här nivån. Däremot innebär det att spelet har närmare 2000 brickor, det är en del att hålla koll på.

Stridssystemet är ovanligt. Man skjuter på varandra, räknar ut eldkraft, väljer ett fiendeförband, räknar odds och kollar vad man ska slå för se om man slår ut det. Artilleri funkar lite olika, de skjuter i separat fas och kan neutralisera en enhet innan man angriper med markförband (liknar OCS i genomförandet). Står man i terräng eller har annan fördel så får man skjuta först, en viktig taktisk fördel.

Flygspelet är hyfsat detaljerat och långt ifrån generiska poäng. Man flyger olika typer av uppdrag med olika flygmodeller, man väljer vilken höjd man anfaller från och luftvärn är olika effektiv på olika höjder. Jag gillar systemet, inget är svårt med det men det låter spelaren göra relevanta val (att komma in på låg höjd ökar träffchansen men kanonluftvärnet är också effektivare etc).

Israel är en effektiv och mer flexibel krigsmakt än sin motståndare, denna asymmetri skildras på olika sätt (mer flexibel befälskedja, snabbare återhämtning på flyg och annat) och gör sitt till för att skildra kriget.

Jag testade Golanfronten, den klart mindre av de två krigsskådeplatserna. Jag har aldrig spelat Golanfronten förut och den var ett bra ställe att börja på. I kampanjen får Israel en massa intressanta val att göra beträffande vart man ska skicka sina i hast mobiliserade förband, en detalj man såklart missar om man begränsar sig till en front. Så här såg det ut vid start:


Strv102r

Intressant!

Har ett par spel om 73, men har inte spelat något av dem. Som gammal Centurionkrigare så har man ju en soft spot för Golan fronten... Har du sett Valley of Tears på HBO? Ska vara bra... Sedan måste man ju läsa Avigdor Kalahanis Heights of Courage. Han var bataljonchef på Golan över just en Centurionbataljon..
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

#2
Så vad tycker jag då? Spelet är omfattande och kräver sin insats. Trots att regelboken bara är runt 20 sidor så är rätt många koncept ovana och det krävdes en del omläsningar för att jag skulle förstå hur man skulle göra. Det är många brickor att flytta på. Det finns en del information som borde varit med i lådan (typ lättare setup) men det är nu åtgärdat på BGG (rekommenderas utförligt).

Trots att systemet är relativt tydligt (och regelboken rätt tydlig för att vara i den här branschen) så tar det ett litet tag att få till hur man ska göra. Jag ställde upp och körde och märkte ganska snart att jag borde gjort på ett annat sätt, mest av ovana med systemet. Det gäller att komma in i det, men gör man det, och kan leva med att det är många brickor, tror jag att spelet kan vara väldigt intressant.

Jag ser inte framför mig något spel som skildrar båda fronterna på den här nivån. Hur grupperar jag fram ingenjörerna så pansartrupperna kan ta sig över, var placeras robotluftvärnet i relation till kanonluftvärnet, vilka observationsplatser behövs för det långskjutande artilleriet och när ska jag tätgruppera för anfall men då göra mig sårbar för flyg och artilleri? Sen får man ju också algerier, marockaner, irakier, saudier och PLO utöver Syrien och Egypten. På det sättet är det här spelet den bästa skildringen av kriget som jag testat. Jag gillar också GMT:s Suez, men det är bara den ena fronten. SCS har ju testat kriget, jag har bara spelat Suezvarianten och den var mest fantasy i relation till hur jag förstår konflikten.

Det här är inte för alla och det är ett omfattande projekt. Är man intresserad av kriget och har en faslig massa fritid så tycker jag att det är värt att satsa på. Jag ångrar inte mitt köp och hoppas på att kunna spela hela enchiladan någon gång. Var beredd på att lägga ner lite tid på att komma in i det bara.


Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 21 november 2020 kl. 14:54:18
Intressant!

Har ett par spel om 73, men har inte spelat något av dem. Som gammal Centurionkrigare så har man ju en soft spot för Golan fronten... Har du sett Valley of Tears på HBO? Ska vara bra... Sedan måste man ju läsa Avigdor Kalahanis Heights of Courage. Han var bataljonchef på Golan över just en Centurionbataljon..

I spelet kan man välja om ens pansarbrickor ska ha silhuett eller NATO-symbol så du kan sitta och titta på Centurions och T55:or (eller T34:or, måste känts kul). Heights of Courage har jag inte läst, får lägga den till listan.  :up:

aegneus

Med den här sortens detalj och brickantal låter det som en kandidat för gossarna på Rimforsa? Med separata fronter låter det ju definitivt som det passar för en grupp entusiaster?

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 21 november 2020 kl. 16:27:37
Med den här sortens detalj och brickantal låter det som en kandidat för gossarna på Rimforsa? Med separata fronter låter det ju definitivt som det passar för en grupp entusiaster?

Spelet sväljer 5 spelare (Egypten har två arméer). Man ska inte underskatta gossarna på Rimforsa - dom är avsevärt tuffare än grabbarna på Fagerhult! 

Delirium

1914

Rydfalk

 :lol:
Citat från: Fredrik H skrivet 21 november 2020 kl. 17:05:37
Citat från: aegneus skrivet 21 november 2020 kl. 16:27:37
Med den här sortens detalj och brickantal låter det som en kandidat för gossarna på Rimforsa? Med separata fronter låter det ju definitivt som det passar för en grupp entusiaster?

Spelet sväljer 5 spelare (Egypten har två arméer). Man ska inte underskatta gossarna på Rimforsa - dom är avsevärt tuffare än grabbarna på Fagerhult!
:lol:
"Hoppas det regnar i sommar!"