Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Scipio

Priser på spel

Startat av Scipio, 5 september 2022 kl. 16:35:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Den senaste tiden när jag tittar runt bland speltitlarna i butikerna så slås jag av att det känns som spelen hoppat upp rätt rejält i pris de senaste 2-4 åren.

Framförallt så reagerar jag när jag tittar på alla monsterkrigsspelen som jag drägglar över.
I mitt huvud så brukar dom kosta runt 1500kr men när jag kollar upp ett gäng titlar så kostar dom i stället 2000kr - 2600kr.

Känns inte det som lite mycket eller börjar bli gammal?
Det är priser som man får en TV-spel-konsol för eller en el-sparkcykel osv.

Helt ovetenskapligt så tog jag och kollade jag upp vad några titlar som jag köpte för några år sedan på Alphaspel kostar där idag.

Det här är resultatet:

Thunderbolt Apache Leader    649 kr --> 995kr
Vimy Ridge: Arras Diversion       195 kr --> 260kr
The Battle of Five Armies    675 kr --> 995kr
Enemy Action: Ardennes    1395 kr --> 1650kr
Victory Roads    630 kr --> 995kr
D-Day at Peleliu    585 kr --> 859kr
The Grizzled    215 kr --> 330kr
Advanced Squad Leader (ASL) Poland in Flames    1295 kr --> 1795kr
Napoleon's Last Gamble    995 kr --> 1195kr
1866: The Struggle for Supremacy in Germany    960 kr    --> 950kr
Betrayal at Baldur's Gate    375 kr --> 580kr
Next War: Poland    799 kr --> 995kr
Undaunted: Normandy    375 kr    --> 450kr
Star Wars Armada: Victory Class Star Destroyer    295 kr --> 450kr
Star Wars Armada: Core Set 895kr --> 1250kr


Naturligtvis har vi inflation osv. men den här eventuella "prishöjningen" var på samma nivå för ett år sedan så den senaste inflationsvågen är inte invägd ännu men kommer väl antagligen senare.

Kommentarer? Upplever ni samma sak?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Fredrik H

Citat från: Scipio skrivet  5 september 2022 kl. 16:35:29Kommentarer? Upplever ni samma sak?

Absolut, din utförliga lista illustrerar det väl. Jag vet inte vad som gjort det, men ökningen är påtaglig, även "vanliga" spel kostar ofta 1000 och uppåt. Frakten har blivit avsevärt dyrare de senaste åren, kanske det spelar in? Jag har inte kollat om tex GMT:s priser har ökat räknat i dollar.

aegneus

Jag är rätt säker på att en stor faktor är dollarkursen. Ändringar i den speglar sig väl i spel och bokpriser (med viss fördröjning)

Jämfört med för några år sedan höftar jag att vi är 15-20% högre nu.

Den andra faktorn jag tänker mig är att produktionskvaliteten har generellt flyttats upp och spelen är gärna 10-30 dollar dyrare än vad motsvarande spel var för 10-15 år sedan. Det gissar jag beror på inflytandet av eurogames på vad gamers vill ha/vill göra för spel. Det påverkar ju inte "samma spel " men kan vara ett skäl till den price drift som gör att ett stort spel nu når $200+

Delirium

Både och tycker jag. Redan för några år sedan tror jag vi var några som diskuterade hur dyra särskilt vissa tillverkares spel blivit att få tag på, särskilt MMP och Compass medan GMT kändes billigare. Sedan har väl det ökat ytterligare under åren däremellan med ständigt högre fraktkostnader. Men jag kan nog ändå tycka att GMT-spel är mer prisvärda: Into the Woods kostar t ex bara 579 med som jag uppfattar det åtminstone inte låg produktionskvalitet. The US Civil War 749 med två mounted maps. Båda klart rimligt prissatta. Därmed inte sagt att GMT gör de bästa spelen men det verkar delvis bero på tillverkare vad gäller prishöjningarna?
1914

Scipio

#4
Att förändringar i valutakurser och bränslepriser ligger bakom är en intressant teori.
Tittar jag på prisjämförelsen på mina inköp på Alphaspel nu och då på samma spel i samma utgåva så summerar jag skillnaden på mitt axplock så blir det:

Thunderbolt Apache Leader    649 kr --> 995kr - 35%
Vimy Ridge: Arras Diversion       195 kr --> 260kr - 25%
The Battle of Five Armies    675 kr --> 995kr - 23%
Enemy Action: Ardennes    1395 kr --> 1650kr - 16%
Victory Roads    630 kr --> 995kr - 37%
D-Day at Peleliu    585 kr --> 859kr - 32%
The Grizzled    215 kr --> 330kr - 35%
Advanced Squad Leader (ASL) Poland in Flames    1295 kr --> 1795kr - 38%
Napoleon's Last Gamble    995 kr --> 1195kr 17%
1866: The Struggle for Supremacy in Germany    960 kr    --> 950kr - 01%
Betrayal at Baldur's Gate    375 kr --> 580kr - 35%
Next War: Poland    799 kr --> 995kr - 20%
Undaunted: Normandy    375 kr    --> 450kr - 17%
Star Wars Armada: Victory Class Star Destroyer    295 kr --> 450kr  - 35%
Star Wars Armada: Core Set 895kr --> 1250kr  - 29%
Summa ~ +27%

Valutakurserna:
2022-02-20 - kr1 SEK = $0.1063
2017-02-20 - kr1 SEK = $0.1119
~ +5%

Dieselpriserna:
2022-02-20 - 21,52kr
2017-02-20 - 14,11kr
~ +34%

Jag valde drygt 6 månader tillbaka innan krigsutbrottet då det brukar ta en stund innan sådana förändringar slår igenom i priserna hela vägen ut till butik.

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

Intressanta siffror, bra jämförelse.
1914

Scipio

#6
Kanske också avgörande för prisökningen är att en 40 fots container kostade $2000 att skicka från Kina till USA 2017.
2022 så kostar samma container $8000.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

thermopylai

Jag tror vi kan slå fast att varken speldesigners löner eller spelförlagens vinster har blivit högre ;)

Containerfrakt från Kina är en jättegrej, eftersom de flesta känner sig tvungna att tillverka/trycka där, pga produktionskostnader. För 15 år sen kostade en container från Hong Kong inkl lastbilstransporten i Sverige till lager ca 25000. Olje- och energipriserna slår igenom på både lastbils- och fartygstransporter.

Dollar- och Euro-växelkurser är nästa jättegrej. På den tiden jag brydde mig om sånt kostade en USD ca 7-8 kr och en EUR ca 9,50 kr. Nu ligger på strax under 11 kr.

Och generell inflation som nu är uppe på nästan 10 % om året slår igenom på allt inkl hyror för butiker och lager (förutom på det allmänna löneläget än så länge :-/).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

ErikLj

En container lär väl ta många tusen, säg tio tusen,  spel. Så om priset på frakten för en container ökar med 100 000 kr blir det +10 kr/spel.

Tror det är många faktorer, valuta, frakt, ökade utvecklings och produktionskostnader plus kanske en inte allt för priskänslig kundgrupp.



 

thermopylai

Citat från: ErikLj skrivet  6 september 2022 kl. 13:12:59En container lär väl ta många tusen, säg tio tusen,  spel. Så om priset på frakten för en container ökar med 100 000 kr blir det +10 kr/spel.

Tror det är många faktorer, valuta, frakt, ökade utvecklings och produktionskostnader plus kanske en inte allt för priskänslig kundgrupp.

Men de flesta krigsspel trycks inte i upplagor på mer än 1000-3000, så då blir det ännu mer per spel om man inte är typ GMT och kan samordna produktion och frakt för flera titlar.

Det där med att målgruppen inte är så priskänslig heller har du nog helt rätt i!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Vem vet, någon gång kanske företag slutar tillverka allt i Kina?
1914

Jimmie

Prishöjningarna har ju definitivt sänkt takten på mina inköp. Är väldigt mycket mer kräsen med vad jag lägger pengarna på än för 5-10 år sedan.
Alla "kanske" köp är borta.

plforest

Det positiva är att man kan börja spela de spel man redan har istället för att  dregla över nästkommande spel  :D .

Mindre konsumism, mer njutning  :up:

Delirium

Hear, hear! Eller Entend, entend?
1914

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.