Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Civil War

Startat av Delirium, 3 januari 2023 kl. 23:38:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag måste rapportera/skryta om att jag nu sträckläst Shelby Footes tre volymer Civil War - A Narrative. Det tog ganska lång tid med lite utmattningssymptom inströsslat här och där, men en stabil slutspurt sedan i somras satte pricken över i:et idag.

Makalös läsning som alla säger både till innehåll och presentation, jag är egentligen mållös över hur den här tidsperioden presenteras och att konsumera den så att säga i ordning från början till slut har gett en ny insikt om vad saken gäller. Kanske särskilt de olika politiska uppfattningarnas upp- och nedgång både i nord och syd var extra lärorikt.

Det jag känner att Foote nog är bäst på är att presentera situationer så som de tedde sig för de inblandade där och då. Det är en vanlig sjuka i historiska skildringar att vara mer eller mindre satiriskt efterklok men Foote undviker det vilket glädjer ett gammalt historielärarhjärta.

En reflektion är att det finns saker som talar för att Chattanooga/Missionary Ridge är en mer avgörande seger både taktiskt och strategiskt än Gettysburg. Bragg har en extremt stark position med en armé som inte är så underlägsen i numerär men kollapsar av ett frontalanfall i centern som egentligen inte ska lyckas (låter bekant, fast tvärtom :) och hela Western theatre avgörs i princip där och då. Men som Foote själv säger, mer fokus har alltid lagts på East.

En anekdot som fastnar lite extra är när Jefferson Davis talar på ett stort veteranmöte i Atlanta 25 år efter krigsslutet och en nu vithårig Longstreet, i princip utfryst i södern efter impopulära åsikter, dyker upp och de sluter fred inför publiken. Lite fint.
1914

Elias Nordling

Chickamauga-Chattanooga är riktigt avgörande ja. Jag har inte läst Foote, men jag har hört sägas att han har en liten svaghet för en del av myterna kring t ex Stonewall Jackson som man vet inte är sanna. Men många brukar tycka att han skriver så bra att man kan ha överseende med det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Imponerande!
Jag har dom på önskar-att-jag-läst-listan sedan länge.

Jag har bara läst Stars in their courses av Foote som jag tyckte var mycket bra och Footes deltagande i Civil War TV-Serien från tidigt 90-tal var det som fick mig att intressera mig för hans böcker.

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

magnus lindström

Angående att försöka vara där och då istället för efterklok tycker jag park rangers jobbar mycket med också. Det är uppfriskande.

BjornH

Har inte läst dessa böcker, men har tänkt en hel del på valet 1864. En sida ville "ha slut på dödandet" den andra ville fortsätta till seger. Ganska avgörande val. Kan det bli en ödesmättad repris 2024? Denna gång sker kriget inte på egen mark utan i Ukraina. Men det känns som insatserna även för USA är onormalt stora. Inte lika stora som 1864 kanske, men bra stora. Kanske ännu större för världen. Behövs framgångar på fronten likt de som levererades av Grant och Sherman för en säker vinst för det andra partiet denna gång?

Oavsätt är jag personligen väldigt fascinerad av hur unionen faktiskt genomförde ett val 1864, och att befolkningen allt lidande till trots faktiskt röstade "rätt".

thermopylai

Citat från: Scipio skrivet  4 januari 2023 kl. 22:14:08Jag har bara läst Stars in their courses av Foote som jag tyckte var mycket bra och Footes deltagande i Civil War TV-Serien från tidigt 90-tal var det som fick mig att intressera mig för hans böcker.



TV-serien av Ken Burns som gick på SVT eller hur? Det var den som fick mig intresserad av ACW. Så j-a bra!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Citat från: BjornH skrivet  4 september 2023 kl. 18:42:40Har inte läst dessa böcker, men har tänkt en hel del på valet 1864. En sida ville "ha slut på dödandet" den andra ville fortsätta till seger. Ganska avgörande val. Kan det bli en ödesmättad repris 2024? Denna gång sker kriget inte på egen mark utan i Ukraina. Men det känns som insatserna även för USA är onormalt stora. Inte lika stora som 1864 kanske, men bra stora. Kanske ännu större för världen. Behövs framgångar på fronten likt de som levererades av Grant och Sherman för en säker vinst för det andra partiet denna gång?

Oavsätt är jag personligen väldigt fascinerad av hur unionen faktiskt genomförde ett val 1864, och att befolkningen allt lidande till trots faktiskt röstade "rätt".

Ja, hu! Hela Natos framtid är i fara om "fel" sida vinner. Lagom till Sverige äntligen kommit med. Skrämmande att amerikanska högern inte ser och begriper att dåren är Putins marionett  :cry:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet  5 september 2023 kl. 08:45:45
Citat från: Scipio skrivet  4 januari 2023 kl. 22:14:08Jag har bara läst Stars in their courses av Foote som jag tyckte var mycket bra och Footes deltagande i Civil War TV-Serien från tidigt 90-tal var det som fick mig att intressera mig för hans böcker.



TV-serien av Ken Burns som gick på SVT eller hur? Det var den som fick mig intresserad av ACW. Så j-a bra!
Ja precis den serien: https://www.imdb.com/title/tt0098769/?ref_=nm_knf_t_2
Kan inte rekommenderas nog
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"