Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EUPOP på FFdl i Rimforsa

Startat av Delirium, 28 januari 2023 kl. 13:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Europa Universalis: the Price of Power är (snart) här! Många är intresserade att testa det i Rimforsa och jag kommer att gå all in i lärarrollen och försöka lära ut till alla som vill (jag kanske till och med gör en power point). Tyvärr ser det ut som att jag inte kan få ledigt på fredagen (jag jobbar på det) och därför är mitt initiala förslag följande:

Fredag em och kväll: gemensam demonstration/genomgång följt av testspelande på kanske två bräden beroende på intresse, jag kan ta på mig spelledarrollen enbart.

Lördag (och söndag): vi ser hur många som vill satsa helhjärtat på ett längre/riktigt parti och kör så länge krutet räcker. Max antal är egentligen sex spelare, men eftersom vi har mer än ett spel är det möjligt att spela på både sju och åtta om det finns intresse för extra grandiositet (vi har spelat på sju på tts) men då måste man improvisera lite.

Brasklapp: Ja, jag vet att vi inte har det i handen än men nu är det så nära att det inte kan misslyckas! Eller? :D

Brasklapp 2: Allt ovan är givetvis bara under förutsättning att folk inte vill sätta igång själva. Om andra lärt sig spelet tills dess och vill starta tidigare så kör på och så tar jag hand om resterande amatörer när jag kommer.

Tillägg: se även den här tråden för förslag om demonstrationer på TTS: http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4597.msg74968.html#new
1914

Andreas Lundin

Jag kommer redan onsdag och tar med mig ett ex om jag hinner få'at.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Scipio

Jag kommer på onsdag och tar med mitt exemplar om det kommit.
Vi är några som planerar att starta ett parti till lunch på torsdag men det finns plats för fler.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Andreas Lundin

Det partiet skulle jag och min kompis Pär nog vilja anmäla oss till om det går.

Citat från: Scipio skrivet 28 januari 2023 kl. 13:56:02Jag kommer på onsdag och tar med mitt exemplar om det kommit.
Vi är några som planerar att starta ett parti till lunch på torsdag men det finns plats för fler.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Det ser ju kanon ut om ni börjar redan på torsdag så ni kan det. Hoppas bara det finns spelare kvar som vill börja på fredag. Det vore ju så klart humor om jag inte får plats i något parti när jag väntat tre år på spelet.  :P
1914

Scipio


[/quote]
Citat från: Andreas Lundin skrivet 28 januari 2023 kl. 14:07:00Det partiet skulle jag och min kompis Pär nog vilja anmäla oss till om det går.

Citat från: Scipio skrivet 28 januari 2023 kl. 13:56:02Jag kommer på onsdag och tar med mitt exemplar om det kommit.
Vi är några som planerar att starta ett parti till lunch på torsdag men det finns plats för fler.
Ni är så välkomna.  👍
Vi sammanlagt 5 spelare i det partiet nu.  🙂
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 28 januari 2023 kl. 14:28:13Det ser ju kanon ut om ni börjar redan på torsdag så ni kan det. Hoppas bara det finns spelare kvar som vill börja på fredag. Det vore ju så klart humor om jag inte får plats i något parti när jag väntat tre år på spelet.  :P
Risken för det är så nära noll som det går att komma med tanke på att majoriteten ansluter på fredag.  🙂
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

Haha jag vet. Det är att det verkar ligga en förbannelse kring mina kickstarters och konvent som gör att jag inte vågar ta ut något i förskott.  :P
1914

Delirium

Se den här är så klart första lektionen. Det är mycket att prata om men han gör det bra, tycker jag.

https://boardgamegeek.com/video/418636/europa-universalis-price-power/how-play-europa-universalis-price-power
1914

Scipio

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Fredrik H

Jag har inte följt spelets utveckling, men måste säga att jag är överraskad över hur komplext det verkar. Jag var lite orolig för att det skulle vara lite Euro-aktigt, men regelgenomgången på BGG påvisade ett spel som är knepigare än Pandemic.
Det kommer att bli kul att se det spelas, alternativt köra något land i botten på FF.

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 28 januari 2023 kl. 22:21:39Jag har inte följt spelets utveckling, men måste säga att jag är överraskad över hur komplext det verkar. Jag var lite orolig för att det skulle vara lite Euro-aktigt, men regelgenomgången på BGG påvisade ett spel som är knepigare än Pandemic.
Det kommer att bli kul att se det spelas, alternativt köra något land i botten på FF.

Jag skulle påstå att det är tre gånger mer komplext än Here I Stand, och tar motsvarande mängd extra tid för en Grand Campaign. I den här tråden försökte jag sammanfatta mina intryck för två år sedan och förklara spelets grundkoncept och lyckades rätt bra tycker jag. Det är historisk flavor/komplex multiplayer/engine-building euro med djup på en och samma gång.

Jag hade gärna spelat åtminstone ett provparti med dig så du får se vad det är i praktiken.
1914

David Sunnergren

Citat från: Andreas Lundin skrivet 28 januari 2023 kl. 14:07:00Det partiet skulle jag och min kompis Pär nog vilja anmäla oss till om det går.

Citat från: Scipio skrivet 28 januari 2023 kl. 13:56:02Jag kommer på onsdag och tar med mitt exemplar om det kommit.
Vi är några som planerar att starta ett parti till lunch på torsdag men det finns plats för fler.
Ni är så välkomna.  👍
Vi sammanlagt 5 spelare i det partiet nu.  🙂
[/quote]

Jag är gärna med i det partiet (men vet ej om jag är inräknad redan)

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet 28 januari 2023 kl. 23:07:10Jag är gärna med i det partiet (men vet ej om jag är inräknad redan)

Kul då är vi ett fullt part på 6 spelare på torsdagen!   :up:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

Vad kul för er!

Vad gäller fredag vet jag att Jocke var intresserad och kommer då. Hur är det med unge herr Rydfalk?
1914