Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EUPOP på FFdl i Rimforsa

Startat av Delirium, 28 januari 2023 kl. 13:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BjornH

Jag har kört lite EU:PoP på TTS. Riktigt kul! Men det är inget Eclipse eller COIN. På sätt och vis är det ett monster men massor av rörliga interagerande lager. Så mitt pro-tip är att de som ska spela bör ha läst regler och kollat på tutorials, samt helst kollat in korten med events, forskning och missions (länkar i Deliriums andra tråd) annars kommer ni ha lite svårt att uppleva spelet som det är tänkt, typ. :D

thermopylai

Citat från: BjornH skrivet 30 januari 2023 kl. 11:45:30Jag har kört lite EU:PoP på TTS. Riktigt kul! Men det är inget Eclipse eller COIN. På sätt och vis är det ett monster men massor av rörliga interagerande lager. Så mitt pro-tip är att de som ska spela bör ha läst regler och kollat på tutorials, samt helst kollat in korten med events, forskning och missions (länkar i Deliriums andra tråd) annars kommer ni ha lite svårt att uppleva spelet som det är tänkt, typ. :D

Tack. Wilco.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

David Sunnergren

Citat från: BjornH skrivet 30 januari 2023 kl. 11:45:30Jag har kört lite EU:PoP på TTS. Riktigt kul! Men det är inget Eclipse eller COIN. På sätt och vis är det ett monster men massor av rörliga interagerande lager. Så mitt pro-tip är att de som ska spela bör ha läst regler och kollat på tutorials, samt helst kollat in korten med events, forskning och missions (länkar i Deliriums andra tråd) annars kommer ni ha lite svårt att uppleva spelet som det är tänkt, typ. :D

Jag tänker mig att detta får bli mitt första bekantande med spelet, men regler ska självklart läsas innan. Sen hur många kort jag orkar pilla med etc. beror väl på när det väl dyker upp här.

Delirium

Ja, det här är ett monster-multiplayer, och om den genren inte existerade innan så gör den det nu. Som Björn säger rekommenderas å det starkaste att stifta bekantskap med de olika delarna i förväg, och att bara läsa reglerna är troligen inte tillräckligt för att se hur spelet drivs framåt.

Jag skulle kunna skriva en liten uppsats om hur events-systemet är en egen sub-mekanik som är både väldigt originell men också kan upplevas som väldigt frustrerande.
1914

Fredrik H

Mitt spel kom idag. Deliriums förbannelse bör därmed vara bruten. 

David Sunnergren

Citat från: Fredrik H skrivet 31 januari 2023 kl. 20:52:48Mitt spel kom idag. Deliriums förbannelse bör därmed vara bruten. 

Dito

thermopylai

Jag fick det också.

Jag borde ha fattat att det skulle vara så, men blev lite besviken att det var en så stor och tung låda att man aldrig kommer att orka ta med sig det nånstans. Varför ska alla gamers tjata om komponentkvalitet :down: ? Ge mig tunna papperskartor och pappbrickor i en låda av rimlig storlek, så till och med monsterspel får plats i en standard A4-låda- Typ Case Blue, gamla WiF och gamla Pacific War, nu är de också orimligt tunga.
En annan sak som stör mig och som jag inte hade fattat var att det var custom-tärningar,  :down: ! Hur många gånger ska man behöva räkna tärningssidor och spela för att få en intuitiv känsla för oddsen?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Citat från: thermopylai skrivet  2 februari 2023 kl. 10:23:44Jag fick det också.

Jag borde ha fattat att det skulle vara så, men blev lite besviken att det var en så stor och tung låda att man aldrig kommer att orka ta med sig det nånstans. Varför ska alla gamers tjata om komponentkvalitet :down: ? Ge mig tunna papperskartor och pappbrickor i en låda av rimlig storlek, så till och med monsterspel får plats i en standard A4-låda- Typ Case Blue, gamla WiF och gamla Pacific War, nu är de också orimligt tunga.
En annan sak som stör mig och som jag inte hade fattat var att det var custom-tärningar,  :down: ! Hur många gånger ska man behöva räkna tärningssidor och spela för att få en intuitiv känsla för oddsen?

Det kankse låter konservativt, men jag föddes med pipan i munnen och glasögonen på nästippen!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Jag kan delvis förstå dig men de har inte direkt gjort någon hemlighet av vilken typ av spel det här är (låt oss kalla det monstermulti).  :P

Och vi är flera andra som kommer att släpa med det till Rimforsa så ingen fara där!
1914

David Sunnergren


Delirium

Jag har fått mitt spel och mattan är på väg. Strax över tre års väntan efter KS-anmälan är över. Jag är nöjd med produkten, förutom att jag åtminstone igår kväll när jag packade upp allt kände att (original-) kartan var väl mörk. Någon som har liknande upplevelse?
1914

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet  7 februari 2023 kl. 09:10:22Jag har fått mitt spel och mattan är på väg. Strax över tre års väntan efter KS-anmälan är över. Jag är nöjd med produkten, förutom att jag åtminstone igår kväll när jag packade upp allt kände att (original-) kartan var väl mörk. Någon som har liknande upplevelse?

Det var inget jag reflekterade över, å andra sidan inget jag brukar reflektera över.

Jon Karlsson

Citat från: Delirium skrivet  7 februari 2023 kl. 09:10:22(original-) kartan var väl mörk. Någon som har liknande upplevelse?
Det var mitt första intryck också. Den är helt OK i dagsljus, men i lite sämre ljus flyter färgerna ihop och alla namn blir svårlästa då allt har samma kontrast.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Delirium

Nu har jag fått mattan av "eco-leather" och den är klart bättre. Ljusare färger och betydligt lättare att se vad allt är för något. Att det är större är inte heller fel.
1914

Björn von Knorring

Citat från: Delirium skrivet  8 februari 2023 kl. 21:53:50Att det är större är inte heller fel.

Bra om folk inte behöver ta fram monokeln för att spela :P