Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EUPOP på FFdl i Rimforsa

Startat av Delirium, 28 januari 2023 kl. 13:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Rydfalk

När det gäller EUPOP så vart det mest en gigantisk blobb i spelschemat som inte var helt lättydd. David var inne och särskilde lite för nån dag sedan.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Citat från: Scipio skrivet 22 februari 2023 kl. 10:19:52Japp han är med i vårat Time of Wars-parti på lördag.

Haha, jag läste det som att han fick en plats i ert EU-parti men då är jag korrigerad!
1914

Delirium

Citat från: chumchu skrivet 21 februari 2023 kl. 22:19:24Jag är också helt ny men intresserad. Torsdag från 14.30 och hela fredagen är obokad just nu.

Du är välkommen att vara med men både för din och andras skull behöver du förbereda dig lite, mängden information och rörliga delar kommer annars att vara överväldigande och jag kommer inte att kunna förklara ända från början.

Du kan gå till min tråd här där jag postat material: http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4597.msg75201.html#new

Särskilt rekommenderas att titta på How to play-videon på BGG: https://boardgamegeek.com/video/418636/europa-universalis-price-power/how-play-europa-universalis-price-power
1914

Delirium

Jag ankommer Rimforsa 17 imorgon torsdag.
1914

chumchu

Citat från: Delirium skrivet 22 februari 2023 kl. 15:53:50
Citat från: chumchu skrivet 21 februari 2023 kl. 22:19:24Jag är också helt ny men intresserad. Torsdag från 14.30 och hela fredagen är obokad just nu.

Du är välkommen att vara med men både för din och andras skull behöver du förbereda dig lite, mängden information och rörliga delar kommer annars att vara överväldigande och jag kommer inte att kunna förklara ända från början.

Du kan gå till min tråd här där jag postat material: http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4597.msg75201.html#new

Särskilt rekommenderas att titta på How to play-videon på BGG: https://boardgamegeek.com/video/418636/europa-universalis-price-power/how-play-europa-universalis-price-power


Tack! Jag läste reglerna inför Blippspel Galore, men det är alltid bra att få det i en video också.

Tanken var att hoppa på EU PoP på torsdag och fredag och ändå kunna köra Times of War på lördag eftersom det verkar som att flera andra skulle köra det upplägget.

Ses imorgon! Jag kommer till Linköping med tåg vid 12 så jag borde ansluta till er till 14.

Delirium

Citat från: chumchu skrivet 22 februari 2023 kl. 21:06:24Tack! Jag läste reglerna inför Blippspel Galore, men det är alltid bra att få det i en video också.

Tanken var att hoppa på EU PoP på torsdag och fredag och ändå kunna köra Times of War på lördag eftersom det verkar som att flera andra skulle köra det upplägget.

Ses imorgon! Jag kommer till Linköping med tåg vid 12 så jag borde ansluta till er till 14.

Det låter bra att du är beredd och med torsdag/fredag. Jag tror det är en bra idé att söka upp Villiam Rydfalk för en första närvarorapport, själv kommer jag lite senare.

/Björn
1914

Björn von Knorring

Kommer det någon AAR och/eller snabbrecension av spelet?

Delirium

Ja, jag ska skriva ihop lite, förmodligen i eftermiddag.
1914

thermopylai

Jag spelade första rundan som England 1444 på fredag kväll i ett läroparti.

På lör-sön körde vi 6 rundor med 6 spelare från 1444, dvs hela Age 1 och halva Age 2 (av fyra) på ca 15-16 h. Alltså en Age tar ca 10 h med oerfarna spelare/nybörjare, regelfrågor mm. Jag tror man kan halvera det om alla kan regler, har erfarenhet, vet vad man vill göra och hur man gör det mekaniskt. Då skulle man nog kunna spela hela kampanjen på en helg. Annars finns många kortare scenarier.

Jag spelade återigen England och de var verkligen ingen stormakt 1444, med både Rosornas krig och ECW att se fram emot. Sista turnen fick jag in Elisabeth som drottning och äntligen lite Monarch Power! Jag var nöjd med att ha hunnit kuva Skottland och kolonisera Virginia, Canada och Calcutta.

Jag tyckte det var skitkul! Jag får lite abstrakta euro-vibbar av att advisors och generaler inte är kopplade till sina historiska nationer, utan kan anställas av valfri spelare som drar kortet. Räkna också med att events kan inträffa +- några decennier från historisk tidpunkt, men tidsskalan i spelet är rätt abstrakt, man kan inte se det som att händelserna i en runda inträffar i kronologisk ordning när rundan är 50+ år.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Kapstaden! Jag glömde Kapstaden. Där hade jag också en blomstrande brittisk koloni i mitten av 1500-talet  :up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."