Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Clash of Sovereigns

Startat av Delirium, 4 april 2023 kl. 18:41:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Inte för att det behövs mitt i allt EUPOP:ande men det enda spelet jag har på p500 just nu (som jag kommer ihåg) är Clash of Sovereigns, prequelen/uppföljaren till Clash of Monarchs som kom ut för vad som numera är rätt längesedan. CoM hade jag höga förhoppningar om, ett outforskat krig, särskilt strategiskt, men spelet levererade inte, alldeles för komplicerat som CDG och för simpelt som krigsspel.

CoS är enligt egen utsago en streamlinead variant och det tycker jag verkar lovande. Fyra spelare i två lag: Österrike plus GB/Piedmont/Holland/Hannover/Danmark mot Preussen och Bourbonerna men där Preussen och Spanien är en spelare och fransmannen en annan.

Ser kul ut.

https://boardgamegeek.com/boardgame/273437/clash-sovereigns-war-austrian-succession-1740-48
1914

Scipio

Ja det är det enda spel som även jag har på radarn för tillfället av samma anledningar.

Jag har kikat lite i reglerna och det känns som det kan vara så att han att det är mer lätttillgängligt än CoM.

I designers notesen så skriver han att han tycker att CoM var precis lagom komplicerat såsom han hade tänkt att det ska vara hela tiden.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"