Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Spearhead: The Balloon Goes Up

Startat av Elias Nordling, 27 maj 2023 kl. 20:53:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

GMT Gör operationellt på Tredje Världskriget. Med Flashpoint Golan-systemet som ska vara jättehäftigt. Ett system som dessutom designades för tredje vörldskriget men som förlades till Mellanöstern efter murens fall.

En insta-buy för mig, jag sträcker mig efter p500-knappen...

...men så kommer jag ihåg: Designer: Mark Herman  :cry:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Äsch! Jag har ett par spel av Perry Moore.  :shock:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Hans regelböcker är i alla fall korta. Jag har sex Perry Moore-spel, men alla är till salu. Ett sjunde är han meddesigner på som faktiskt är bra, men där tror jag bara hans order of battle är kvar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Mark Hermans spel är sällan dåliga, men han skriver regler som en managementkonsult som får betalt per ny term han uppfinner (vilket han är) och varje svar på en regelfråga levereras med i bästa fall en mästrande ton om att det borde man kunnat ha utläst ur reglerna och i värsta fall en utskällning.

Den friktion detta åstadkommer väger ibland tyngre än nöjet med spelet och jag börjar känna att jag vuxit ifrån att dyrka designerns genialitet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Jag funderade på vad GMG var för företag, tills en enkel googling visade att GMT menades.

Jag tycker spelet verkar skitcoolt. Mark Herman gör ändå ofta bra spel, men är dryg om man ställer frågor.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

EvilSpook

Citat från: thermopylai skrivet 29 maj 2023 kl. 10:50:19Jag funderade på vad GMG var för företag, tills en enkel googling visade att GMT menades.

Jag gjorde detsamma!  :D

Tyckte att GMT:s sida kändes väldigt tråkig dock, men det här borde egentligen vara precis rätt för min gränd.
Förhoppningsvis kommer den färdiga kartan och countersarna att vara skitsnygga, och då blir det ett självklart köp oavsett vem konstruktören är eller hur kasst regelboken är upplagd.

Det är ju en "Volume 1" också och jag går alltid på myten att stora spelserier inom temat är det bästa som hänt sen skivat bröd.

//EvilSpook

thermopylai

Nämnas kan också att det redan finns ett figurspelssystem som heter Spearhead (ww2) samt Modern Spearhead. Ej att förväxla.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

EvilSpook

Citat från: thermopylai skrivet 29 maj 2023 kl. 12:26:29Nämnas kan också att det redan finns ett figurspelssystem som heter Spearhead (ww2) samt Modern Spearhead. Ej att förväxla.

Det verkar också redan finnas ett hack för att spela Flashpoint Golan-systemet med SPIs Central Front kartor/counters.
Men det kan principiellt aldrig släppas för många spel, även om de har förvirrande titlar.

//EvilSpook

Elias Nordling

Korrat. Min spontanreaktion efter vad jag vet om Flashpoint Golan var som sagt Insta-buy, men efter Pericles och Pacific War känner jag mig rätt less på Mark Hermans regelböcker.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Citat från: thermopylai skrivet 29 maj 2023 kl. 12:26:29Nämnas kan också att det redan finns ett figurspelssystem som heter Spearhead (ww2) samt Modern Spearhead. Ej att förväxla.

Great War Spearhead också. Jag har det i en låda någonstans. Båda ospelade så klart, eftersom jag inte har några figurer att spela med, men jag borde göra någon sorts brädspels/pappers-variant för systemet ser ju roligt ut (opsheets som TCS ungefär). Trodde den här tråden skulle handla om ett nytt spel i den serien när jag såg titeln.

Micke G

Det är väl ändå Chris Fawcett som designat detta, visst mycket utav reglerna är detsamma som i FP:Golan, men det är en hel del nytt i detta spel. Har speltestat det och gillar det verkligen.

Elias Nordling

Låter lovande! Jag har förbokat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"