Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av MMPs Shifting Sands

Startat av Strv102r, 29 september 2023 kl. 08:46:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Så småningom (On to Paris tar tid!) så blir det detta på bordet.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Ett av mina favoritspel. En fräsch uppdatering och upptajtning av Paths of Glory och Barbarossa to Berlin.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Korten är helt OK tycker jag.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsgrupperingen i Nordafrika ovan, och i Östafrika nedan. I Nordafrika är allt upplagt för en italiensk offensiv mot Halfaya. I Östafrika måste det krattas lite mer i manegen. Där är det ju inte heller solklart om italienaren ska gå norrut mot Sudan, söderut mot Kenya, eller österut mot Brittiska Somaliland. Eller en kombination av dessa.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Så kör vi då! Italienaren omgrupperar GDS divisionen från Addis till Gondar. Då är rimligen Sudan ett mål.







De tre divisionerna i Sidi Azeiz kringgår Halfaya till Sofafi. Från Bardia slås ett anfall mot Halfaya ut, men britterna slåss med förtvivlans mod.






Men britterna nedkämpas till priset av en italiensk division med bruten anfallskraft. Italienarna finns snart i Sidi Barani.






Britterna rusar fram två stridsgrupper för att förstärka 7 pansar och 4 indiska divisionerna i Mersa resp Bir el Kenaysis.






Stridsgrupperna i Harare omgrupperas med en till Gondar och en ner till gränsen mot Kenya i Mega.






I västra Egypten bullar italienarna upp för en förnyad push mot Alexanderia och Suez.

So far so good för italienarna! Men det var inte ens hela GT1...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

++

Jag tar in 5 och 10 indiska divisionerna (reducerade) i Suez.






Italienaren vill få något uträttat innan dessa ansluter till fronten och genomför ett anfall från Sofafi mot Bir el Kenaysis med tre divisioner mot den reducerade 7 pansardiv och en stridsgrupp, för att i nästa steg kunna anfalla Mersa från två håll. Det slutar dock riktigt illa. Två av de italienska divisionerna tappar anfallskraften mot en reducerad brittisk stridsgrupp.






Den svaga stridsgruppen i Sydafrika genomför transport till Nairobi.






7 pansardiv omgrupperar till Mersa där 4 indiska är. 5 och 10 indiska grupparar farm till Bir el Kenaysis.






27 italienska div genomför operativ transport från västra Libyen till Halfaya.






7 och 4 anfaller från Mersa mot Sidi Barani, och 5 och 10 från Bir el Kenaysis mot Sofafi. Båda anfallen lyckas och de reducerade italienska divisionerna skrotas.





Den italienska Afrika-divisionen organiseras i Addis.






Jag spelar Taranto-räden.






Till sist slås den italienska offensive i Östafrika mot Sudan ut. Den blir en stor framgång och GDS divisionen kan tåga in i Khartoum.

Så var sommaren 1940 över, GT1. Händer mycket i spelet med vald tids- och rumsskala.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Sudan är nästan britternas enda svaga punkt vid spelets start. Italienarna är så ofantligt dåliga att de knappt är ett hot mot ens en ensam reducerad CW-div med loss factor 3. Dessutom har väl italienarna -1 drm på CRT tills de spelar Balbo eller tillsammans med tyskar som kommer med start 1941 (turn 3?).

Men med italienare i Sudan, kan Egypten få för sig att göra revolt.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r



En ny italiensk offensiv i Östafrika, denna gång söderut inleder hösten 1940.






I Nordafrika spelar jag operation Compass. Nu ska vi se om det kan bli åka av. I synnerhet då jag i slutet av sommaren tillförde ersättningsmanskap till flera av de reducerade divisionerna inför offensiven.






Italienarna i Halfaya krossas.






Italienarna tillför 17 divisionen från västra Libyen till Tobruk.






Jag spelar Poor morale på italienarna...





... och med hjälp av Matilda-stridsvagnar, och trots Bergonzoli anfaller jag Bardia...






... som faller som ett korthus.






Offensiven fortsätter mot Tobruk och på vägen inkasseras 64 italienska divisionen.






1 svartskjorte-divisionen omgrupperar till Benghazi.






Tobruk faller och därefter rör britterna sig västerut på bred front. 4 svartskjorte-div lämnas att steka i öknen.






När GT 2 är slut och även 1940, så står den allierade täten i Agedabia och svartskjortorna borta i öster vill kapitulera. Inte mycket har hänt i Östafrika, men ett ganska historiskt förlopp i Nordafrika.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet 16 november 2023 kl. 10:38:52Sudan är nästan britternas enda svaga punkt vid spelets start. Italienarna är så ofantligt dåliga att de knappt är ett hot mot ens en ensam reducerad CW-div med loss factor 3. Dessutom har väl italienarna -1 drm på CRT tills de spelar Balbo eller tillsammans med tyskar som kommer med start 1941 (turn 3?).

Men med italienare i Sudan, kan Egypten få för sig att göra revolt.

Ja. Har man ingen stridsgrupp är man ganska säker mot step loss. Lite gamey. "Nej. Vi ska inte använda oss av 4 pansarbrigaden i anfallet, utan bara två infanteridivisoner, annars kan vi får förluster!".  :P

Men det är ett litet offer för ett annars bra system.

Min nästa prioritet är att samla två divisioner i sydöstra Egypten för att rensa Sudan och krossa italienarna i Etiopien. Samtidigt ska två divisioner fullfölja mot Tripoli, men det är prio 2. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Ja, combat-systemet är behagligt förutsägbart (och en efterhandskonstruktion med facit om förbandskvalitet). Men snart kommer tyskarna med annat ljud i skällan, och Rommel-kolumn-shift.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r



1941 börjar ju bra...






Jag omgrupperar en division, om än reducerad till Aswan för den kommande offensiven i Östafrika.






Hoppla! Det var ju sådär... Verkar som om någon tar ut tyskarnas framgång lite i förskott. Fast det kommer ju påverka offensiven mot Östafrika, det är ju klart.






4 indiska i Aswan marscherar norrut igen för att ta tag i upprorsmakarna i Kairo.






Den tyska förtruppen grupperar fram till El Agheila.






Två reducerade stridsgrupper grupperar för anfall mot Alexandria, medan 4 indiska inleder anfallet mot Kairo.






Den upproriska stridsgruppen är så klart ingen match för 4 indiska.






Den italienska offensiven mot Nairobi fortsätter. Afrika-divisionen går till Isioli som utgångsläge för ett anfall mot slutmålet.






Nu tar motoffensiven mot de uppnosiga egyptierna fart!






4 indiska återtar Suez, men Alexandria håller och det kostar britterna en reducerad stridsgrupp.






2 italienska stridsgrupper förstärker Afrika-divisionen inför anfallet mot Nairobi. Min motståndare gillar inte att ha bråttom, utan vill ha goda segersannolikheter innan han gör något.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



4 indiska och en stridsgrupp rör sig åter till Aswan för offensiven mot Etiopien. En fräsch stridsgrupp tillförs för ett förnyat anfall mot Alexandria.





Italienarna intar Nairobi.






Det etiopiska fälttåget startar officiellt.







Det italienska östafrikanska fälttåget har varit en framgång. Återstår att ta brittiska Somaliland så är Östafrika helt italienskt!





De tyska och italienska grupperingarna vid El Agheila justeras för maximalt nyttjande av slagkraften.






4 indiska inleder offensiven, skrotar GDS divisionen och återtar Khartoum.






Samtidigt återtas Alexandria.







Italienska förstärkningar anländer till Tripoli.






Italienska stridsgrupper grupperar för försvar av Addis längs de inkommande vägarna från norr i bergen.






Men det etiopiska fälttågets kraftsamlingsriktning är inte från norr, utan från söder. Två sydafrikanska divisioner är nu klara för insats i Sydafrika.





Och de når snabb framgång och återtar Nairobi. En reducerad Afrika-division viker norrut.






Min motspelare har inte dolt sitt missnöje med den italienska insatsen i Nordafrika och har avsett att lägga minimalt med resurser på italienarna, men nu tröttnar han på deras dåliga insatser och gör något åt det.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det etiopiska fälttåget fortsätter med rörelse från söder med 1 och 2 sydafrikanska. Dock går impulsen åt till att ta sig i slagläge, så anfall hinns inte med.






Italienarna överger Marsabit och backar till bergen i Mega i söder.







Ytterligare en omgång rörelse innan slagläge, men nu på plats både i norr och i söder.






Ariete anländer i Tripoli.






Och 2 Nya Zeeländska i Suez.....






... och 6 australiensiska i Jerusalem.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyska och italienska u-båtar...  :evil:






Äntligen slås anfallen mot Addis både från söder och norr ut. Framgång på båda linjerna. Addis är nu öppet från norr.






Nej men va f-n! Ska ni också börja tjafsa?  :evil:






5 indiska transporteras via köl snabbt till Basra.






De irakiska förbanden samlas för att kunna anfalla Basra gemensamt. Med fyra stridsgrupper är de faktiskt ett hot mot 5. Vichy-fransoserna gör likaledes mot Jerusalem.






2 Nya Zeeländska rör sig västerut i Egypten in i Libyen till Tobruk.






4 indiska marscherar in i Addis.









Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.