Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dark Valley (GMT) solitär

Startat av Delirium, 10 oktober 2023 kl. 17:44:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Av momentum från Rimforsa, då vi spelade Barbarossa scenariot (typ) färdigt satte jag upp allt från början igen här hemma och har kört första turnen.

Aktiveringarna utföll i vad jag tror är närmast perfekt ordning för tyskarna, de fick göra alla aktiveringar utom en innan logistiken kom, då fick de aktivera centern och pulvrisera MYCKET isolerade trupper och först därefter fick ryssarna först göra Stalins counterattacks med 10 som resultat och som allra sista chit göra sin movement.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ovan är efter movement och combat och under 4 pz arméns aktivering.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Här är inför turn 2 innan förstärkningar och replacements satts in men efter attrition tagit effekt i slutet av turn 1. Det kanske ser ut som vettiga linjer för Stalin men det här är väldigt tidigt i kriget att stå så långt bak (tror jag). Men jag gör mitt bästa, och allt kan vända med konstiga chit pulls!

 
1914

ErikLj

Att flytta sist som Ryss kan vara rätt bra. Man kan flytta iväg lite så tysken måste börja med en Move.

Vidare går det ibland att öppna en ficka, ställa sig så Supply Heads inte kan flytta framåt samt vara en del i vägen inför nästa GT. Har man Stalin innan går det också att med lite tur slå upp lite hål.

Olika ordning på chiten ger för och nackdelar för båda sidor.

/Erik

Delirium

Så är det verkligen. I det här fallet, när jag hade på mig den tyska hatten, positionerade jag mig hela tiden för att kunna isolera så många ryssar som möjligt vilket i praktiken skapade en uppblåst ballong strax bakom Minsk. Del i taktiken också att inte ta riskabla anfall med pansarspetsarna utan bara ta position. Tack vare att ryssarna inte kunde flytta innan Logistics blev fickorna exceptionellt stora. Och eftersom Counterattack kom före vanlig movement blev det väldigt svårt att hitta 10 vettiga anfall där inte alla units var OOS eller värre.

Praktisk fråga om counterattacks till dig/er som spelat: Det står att Stalin är "required" att göra x antal attacker på minst final 1-3 odds och för varje attack han "fails" att utföra får tysken eliminera en inf-div. I teorin ska jag så klart göra alla attacker som krävs. Men i praktiken, eftersom jag tyckte det gått så bra för tyskarna lät jag "Stalin" strunta i y attacker där jag kände att resultatet skulle bli mycket värre både i förluster och position än straffet. Hur har ni resonerat där?
1914

ErikLj

Sällan bra att strunta i Stalin och låta tysken ta bort ryska divisioner. Kan bli på riktigt jobbiga ställen som gör nya hål som går att utnyttja i nästa förflyttning. Eller att man tar bort de som står i vägen för supplyhead eller gör att en ficka stängs helt.

Ryska pansarenheterna som dör GT3 är perfekta för Stalinanfall. De försvinner ändå

Delirium

Okej att det kanske inte är bra men du skulle vara okej med att låta ryssen välja åtminstone?

Det är ju ganska noggrant reglerat vilka divisioner som måste väljas i prio.
1914

tinG

Varför hatar alla GMT's skickliga graphic designers Ted Racier? ...eller är det tvärtom Ted som inte gillar dom?  :o
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Citat från: tinG skrivet 12 oktober 2023 kl. 11:04:18Varför hatar alla GMT's skickliga graphic designers Ted Racier? ...eller är det tvärtom Ted som inte gillar dom?  :o

Tänker du att spelet inte är så snyggt? Jag tycker nog faktiskt att det har en ganska avskalad skönhet. :)
1914

ErikLj

Tycker inte den är snygg men inte jätteful heller. Rätt funktionell med tydliga färger och det går att se terrängen trots stackar.


tinG

Citat från: Delirium skrivet 12 oktober 2023 kl. 14:37:02
Citat från: tinG skrivet 12 oktober 2023 kl. 11:04:18Varför hatar alla GMT's skickliga graphic designers Ted Racier? ...eller är det tvärtom Ted som inte gillar dom?  :o

Tänker du att spelet inte är så snyggt? Jag tycker nog faktiskt att det har en ganska avskalad skönhet. :)

Spelsystemet i sig verkade najs, men jag hade valt andra färgskalor på båda karta och blippar. Så tur för mig och min plånka att jag kunde skylla på nått.  :P   
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

ErikLj

Skulle gärna köra ett parti, 44-scenariet helst men 41 funkar också. Tyvärr sätter allt annat som tar tid hinder i vägen.

Erik

Delirium

Här är läget inför oktober 1941, alltså turn 5. Läget är svårt att säga. Kiev blev isolerat och föll under september, och tyskar står tre hexar från Moskva. Men nu kommer leran och det känns väldigt svårt att förutsäga. Generellt har jag försökt driva på rejält med tysken och har fått lite bakslag med slöa depåer men spetsar OOS måste man nog acceptera. Jag upptäcker dock små irriterande regelmissar då och då men jag inbillar mig att de drabbar båda sidor hyfsat rättvist.  :P

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Här är som synes den viktigaste fronten, Moskva med omnejd. Jag håller fortfarande på och utreder vad som egentligen är den bästa tyska taktiken att ta sig igenom en rad 5-4 rifle armies som står i skog eller defensive works. Att tysk mech-zoc försvinner nu i oktober är inte trivialt.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Här är Leningradfronten. Svår avvägning hur mycket/lite trupp man använder här för båda sidor.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Slutligen sydfronten. Kievsektorn isolerad som sagt. Ukrainska stäppen är omöjlig att försvara men också vääääldigt stor. Supply är ett problem.

 
1914

Fredrik H

Kul att du kör vidare! Jag har på annan plats sagt att spelet är designerns bästa (i mitt tycke uppenbarligen) och att jag är imponerad av hur mycket spel OCH historisk känsla han lyckas få in på 12 sidor regler. Jag blir lite taggad på att ställa upp det, men i min speltorka så har jag en lös (och befängd) tanke om att jag ska spela några av mina hundratals ospelade spel innan jag kör repriser. Vi får se, men det är uppskattat med rapporter.

Delirium

Har inte testat så många Racier-spel men detta är en väldigt bra kombo av historisk känsla, lättillgängliga regler och kompakt fotavtryck. Jag lutar mer åt att spela vissa spel flera gånger men så säljer jag ju också av mina ospelade spel med jämna mellanrum så det är väl ingen överraskning.
1914

Delirium

Ouch, spelade klart turn 5 och plockade fram förstärkningarna för turn 6. Nej, tyskarna tar inte Moskva den här gången heller. Förlorade nog moralslaget för att fortsätta scenariot men har lärt mig mycket även den här gången.
1914