Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BjornH

The Diamond Age is Coming

Startat av BjornH, 4 november 2023 kl. 11:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Någon som läst "The Diamond Age" av Neal Stephenson från '95? Tänkte på den när jag läste om drönare i Ukraina och hur mycket det tas på allvar av båda sidor. Det känns som att det snart kommer komma mindre drönare som bara är till för att ta ut motståndarsidans drönare. De skickas upp i massor för att bilda ett slags "immunförsvar" som tar ut fiendens spanare. Sen blir orginaldrönarna mindre för att bli svårare att upptäcka och träffa, och sen blir anti-drönar drönarna mindre. Till slut har vi så små drönare som likt insekter svärmar runt och autonomt slåss mot varandra likt "toner wars":

http://www.technovelgy.com/ct/content.asp?Bnum=245

Eller vad tror ni?

thermopylai

Läst. Miniatyriseringstrenden är stark. Ännu mer oroande är när drönarsvärmarna kommer ner på bakterie-/virusskala. Men då är kanske genetiskt designade "riktiga" virus mer effektivt?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BjornH

Ja, men det blir nog betydligt längre in i framtiden. Svårt med spaningsuppdrag med designade mircroorganismer som skickar live-data tillbaka tror jag, men de kanske kan designas med någon slags brevduva-effekt inbyggd.

thermopylai

Spaning? Om du har programmerbara designervirus-svärmar, är det väl lika bra att slå ut fienden omedelbart?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Om jag minns rätt öppnar Scott Westerfelds The Risen Empire med en rejält bra flygstridsscen där vår hjälte och hans eskortdrönare försöker ta sig igenom motståndarsidans svärmar.... för att när han lyckas bryta igenom landa sin skadade main drone i ett vattenglas i fiendens högkvarter och därifrån avlyssna deras planering genom vibrationerna i vattnet.
Bra bok som jag minns det, men den är delad i två och man måste ha bägge böckerna.

För att vrida tråden lite så tänker jag numera ofta på The Diamond Age, men inte för drönarna ut för det ruskigt pricksäkra förutsägandet av algoritmernas påverkan på vårt mediaintag.
Viktorianerna (vad den nu egentligen heter) har regeln att ju högre i rang du är, desto mindre får du tråla fritt efter information på det stora nätet utan istället får förlita sig på kurerad information - eftersom de har insett att en kultur håller inte ihop som kultur utan en minsta gemensamma nämnare av information och grundläggande världsbild. (Så den högrankade ingenjören i kapitel två eller tre börjar sin frukost med kaffe, toast, juice  och en nytryckt tidning, inga algoritmer som väljer dina nyheter här inte om man är på toppen. )   

Stephenson lägger alltså in en kultur som redan varit igenom det där med separerade/separerande åsiktsbubblor och utvecklat motmedel.

Skrivet 1995.

Respekt. 

Elias Nordling

Låter iofs som Xi Jinpings Kina.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Det såg jag också 🙂 men jag gjorde den välvilliga tolkningen att det någonstans i systemet fanns det inbakat motmedel mot problemet vem kontrollerar informationen, det här är en högkompetent kultur.

Sedan tror jag det är en allmän sanning att i det långa loppet kommer alla system att bli captured/ korrumperas av klicker för deras egen vinning, men Viktorianerna är inte där ännu.

Det är en läsvärd bok.