Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Quebec 1759 - Hur många yards är en Pace?

Startat av magnus lindström, 20 april 2006 kl. 11:01:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara hur många yards en "Pace" är.

Det är frågan om ett miniatyrspel som använder sig av WRG's 1685-1845 regler. Varje pace är 1 mm, varje storruta 300 paces och hela spelplanen 4 gånger 6 storrutor.

A F

Citat från: "magnus lindström"Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara hur många yards en "Pace" är.

Ett normalt steg för en 165-170 hög människa. Något kortare än en yard. Ponera att man ska gå (helst i takt med resten av sitt kompani) medan man stegar. Det finns en teori om att en engelsk mil (1609 m) är avledd av 2000 steg. Romerska kohorter med sysselsättningsproblem tågade runt på den engelska vischan och vart tusende dubbelssteg så slängde man ner en milsten. (Och sjöng den populära Romerska slagdängan "Smörj In Dina Länder Med Björnfett". Men det är en annan historia.) :ultra:

Simon Talla Talltorp

jag har fått för mig att en "pace" är ett dubbelsteg, dvs från det att jag lyfter högerfoten tills jag sätter ner den igen. detta blir normalt mellan 80-90 cm någonstanns.

Jag har på intet sätt forskat i ämnet så ta det inte som någon absolut sanning.

magnus lindström

så dessa pace som används i miniatyrspel är alltså steglängden?

BigPapaBear

Citat från: "Simon Talla Talltorp"jag har fått för mig att en "pace" är ett dubbelsteg, dvs från det att jag lyfter högerfoten tills jag sätter ner den igen. detta blir normalt mellan 80-90 cm någonstanns.

Jag har på intet sätt forskat i ämnet så ta det inte som någon absolut sanning.

Du är inte helt vilse. Det är nämligen så att det kan vara både ett enkel- eller ett dubbelsteg. Folk var inte så konsekventa förr...

A pace is variously defined in the American Heritage Dictionary (Fourth Edition) as:

1) The modern version of the Roman pace, measuring five English feet. Also called geometric pace.
2) Thirty inches at quick marching time or 36 at double time.
3) Five Roman feet or 58.1 English inches, measured from the point at which the heel of one foot is raised to the point at which it is set down again after an intervening step by the other foot.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Simon Talla Talltorp"jag har fått för mig att en "pace" är ett dubbelsteg, dvs från det att jag lyfter högerfoten tills jag sätter ner den igen. detta blir normalt mellan 80-90 cm någonstanns.

Blir inte 80-90 cm ett väldigt kort setg? Försökte gå så hemma och det är inte mycket till march.

magnus lindström

Om "pace" är lika med ca 90 cm i spelsammanhang varför använder man då inte yard som väl är 0.9m?

magnus lindström

om nu pace är ungefär det samma som yard så ter sig slaget vid Quebec fjuttigt om man använder sig ab GMT's "Battles of the american revolution" då slagfältet skulle bli ca 6 * 9 hexagoner. (1 hexagon = 200 yard)

A F

Citat från: "magnus lindström"Om "pace" är lika med ca 90 cm i spelsammanhang varför använder man då inte yard som väl är 0.9m?

Det låter koolare. Ungefär som att säga "snajpör" i stället för "prickskytt" i modernare sammanhang.

:ultra:

magnus lindström

Är det alltså så enkelt? :)

kom gärna med synpunkter på OOB

Jag har länge sneglat på spelet "The Battle of Quebec 1759" av Paul D Stevenson som ingick i Wargames Illustrated 65.

Nu har jag hittat ett system som passar sig perfekt, nämligen GMT's serie om amerikanska frihetskriget.

Det huvudsakliga truppslagen är:
Linje-Infanteri
Lätt-infanteri
Milis
Artilleri
Dragoner

Dessa kan sedan ges ett moralvärde från -1 till +2.

Engelskt linjeinfanteri klassas som veteraner i WI och får därför moral +1 medan de franska får en moral på 0 (trained). De brittiska grenadjärerna får moral +2 (elite) vilket också verkar stämma med GMT's klassning i Guilford Courthouse.

Nu till problemet:
78th Foot, Indinaer och Coureur de Bois beskrivs i WI som "irregular soldier/warrior skirmishing infantry..." Jag har valt att klassa alla dessa som lätt infanteri men eftersom det ej står något om kvalitén så undrar jag om någon har någon synpunkt. Jag hade tänkt mig att ge både indianerna och kanadickerna en medelmåttig kvalitet av moral 0, men vad tycker ni om 78 Foot. Jag läste på nätet att det rör sig om ett Highlander-regimente skapat 1757. Eftersom hela brittiska hären förutom 48 Foot beskrivs som veteraner så fundera jag på +1.

Angående den kanadensiska milisen så beskrivs den som "RAW Skirmishing infantery", skulle det vara taskigt att ge dom en moral av -1?

Daniel S

En pace är ca 75cm dvs ett enkel steg.

A F

Citat från: "magnus lindström"78th Foot, Indinaer och Coureur de Bois beskrivs i WI som "irregular soldier/warrior skirmishing infantry..." Jag har valt att klassa alla dessa som lätt infanteri men eftersom det ej står något om kvalitén så undrar jag om någon har någon synpunkt.

Är klassingen bara moral så är Britterna vida överlägsna de andra i att stå kvar och bli dödade. De springande punkterna är vällan annars hur hur länge de varit "in country" och hur flexibel deras chef är.

tobias

Trådens titel ändrad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

A F

Citat från: "tobias"Trådens titel ändrad.

Inget bra på TV?  :lol:

magnus lindström

eftersom tråden även tar upp OOB så tyckte jag Quebec 1759 passade bra.