Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GNW Poltava

Startat av Strv102r, 3 augusti 2025 kl. 17:32:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Utgångsläget med de ryska redutterna så som Hallart, den i rysk tjänst varande tysken som planerade dem, har angett deras formering.

Som svensk har man tre huvudsakliga alternativ. Anfall genom redutterna och Mensjikovs dragoner, omfattning vänster genom skogarna, eller en kombination av båda. Att kringgå redutterna låter ju smakligt, men kommer ta lång tid och man riskerar;

1:att ryssarna i lägret kommer lämna det och möta svenskarna i slagordning på fältet. Kanske inte jättestor risk, och kanske inte så dumt egentligen jämfört med att möta dem bakom vallarna medan man själva försvagade av redutterna?

2: Att Mensjikov kommer omgruppera och möta upp inne i skogen med avsuttna dragoner och fördröja och skapa kaos i slagordningen värre en redutterna.

3: Alt 1 och 2 ovan kombinerat.

Vi beslutar oss för att testa med den svenska planen som det var tänkt. Inte som det blev. Infanteriet ska alltså passera redutterna så snabbt som möjligt och inte storma dem.

Nedan infanteriet i sina kolonner. Bakom de de två kavalleriflyglarna sida vid sida.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Det här är faktiskt mycket spännande.
Jag har tidigare gjort speltester på olika scenarios av slaget såsom genombrytningen av reduttlinjen och spelat igenom slutstriden och varit nöjd med de delmomenten men pga. de andra projekten som jag pillar på så har kampanj-scenariot inte testats av ännu så jag är lika nyfiken jag för att se var det här tar vägen.
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Citat från: Scipio skrivet  3 augusti 2025 kl. 19:58:09Det här är faktiskt mycket spännande.
Jag har tidigare gjort speltester på olika scenarios av slaget såsom genombrytningen av reduttlinjen och spelat igenom slutstriden och varit nöjd med de delmomenten men pga. de andra projekten som jag pillar på så har kampanj-scenariot inte testats av ännu så jag är lika nyfiken jag för att se var det här tar vägen.

Hatten av för kartritaren/designern/konstnären...... ser väldigt bra ut, detta...
Men säg mig hur kan man vara småbarnspappa och lyckas med det du gör ?
Dygnet har väl bara 24 timmar i stenstorp också  :shock:
verkligen imponerande arbete herr sjögren.... :ultra:
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Scipio

Citat från: jerry skrivet  4 augusti 2025 kl. 00:41:41Dygnet har väl bara 24 timmar i stenstorp också  :shock:
verkligen imponerande arbete herr sjögren.... :ultra:
Ja så är det men Poltava och Helsingborg designade jag för 22 år sedan så 90% av arbetet gjorde jag då vilket underlättar avsevärt för nutids-pappa-Roger.   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Åhå ..... ja det förklarar en del   :)

Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Strv102r

Framryckningen startar!

https://sl.bing.net/fTktCWCTLgG

Och fortsätter. Mensjikovs dragoner är avsuttna och grupperar sakta framåt för att ta ställning med bakre reduttlinjen som stöd. I de Poltavaspel jag spelat har Mensjikov bestått av uppsutten trupp, vilket lett till att svenskarna låter kavalleriet rida förbi infanteriet för att jaga bort dessa. Så icke här.

Än så länge utanför de ryska pjäsernas räckvidd.

Den svenska infanterikolonnen ute på högern (Lagercrona) rör sig förbi den yttersta främre redutten, och lämnar ett spår av fallna och sårade efter sig. Inte för farligt dock.

Nästa kolonn (Roos kolonn) passerar också samma redutt medan den yttersta breddgrupperar framför en reduttt i bakre linjen. På vänstern börjar Sparres kolonn röra sig med delar in i skogen. Nu är stridskontakt mellan de ryska avsuttna dragonerna och det svenska infanteriet minuter bort.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Stridskontakten går initialt riktigt uselt för svenskarna. Tärningarna går konsekvent ryssarnas väg. Hade vi bytt tärningsslag med varandra hade ryssarna imploderat på halva GT.  Men det jämnar ut sig lite i alla fall i senare halvan av GT. En mängd ryska förband viker bakåt (under gula reträttmarkörer).

Strv102r

Mensjikov grips av förtvivlan när centern kollapsar och beordrar reträtt, eller rättare sagt flykt. "Rädde sig den som kan!"

Det svenska infanteriet har lyckats lämna luckor som delar av kavalleriet nyttjar för att påbörja förföljelse av de flyende ryssarna. Förföljningen blir brutalt effektiv och en lysande/fruktansvärd execution presteras under en snabb rörelse över den öppna marken framför och förbi det ryska lägret. Det svenska infanteriet och kvarvarande kavalleri passerar genom den bakre reduttlinjen.